دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اختلاف در اتحادیه اروپا بر سر قانون‌گذاری هوش مصنوعی

اختلاف در اتحادیه اروپا بر سر قانون‌گذاری هوش مصنوعی
قانون‌گذاران اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق بر سر قوانین هوش مصنوعی با مشکل مواجه هستند.
کد خبر : 874911

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، قانون‌گذاران اروپایی پیش از نشست مهم روز سه‌شنبه هنوز بر سر چند موضوع مربوط به قوانین جدید هوش مصنوعی به توافق نرسیده‌اند و هرگونه توافقی را تا ماه دسامبر به حال خود رها کرده‌اند.

پیش‌نویس قوانین هوش مصنوعی باید مورد توافق مجلس اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گیرد. آن‌ها تاکنون سه بار در جلسات سه‌جانبه موردبحث قرارگرفته‌اند که جلساتی بین مجلس و کشورهای اتحادیه اروپا برای بررسی نسخه‌های نهایی قوانین است.

به گفته منابع، چهارمین نشست سه‌جانبه روز سه‌شنبه، یک روز پس‌ازآن برگزار خواهد شد که قانون‌گذاران اتحادیه اروپا قرار است درباره موضع مذاکره خود پیرامون مدل‌های بنیادی و سیستم‌های هوش مصنوعی پرخطر بحث کنند.

مدل‌های پایه، مانند چت جی‌پی‌تی ، سیستم‌های هوش مصنوعی هستند که روی مجموعه بزرگی از داده‌ها آموزش می‌بینند و توانایی یادگیری از داده‌های جدید برای انجام وظایف مختلف را دارند.

اسپانیا که تا ماه دسامبر ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به دنبال توافق است و برای سرعت بخشیدن به این روند پیشنهاد مصالحه داده است.

بر اساس پیش‌نویس ارائه‌شده توسط رویترز، این موارد شامل یک رویکرد طبقه‌بندی‌شده برای تنظیم مدل‌های بنیادی است که به‌عنوان مدل‌هایی با ۴۵ میلیون کاربر بیشتر تعریف می‌شوند.

اسپانیا همچنین خواستار تعهدات اضافی برای مدل‌های پایه بسیار توانمند (VCFM)، مانند چت جی‌پی‌تی، ازجمله بررسی منظم برای کشف آسیب‌پذیری‌های بالقوه است.

مخالفان می‌گویند پلتفرم‌های کوچک‌تر می‌توانند به همان اندازه خطرناک باشند. اسپانیا اعلام کرد که پیش از سه‌گانه چهارم با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در مورد سازش‌های احتمالی مشورت کرده است. به گفته این منابع، بااین‌حال بعید است که در این نشست توافق نهایی حاصل شود.

پنجمین سه‌گانه قرار است در اوایل دسامبر برگزار شود.در این صورت عدم دستیابی به توافق می‌تواند مذاکرات را به اوایل سال آینده موکول کند. پس‌ازآن ممکن است بحث‌ها با انتخابات مجلس اروپا در ماه ژوئن بیشتر شود.

چندین قانون‌گذار، ازجمله تیری برتون، رئیس صنعت اتحادیه اروپا و هم بنیان‌گذار قانون هوش مصنوعی، دراگوس تودوراچ و براندو بنیفی، ابراز امیدواری کرده بودند که این پیش‌نویس تا پیش از پایان سال به تصویب برسد.

اتحادیه اروپا کار روی پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی را در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد. در ماه مه سال جاری، پارلمان اروپا در مورد پیش‌نویس قانونی شامل قوانین جدید در مورداستفاده از تشخیص چهره، نظارت بیومتریک و دیگر کاربردهای هوش مصنوعی به توافق رسید.

بر اساس این پیشنهادها، ابزارهای هوش مصنوعی متناسب با سطح ریسک درک شده خود، از پایین به غیرقابل‌قبول طبقه‌بندی خواهند شد. دولت‌ها و شرکت‌هایی که از این ابزارها استفاده می‌کنند، بسته به طبقه‌بندی تعهدات متفاوتی خواهند داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته