دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1395 - 13:08

ناسا انفجاری مغناطیسی را در بالای زمین ثبت کرد + ویدئو

میدان مغناطیسی زمین یکی از سپرهای محافظ ماست که اکنون مورد تحقیق سازمان فضایی آمریکا قرار گرفته است و در این تحقیق یک انفجار بزرگ مغناطیسی در بالای زمین مشاهده شده است.
کد خبر : 87543

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ناسا، میدان‌های مغناطیسی فقط مختص زمین نیستند و بسیاری از نقاط فضا دارای میدان‌های مغناطیسی‌ هستند، از جمله این میدان‌ها، میدان‌های مغناطیسی‌ای است که با توفان‌های خورشیدی به سوی زمین پرتاب می‌شوند و آهنربای بزرگ سیاره ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.


در سال 2015، ناسا با هدف بررسی میدان‌های مغناطیسی اطراف زمین، سه ماهواره با نام مستعار MMS به مدار فرستاد و اکنون نخستین نتایج این تحقیق انتشار یافته است.


یکی از مهم‌ترین بخش‌های این تحقیق نشان می‌دهد که الکترون‌ها در میدان مغناطیسی به سوی فضای بیرونی پرتاب می‌شوند و سپس وقتی انرژی آنها کاهش یافت، در یک دوربرگردان به سوی میدان بازمی‌گردند (خطوط فرضی‌ای را که در دوران دبیرستان برای نشان دادن میدان یک آهنربا رسم می‌کردیم به‌خاطر بیاورید). این شکل از جابه‌جایی الکترون‌ها، منشأ بسیاری از تابش‌های اشعه‌های مختلف فضایی‌ست.


از سوی دیگر توفان‌های خورشیدی وقتی در نزدیکی زمین با میدان مغناطیسی آن یا میدان یکدیگر برخورد می‌کنند، پدیده‌ای به‌وجود می‌آید که اخترشناسان آن را «ارتباط مجدد مغناطیسی» می‌نامند. در بخشی از این رصد، ناسا موفق شده است یکی از برخوردها را ثبت کند که شبیه به انفجاری بزرگ در بالای سطح زمین است و در آن الکترون‌ها در خطوط مستقیم به سوی فضا حرکت می‌کنند.


شناخت رفتارهای مغناطیسی به کیهان‌شناسان کمک می‌کند در آینده بتوانند بهترین موقعیت‌ها را برای محافظت ماهواره‌ها و تجهیزات خود از آسیب‌های الکترومغناطیسی تعیین کنند و همچنین برای مأموریت‌های آینده فضانوردی و حفاظت از فضانوردان در مقابل تشعشعات مغناطیسی، اهمیتی حیاتی دارد.


میدان مغناطیسی یکی از نامرئی‌ترین پدیده‌های کائنات است که تا همین چند سال گذشته برای بشر به‌ طور کامل نامرئی و گنگ بود و تنها از راه آثارش مورد تحقیق و مطالعه قرار می‌گرفت.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب