دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تشخیص مقادیر اندک آلومینیوم در مواد غذایی ممکن شد

تشخیص مقادیر اندک آلومینیوم در مواد غذایی ممکن شد
پژوهشگران گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر موفق به طراحی و ساخت نانو حسگر بر پایه نانو فیبر سلولز باکتریایی و آنتوسیانین جهت تشخیص مقادیر بسیار کم  آلومینیوم در مواد غذایی شدند.
کد خبر : 877198

دکتر فاطمه محسنی، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری آنا گفت: آلومینیوم از جمله عناصری محسوب می‌شود که اثر سمی آن در موجودات زنده به خوبی اثبات شده است.

وی ادامه داد: امروزه آلومینیوم به عنوان ماده رنگ بر و افزودنی در مواد غذایی، تصفیه آب، تهیه رنگ و مواد انفجاری، تصفیه نفت، لاستیک سازی، داروسازی و شیشه سازی به کار می‌رود.

این محقق افزود: مسمومیت ناشی از آلومینیوم می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر، بیماری کبدی، مشکلات پوستی، گوارشی، سوزشی ناحیه شکم، اختلالات یادگیری و خستگی شود از اینرو توسعه روش‌های ساده، مقرون به صرفه و کاربر پسند برای نظارت سریع، قابل اعتماد و ارزان یون آلومینیوم ضرورت داشت.

وی درباره این نانو حسگر اظهار کرد: نانو حسگر حاضر یک سنسور ساده و زیست سازگار نواری شکل است که در حضور مقادیر کم یون آلومینیوم تغییر رنگ می‌دهد.
وی به ویژگی‌های این نانو حسگر پرداخت و گفت: این نانو حسگر سازگار با محیط زیست‌بوده و استفاده آن نیز آسان و سریع است.

به گفته این محقق، مقرون به صرفه، یکبار مصرف، قابل حمل، حساسیت بالا و پایش آلومینیوم در ماتریس‌های غذایی (بسته پلیمری) از دیگر ویژگی‌ها و مزایای این نانو حسگر است.

وی تصریح کرد: این حسگر در نمونه‌ای چای مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج خوبی نیز بدست آورد که می‌تواند مقادیر کم را به راحتی نشان‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته