دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر ستاد نانو؛

سومین سند فناوری نانو در حال اجراست

سومین سند فناوری نانو در حال اجراست
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از اجرای سومین سند فناوری نانو خبر داد.
کد خبر : 876178

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، عماد احمدوند دبیر ستاد توسعه فناوری نانو امروز در نشستی خبری عنوان کرد: در حال اجرایی سومین سند نانو هستیم که  بر اساس برنامه مشخص و مدون در سراسر کشور پیاده سازی شود.

وی گفت: در ستاد نانو از ابتدا این فرهنگ وجود داشت تا بر پایه برنامه ریزی مشخص، برنامه ملی توسعه نانو، مصوب دولت وشورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا شود.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ تا کنون گزارش سالانه فعالیت های نانو به صورت عمومی منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه چند محور مشخص در سند نانو وجود دارد، گفت: در سومین سند نانو، چند حوزه اولویت دار  مشخص شده است؛  تمرکز بر چند حوزه اولویت دار صنعتی در سند، حفظ جایگاه کشور از منظر فناوری و ورود به بازار، کسب سهم از بازار و حل چالش که اثر اجتماعی و اقتصادی بالایی دارد جز اولویت های سومین سند نانو به شمار می‌رود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه از امسال قرار است تدوین گزارش‌ها از مرحله یک ساله به سطح 6 ماهه برسد، گفت: امروز گزارش عملکرد شش ماهه سال جاری تدوین و در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

وی گفت: از جنبه اجرای اقداماا انجام شده، در سطح برنامه‌های ترویجی و آموزشی، در سطوح مختلف آموزش و پرورش و صنایع کارهای مختلفی در شش ماهه 1402 انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد:  در سال‌های ابتدایی ستاد نانو، از تحقیقات دانشگاهی به صورت عام و یکدست حمایت می‌کرد اما در طول سال‌های اخیر، سطوح حمایت‌ها متناسب با اهمیت کار و سطح توانمندی افراد جدا شده است. 

احمدوند با اشاره به حمایت‌های عام داریم که شامل حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری می شود، گفت: اگر فعالیت استاد و دانشجو در حوزه‌های اولویت‌ صنعتی ستاد نانو باشد حمایت ستاد نانو 1.5 برابر حمایت‌های عمومی می شود.

دبیر ستاد نانو ادامه داد: اگر فعالیت‌های انجام شده متناسب با حوزه‌های اولویت‌دار فناورانه و فناوری‌های آینده‌ساز و بدیع باشد حمایت ستاد، دو برابر حمایت‌های عادی خواهد شد.

به گفته وی، در طول شش ماه گذشته تعداد افراد دانشگاهی که در قالب پایان‌نامه‌ از آنها حمایت شده است 993 محقق بوده است.

احمدوند گفت: در شش ماهه ابتدایی سال 27 نفر از اساتید دانشگاه را مورد حمایت قرار دادیم که از دانشگاه‌های مختلف همچون پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، پژوهشگاه رنگ، پژوهشگاه شیمی، دانشگاه تربیت مدرس،‌ دانشگاه تهران،‌ دانشگاه خواجه نصیر،‌دانشگاه صنعتی اصفهان،‌ دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه سهند،‌ صنعتی شریف، علم و صنعت،‌ علوم و پزشکی ایران بودند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در شش ماهه ابتدایی سال برای 48 تیم و هسته فناورانه دوره‌های اعتبارسنجی ایده را برگزار کردیم و از بین آنها 13 تیم وارد مرحله بنیانگذاری توسعه کسب و کار شدند. 

وی ادامه داد: در نیمه ابتدایی امسال 19 تیم نانو استارت‌آپ داشتیم که مشمول حمایت‌های ستاد در مسیر توسعه کسب و کاری خود شده اند. ما به صورت خلاصه از 32 تیم در طول شش ماه اخیر در قالب نانو استارت‌آپ و 13 تیم برنامه ایجاد کسب و کار حمایت داشتیم.

احمدوند گفت:‌ در شش ماهه ابتدای امسال بالغ بر 2.2 میلیارد تومان از اعتبار خدمات آزمایشگاهی به محققان فناوری نانو اعطا کرده ایم.

شناسایی 19 فناوری نوظهور 

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه در حوزه توسعه فناوری یکی از اقدامات ستاد، رصد فناوری و روندهای توسعه فناوری در دنیا است، گفت:  این موضوع کمک میکند از تیم‌های توسعه فناوری متناسب با رایج ترین روند حمایتی دنیا پشتیبانی کنیم.

وی ادامه داد: طی شش ماهه گذشته 19 عنوان کار مطالعاتی روی روندهای توسعه فناوری و مطالعه بازار انجام شده است که نتایج آنها در اختیار تیم‌های توسعه فناور یا در اختیار بخش‌هایی از ستاد که کار سیاستگذاری را انجام می‌دهند قرار می‌گیرد.

احمدوند گفت:‌ تحلیل فناوری بر روی نانوحسگرهای مرتبط با هوشمندسازی آب دیگر فناوری است که کارهای مطالعاتی بر روی آن انجام شده است.

دبیر ستاد توسعه نانو ایجاد تعامل میان بخش‌های صنعتی و دانش بنیان را از دیگر رویکردهای برنامه سوم این ستاد دانست.

وی افزود: با همکاری کارگزاران تبادل فناوری، نیازهای واحدهای صنعتی شناسایی می شود؛ این نیازها به شرکت های دارای توانمندی حل مشکلات صنایع، واگذار شود. در ۶ ماهه اول سال جاری ۳۶ پروژه تبادل فناوری تعریف شد که یا به اثبات فناوری رسیده است و یا منجر به عقد قرارداد شده است. همچنین ۲۷ عنوان برنامه توسعه فناوری میان شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان از مسیر توسعه فناوری تعریف شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در حوزه تدوین استانداردها دو برنامه ملی و بین‌المللی در ستاد در حال اجراست. در شش ماهه ابتدایی سال دو استاندارد ملی تدوین و نهایی شده است و بر روی تدوین 19 استاندارد دیگر در حال فعالیت هستیم که بعد از قطعی شدن توسط سازمان استاندارد منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته