دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بهینه‌سازی‌ سازه‌های ساختمانی با محصولی مبتنی بر هوش مصنوعی

بهینه‌سازی‌ سازه‌های ساختمانی با محصولی مبتنی بر هوش مصنوعی
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی سامانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی شده که بهینه‌سازی‌ سازه‌های ساختمانی را ممکن می‌کند
کد خبر : 873675

محمدصادق ترکمن، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان حاضر در رویداد ملی عصر امید «هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره محصولی که در این رویداد ارائه کردند، گفت: ما با محصول «بن ایستا» در این رویداد شرکت کردیم. این محصول با استفاده ازهوش مصنوعی سازه‌های ساختمانی را بهینه‌سازی می‌کند. در حال حاضر طراحی‌هایی که توسط طراحان سازه انجام می‌شود، به صورت سنتی است و برمبنای دانش و تجربه‌ طراحان صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: نرم‌افزارهایی در این زمینه وجود دارد که طراحان با استفاده از دانش و تجربه خود طرح اولیه را ایجاد می‌کنند. ما در هر طرح برای سازه ساختمانی معمولی یا ۶طبقه‌ای تعداد زیادی عضو سازه‌ای نیاز داریم، مثل بتن‌ها، تیرها، دیوارها و ... همه این‌ها در فرآیند طراحی حائز اهمیت هستند که تغییر هر کدام از آن‌ها روی بقیه هم تاثیر می‌گذارد. بنابراین کار بسیار دشواری است که مدل ‌های مختلفی ساخته شود و در مقایسه با مدل‌های مختلف، بهترین مدل انتخاب شود.

این فعال حوزه دانش‌بنیان اظهار کرد: طراحان ما با توجه به دانش خود، اولین جواب ممکنی که به آن دست پیدا کنند را به‌عنوان جواب نهایی به کارفرما ارائه می‌کنند و برای ساخت تحویل داده می‌شود تا بهینه‌‌ترین حالت ممکن استفاده شود.

وی بیان کرد: کاری که الگوریتم بن ایستا می‌کند این است که فرآیند تکراری ساخت مدل‌های مختلف و انتخاب بهینه‌ترین مدل را برعهده می‌گیرد. چون ماشین است، خسته نمی‌شود و بالغ بر ۲۰ هزار مدل مختلف روی سازه طراحی می‌کند.

ترکمن عنوان کرد: فایده این محصول مبتنی بر هوش مصنوعی این است که ما می‌توانیم در عین حال که به بهترین کیفیت دست پیدا کنیم، با هزینه بسیار پایین‌تر کار را به سرانجام برسانیم. این محصول میزان مصرف میلگرد و بتون روی سازه را ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. این عدد تا به امروز بیش از یک میلیارد در پروژه‌های ساده صرفه‌جویی می‌کند. این طرح نه تنها برای سازنده‌های ساختمانی مفید است، بلکه برای کشور هم مهم محسوب می‌شود.

چهارمین رویداد ملی عصر امید در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء از ۲۴ تا ۲۵ مهر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته