دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماهواره مرموز چین با موفقیت پرتاب شد

ماهواره مرموز چین با موفقیت پرتاب شد
چین ماهواره مرموز خود را با موشک لانگ مارچ به مدار پرتاب کرد.
کد خبر : 877585

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، چین در اواخر هفته گذشته آنچه را که به عنوان یک ماهواره فناوری ارتباطی آزمایشی توصیف می‌کند پرتاب کرد.

 موشک «لانگ‌مارچ۷ای» از مرکز پرتاب ماهواره ساحلی ونچانگ ساعت ۲۲:۵۴ دقیقه به وقت پکن در روز جمعه بلند شد. این سازمان یک ساعت پس از پرتاب این عملیات را رسانه‌ای و آن را موفقیت آمیز اعلام کرد، محموله این پرتاب توسط شرکت دولتی علوم و فناوری هوافضای چین فاش شد.

شینهوا، رسانه دولتی چین اعلام کرد، سازمان فضایی چین ماهواره جدیدی که به فضا پرتاب شده را عمدتاً برای آزمایش‌های فناوری ارتباطات چند باندی و پرسرعت مورد استفاده قرار می‌دهد.

این ماهواره در مدار انتقال ژئوسنکرون قرار دارد و در آینده نزدیک خود را در مدار ثابت زمین می‌دهد.

سازمان فضایی چین و رسانه‌های دولتی این کشور جزئیات بیشتری از این ماهواره ارائه نکردند. کمبود اطلاعات و فعالیت‌های ماهواره‌های «تی جی‌ اس» (TJS) در مدار، توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده است و ممکن است این نام صرفا پوششی برای طیف وسیعی از کاربرد‌های ماهواره‌ها باشد.

ماهواره تی‌‌جی‌اس-۳ که هم اسماً و هم به عنوان یک ماهواره آزمایشی ارتباطی توصیف می‌شود، در آذر سال ۲۰۱۸ پرتاب شد. با این حال، ظاهراً به ماهواره‌های متعلق به دیگر کشور‌ها نزدیک شده و آن‌ها را بررسی کرده است. گمانه زنی‌ها بر این است که سایر ماهواره‌های سری «تی‌جی‌اس» برای آزمایش‌های هوشمند سیگنال و آزمایش‌های هشدار اولیه موشکی هستند.

این ماهواره، مانند ماهواره‌های قبلی این سری، توسط آکادمی فناوری پرواز‌های فضایی شانگ‌های که یکی از زیرمجموعه‌های بزرگ فضایی چین است توسعه یافته است.

اطلاعات دقیق درباره این ماهواره و هدف اصلی این پروژه هنوز در دسترس نیست. چین اطلاعات مربوط به فضاپیما‌ها و ماهواره‌ها را برای مدت طولانی محرمانه‌نگاه می‌دارد، به همین دلیل اطلاعات عمومی در دسترس برای تجزیه و تحلیل محدود است. با این حال، فرضیاتی وجود دارد که برخی معتقدند این ماهواره یک ماموریت جاسوسی فضایی خاص برای جمع‌آوری اطلاعات بوده است.

بهره‌برداری درست از فضا و ماهواره‌ها برای ماموریت‌های مختلف از جمله ارتباطات ماهواره‌ای و جمع‌آوری داده‌هاست. هر ماهواره با توجه به طراحی و تجهیزات خود می‌تواند مردم را در زمینه‌های مختلف از جمله آب و هواشناسی، مکان‌یابی و محیط زیست به دانش و اطلاعات جدیدی دسترسی دهد.

برخی از اهداف مهم سفر‌های فضایی شامل مواردی مثل بررسی جریانات جوی و آب و هوا در سطح زمین، مطالعه اجسام نجومی و احیاء آن‌ها از دور، بررسی جریانات آب و اقیانوس‌ها، بررسی نواحی قطبی و نقش آن‌ها در تغییرات آب و هوا، برسی شیوع بیماری‌ها و سلامت جمعیت است.

ماهواره‌ها به عنوان یک وسیله برای ارتباطات و تحقیقات علمی بسیار مهم هستند و تلاش کشور‌ها برای توسعه و بهره‌برداری از این فناوری برای جهت‌دهی به پیشرفت علوم و فنون بشری بسیارتر از پیش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته