دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1402 - 00:04
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد؛

بین‌الملل‌سازی آموزش عالی با تربیت استادان نقاد/ «حوزه و دانشگاه» چقدر در تحقق مرجعیت علمی نقش دارند؟

بین‌الملل‌سازی آموزش عالی با تربیت استادان نقاد  «حوزه و دانشگاه» چقدر در تحقق مرجعیت علمی نقش دارند؟
دبیر برتر دفاتر هم‌اندیشی اساتید کشور با تأکید بر اینکه آموزش عالی باید در عمل بین‌الملل‌سازی شود، گفت: خلأ وحدت «حوزه و دانشگاه» موجب کُندشدن سیاست مرجعیت علمی در ایران شده است.
کد خبر : 876127

گروه استان‌های خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ دفاتر هم‌اندیشی اساتید کشور در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی اهداف و وظایف گوناگونی را برعهده دارند که ازجمله آنها می‌توان ایجاد ارتباط با ارگان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی مرتبط و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات آنها در راستای اهداف مرکز، ارتقای سطح معرفت دینی استادان و نخبگان دانشگاهی، ایجاد تعامل فرهنگی و فکری در سطح اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور، گسترش فرهنگ نقادی، پرسش‌گری و آزاداندیشی بنیادین و روش‌مند در دانشگاه‌ها، اهتمام جدی به نهضت نرم‌افزاری و تولید علم، راه‌اندازی و حمایت از کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی و نشست‌های هم‌اندیشی، گسترش فرهنگ هم‌اندیشی، مطالعه و پژوهش جمعی، مشارکتی، ارتباطات علمی و فرهنگی استادان، گسترش ارتباطات علمی و کارشناسی بدنه علمی کشور با مدیریت کلان کشور و بهره‌گیری از نظرات، دیدگاه‌ها و راهکار‌های علمی و عملیاتی استادان برای کمک به تصمیم‌سازی مدیران ارشد نظام و بسترسازی در راستای بهره‌گیری از ظرفیت علمی و کارشناسی استادان و کمک به تصمیم‌سازی برای اجزای خرد و کلان نظام را ذکر کرد.

براین اساس، همایش سالانه دبیران هم‌اندیشی اساتید با حضور مسئولان ازجمله سخنگوی دولت در مشهد برگزار و سیداحمد هاشمی استادتمام و از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از ۱۰ دبیر برتر و فعال دفاتر هم‌اندیشی اساتید کشور از بین دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی انتخاب شد.

دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد هم با برگزاری جلسات و نشست‌های منظم و هدفمند در یک سال گذشته و تحقق اهداف مدنظر یکی از فعال‌ترین دفاتر سراسر کشور است که توانست جزء ۱۰ دفتر برتر کشور بین تمام دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی قرار گیرد.

خبرنگار علم و فناوری آنا به مناسبت انتخاب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از ۱۰ دبیر برتر و فعال دفاتر هم‌اندیشی اساتید کشور گفت‌و‌گویی را با هاشمی ترتیب داده است.

رسالت یک استاد تولید علم است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد درباره اینکه نقش استادان را در حل مسائل جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: از آنجا که دانشگاه از مهم‌ترین مراکز عقلانی کشور است، استادان باید با تولید علم، نوآوری و تحول دائمی و توانمندی روزافزون در حل مسائل و مشکلات مختلف کشور و تربیت فرهنگی و اخلاقی دانشجویان و آحاد جامعه نقش محوری داشته باشند.

هاشمی اضافه کرد: البته با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، رسالت یک استاد تولید علم است و نباید تنها به انتشار مقاله در مجلات خارجی اکتفا کنیم و استادان باید با برگزاری «کارگاه‌های آموزشی دانش‌افزایی» اقدامات لازم را در راستای حرکت دانشگاه‌ها به سمت مهارت‌محوری انجام دهند؛ البته با نقطه‌ مطلوب فاصله‌ بسیاری داریم و باید مقاله‌محوری را در میان دانشجویان هم ترویج کنیم.

تحقق مرجعیت علمی با نقش‌آفرینی «حوزه و دانشگاه»/ بین‌الملل‌سازی آموزش عالی با تربیت استادان نقّاد ممکن است

وی درباره اینکه مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی تا چه میزان در ساماندهی فعالیت‌های علمی ـ آموزشی و فرهنگی نقش داشته است؟ چنین پاسخ داد: با وجود استقبال مطلوب هزاران استادان دانشگاه‌های کشور از برنامه‌های مرکز هم‌اندیشی اساتید، افزایش کیفیت، استمرار و تنوع‌بخشی به برنامه‌ها و ارتباط بیشتر با سایر دست‌اندرکاران مؤثر فرهنگی تربیتی ضرورت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد درباره دلایل انتخاب خود به‌عنوان دبیر برتر و فعال دفاتر هم‌اندیشی توضیح داد: ایجاد جوّ دوستانه و ارتباط بسیار صمیمی با استادان و دانش‌پژوهان، نشست‌های صمیمی و مشاوره‌های فرهنگی تربیتی فردی و گروهی با استادان و دانشجویان، برگزاری منظم جلسات هم‌اندیشی استادان، برگزاری کارگاه‌های مختلف فرهنگی و مهارتی برای استادان و تلاش و پشتکار در تولید، انتشار کتب و مقالات به‌صورت فردی و گروهی از جمله این موفقیت‌ها بوده است.

هاشمی تأکید کرد: از سویی فضای علمی در دانشگاه‌ها باید باز باشد تا استادان و دانشجویان بتوانند با دیدگاه‌های نقّادانه کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهند و در این راستا باید به اعضای هیئت علمی، نخبگان و نقّادان علمی میدان داده شود تا دیدگاه‌های خود را به‌صورت دلسوزانه مطرح کنند.

آموزش عالی باید بین‌الملل‌سازی شود

وی متذکر شد: برای تولید علم باید فضای مطلوب روانی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه مطلوب باشد تا مرجعیت علمی اتفاق بیفتد، درغیراینصورت نمی‌توان به علم به‌عنوان مرجع تکیه کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد برای تقویت ارتباط علمی و فرهنگی میان حوزه‌های گوناگون به‌خصوص در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه این پیشنهاد را مطرح کرد که اکنون موضوع «وحدت حوزه و دانشگاه» عمدتاً در حد برگزاری مراسم و نشست و همایش در ایام و روز وحدت حوزه و دانشگاه خلاصه شده است، در حالی که طراحی برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت و اقدام عملی و مستمر با همکاری «حوزه و دانشگاه» در موضوعات مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی و تربیتی ضرورت دارد.

هاشمی افزود: یکی از ابزارهای مرجعیت علمی وحدت عملی «حوزه و دانشگاه» است و نمی‌توان بدون همفکری کار را جلو برد، البته این ناقض مالکیت فکری نمی‌شود و هرکدام از نهادهای «حوزه و دانشگاه» با ارائه ایده و راهکار می‌توانند در راستای تحقق مرجعیت علمی در مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه نقش اساسی داشته باشند.

وی تشریح کرد: از سویی باید آموزش عالی بین‌الملل‌سازی شود، آن هم نه در شعار، بلکه در عمل و دولت باید از مرجعیت علمی در ایران حمایت کند و در این راستا برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم و وحدت «حوزه و دانشگاه» همان خلئی است که موجب کُندشدن سیاست مرجعیت علمی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه مرجعیت علمی باید در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی اتفاق بیفتد، ادامه داد: اینگونه نیست که مرجعیت علمی تنها محدود به حوزه دانش و علم شود، بلکه در علم اقتصادی، علم سیاسی، علم فرهنگ و علم ورزش باید این مهم دیده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب