دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رفع چالش پرتابگر در اروپا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

رفع چالش پرتابگر در اروپا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی
اروپا آماده است تا بخش خصوصی را برای توسعه موشک‌ها و نسل جدیدی از کارآفرینان فضایی به چالش بکشد.
کد خبر : 877475

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، یکی از مقامات ارشد فضایی اروپا گفت که اروپا آماده است تا بخش خصوصی را برای توسعه موشک‌ها و نسل جدیدی از کارآفرینان فضایی به چالش بکشد و این یک گام آزمایشی به سمت رشد سریع در برابر شرکت فضایی اسپیس ایکس رقیب ایلان ماسک است.

رئیس آژانس فضایی اروپا در آغاز مذاکرات دو روزه وزیران در سویل، اسپانیا، درباره تلاش‌ها برای تقویت برنامه‌های پرتاب‌کننده متزلزل اروپا و تقویت فعالیت‌های اکتشافی انسانی و رباتیک صحبت کرد.

جوزف اشباچر، مدیر کل این سازمان به وزرای ۲۲ کشور عضو گفت: حل چالش پرتابگر خدمات جدید حمل و نقل فضایی تجاری اروپا بهبود می‌بخشد که این امر هزینه بودجه عمومی را کاهش می‌دهد و بازار جدیدی را برای کارآفرینان فضایی اروپا فراهم می‌کند.

این اظهارات، منعکس کننده هفته‌ها مذاکرات قبلی است که منافع کشور‌های پیشرو فضایی اروپا از جمله آلمان را که می‌خواهد رقابت را برای تشویق شکوفایی استارت‌آپ‌های مینی پرتاب کننده خود ترویج دهد، متعادل می‌کند.

چنین پروژه‌هایی با نسل جدیدی از مینی پرتابگر‌ها آغاز می‌شوند، اما می‌توانند چارچوب جایگزین‌های آتی پرتابگر‌های سنگین وزن اروپایی نظیر آریان ۶ و موشک وگا-سی را تحت تأثیر قرار دهند و سازمان فضایی اروپا به‌عنوان یک مشتری به جای رهبر و سرپرست عمل کند.

نشست دو روزه فضایی در حالی برگزار می‌شود که اروپا پس از تأخیر در موشک جدید آریان ۶، همراه با زمین‌گیر شدن موشک کوچکتر وگا-سی و قطع دسترسی به سایوز روسیه به دلیل جنگ، با بحران فوری‌تری در زمینه دسترسی به فضا مواجه است.

اشباخر به وزیران گفت، اولویت اول این است که آریان ۶ را در اسرع وقت به پرواز افتتاحیه خود برسانیم و موشک وگا-سی را به سکوی پرتاب بازگردانیم.

وزیران نیز در درازمدت با تنش‌هایی بر سر سیاست پرتاب‌کننده‌ها از جمله تامین مالی برای آریان ۶ به رهبری فرانسه که قرار است اولین پرتاب خود را در سال ۲۰۲۴ انجام دهد، با مواجه هستند.

نمایندگان گفتند، فرانسه برای کاهش فشار مالی بر روی بخشی از پرتاب‌های آریان ۶ در آینده فشار آورده است و ایتالیا خواستار خودمختاری بیشتر در پروژه موشک وگا-سی است.

در این نشست فضایی در اسپانیا، اعضای اتحادیه اروپا در مورد مسائلی مرتبط با فضا و فناوری فضایی به بحث و تبادل نظر پرداختند. موضوع مورد بحث در این نشست، معضل توسعه لانچر (ناوبری) در اروپا بود. 

اعضای اتحادیه اروپا از تأخیر اروپا در این زمینه ناراضی بودند و بر این باور بودند که اروپا باید به چالش‌های ارائه ناوبر که همان موشک حامل است را برطرف کند. به همین دلیل، یک نشست عمومی در این زمینه برگزار می‌شود.

این چالش به این صورت است که اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند که شرکت‌های فضایی اروپایی برنامه‌های خود برای توسعه و ارائه موشک حامل در سالیان آینده را ارائه کنند. به این ترتیب، اتحادیه اروپا بهترین راهکار‌های ممکن را برای توسعه ناوبر در اروپا بررسی و برگزاری جلسات گروهی با شرکت‌های فضایی مختلف برنامه‌ریزی می‌کند.

از آنجا که اروپا هنوز یک ناوبر قدرتمند و مستقل ندارد و وابسته به سایر کشور‌ها برای انجام مأموریت‌های فضایی خود است، این چالش برای استقلال اروپا در زمینه فضایی بسیار مهم است. توسعه و ارائه یک موشک حامل قدرتمند و موثر به اروپا اجازه می‌دهد که مأموریت‌های خود را به طور مستقل انجام دهد و به جای وابستگی به دیگران، به طور چشمگیری به توسعه صنایع فضایی برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کمک کند.

مسئولان اروپایی معتقدند که چالش ارائع طرح‌ها و راهکار‌های توسعه ناوبر توسط شرکت‌های فضایی اروپایی، می‌تواند ارتقای تکنولوژی‌های فضایی، اشتغال‌زایی، رشد اقتصادی و استقلال اروپا در زمینه فضایی را تسریع کند.

در نهایت، اتحادیه اروپا امیدوار است که با ارائه بهترین راه‌حل‌ها برای توسعه ناوبر در اروپا، پایه‌های نیرومندی را برای توسعه فضایی اروپا تامین کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته