دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پایش زمین‌های کشاورزی با تولید محصولی مبتنی بر اینترنت اشیاء

پایش زمین‌های کشاورزی با تولید محصولی مبتنی بر اینترنت اشیاء
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی سامانه‌ای مبتنی بر اینترنت اشیاء شده است که در کنترل، نظارت و پایش زمین‌های کشاورزی کاربرد دارد.
کد خبر : 873439

مهدی اعتمادی، عضو هیئت علمی رشته برق و الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت حاضر در رویداد ملی عصر امید «هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره محصولی که در این رویداد ارائه کرده‌اند، گفت: با محصولی مبتنی بر اینترنت اشیاء در این رویداد ملی شرکت کردیم. در این محصول از سامانه کنترل و نظارت برای زمین‌های کشاورزی و محصولات باری بهره می‌بریم.

وی توضیح داد: این سامانه از نظر سخت‌افزاری در داخل مجموعه دانشگاه تولید شده است و بر مبنای اطلاعات خاک، رشد گیاه و پارامترهای محیطی همچون تابش، دما، دی اکسید کربن، اکسیژن، رطوبت خاک و ریشه، رشد طولی و عرضی و ... به صورت مداوم نمونه گیری انجام می‌دهد و به پایگاه داده ارسال می‌کند.

این فعال حوزه دانش‌بنیان افزود: پس از آن، این اطلاعات مورد استفاده‌های گوناگون قرار می‌گیرد، چه از نظر پایش، بررسی کیفی محصول و چه از نظر مباحث آماری و بررسی‌های حجمی. از لحاظ بررسی‌های تحقیقاتی نیز این محصول به مدت چهار سال در موسسه تحقیقاتی برنج کشور هم به صورت پایلوت(نمونه) در حال کار است و نمونه برداری انجام می‌دهد.

به گفته اعتمادی، این سامانه براساس مقالات علمی و بررسی ارتباط بین داده‌هایی که تا قبل از آن به خوبی مانیتور نمی‌شدند یا ارتباط و هم‌بستگی بین داده‌هایی که مستقل هستند را با تحلیل هوش مصنوعی به انجام می‌رساند.

عضو هیئت علمی دانشکده برق و الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت اظهار کرد: از سال ۹۶ این پروژه را آغاز کردیم. در آن زمان کار شناسنامه دار ثبت شده موجود نبود و اولین مجموعه‌ای بودیم که این مسیر را طی کردیم که محصولی در یک مکان مشخص و قابل راستی آزمایی نصب شود. این سامانه حدود ۵ سال است که سرویس‌دهی می‌کند.

وی بیان کرد: اکنون، نمونه‌های داخلی دیگری هم وجود دارند اما وقتی پایش می‌کنیم به اصطلاح کارهای جسته و گریخته‌ای هستند، یعنی برخی از پارامترها را صرفا پوشش داده‌اند. ما پکیج کاملی به صورت سامانه‌ای ۲۴ ساعته ارائه می‌کنیم که به صورت صنعتی در مراکز نصب می‌شود.

به گزارش آنا، رویداد ملی عصر امید «هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» در قالب ۱۵ کمیته تخصصی و با حضور ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان از ۲۲ مهر آغاز به کار کرد و تا ۲۵ مهر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار می‌شود.

همراه با این رویداد، نخستین کنفرانس ملی پژوهش و نوآوری در هوش مصنوعی، نمایشگاه دستاورد‌های نوین در هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی با محوریت چالش‌های علمی در حوزه هوش مصنوعی برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته