یافته شگفت‌انگیز پژوهشگران؛ چربی خون بالا خطر آلزایمر را کاهش می‌دهد

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد افراد مسنی که سطوح بالاتری از تری گلیسیرید دارند، ممکن است در طول زمان در مقایسه با افرادی که سطوح پایین‌تری از این چربی خون را دارا هستند، در معرض خطر کمتر زوال عقل و کاهش شناختی آهسته‌تری باشند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، نتایج یک پژوهش جدید که در مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد داشتن چربی خون بیشتر به‌رغم مضرات و خطرات متعدد، خطر ابتلا به آلزایمر را کمتر می‌کند.

این یافته ها ثابت نمی‌کند که سطوح بالاتر تری گلیسیرید قطعا از زوال عقل جلوگیری می‌کند.

از منظر پزشکی، تری گلیسیرید‌ها اسید‌های چرب هستند و رایج‌ترین نوع چربی در خون به شمار می‌روند.

تری گلیسیرید‌ها تا ۹۵ درصد از چربی‌های رژیم غذایی ما را تشکیل می‌دهند که منبع اصلی انرژی مغز محسوب می‌شوند. به گفته محققان، سطوح بالاتر تری گلیسیرید ممکن است منعکس کننده سلامت کلی و رفتار‌های سبک زندگی باشد که از شما در برابر زوال عقل محافظت می‌کند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که سطوح تری گلیسیرید ممکن است به عنوان یک پیش بینی کننده مفید برای خطر زوال عقل و کاهش شناختی در جمعیت‌های مسن‌تر عمل کند.

طی این مطالعات، محققان از داده‌های بخش مراقبت‌های بهداشتی برای شناسایی ۱۸ هزار و ۲۹۴ نفر در یک گروه با میانگین سنی ۷۵ سال استفاده کردند که تشخیص قبلی بیماری آلزایمر یا زوال عقل نداشتند.

شرایط سلامت و قدرت ذهنی این شرکت کنندگان به طور متوسط به مدت 6 سال پیگیری شده و در این مدت ۸۲۳ نفر به زوال عقل مبتلا شدند.

در ادامه محققان در طول هر سال از مطالعه به اندازه گیری کلسترول LDL و HDL و تری گلیسیرید این افراد پرداختند. سپس محققان شرکت کنندگان را بر اساس سطح تری گلیسیرید ناشتا به چهار گروه تقسیم کردند.

میانگین تری گلیسیرید ۱۰۶ میلی گرم در دسی لیتر محسوب شده و برای بزرگسالان، سطح تری گلیسیرید طبیعی یا سالم زیر ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر است.

محققان دریافتند پس از تعدیل متغیر‌هایی که می‌توانند بر خطر زوال عقل تأثیر بگذارند، دو برابر شدن سطح تری گلیسیرید با ۱۸ درصد کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.

محققان همچنین دریافتند که تری گلیسیرید بالاتر به طور کلی با کاهش آهسته‌تر شناخت ترکیبی مرتبط است که نتیجه ترکیبی از آزمایش‌های عملکرد کلی، سرعت روانی حرکتی، زبان و عملکرد اجرایی و حافظه در طول زمان است.

البته محققان تاکید کردند که طی مطالعات آینده باید به بررسی این موضوع بپردازند که آیا اجزای خاص موجود در تری گلیسیرید ممکن است عملکرد شناختی بهتری را تقویت کنند یا خیر؟