دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چت جی‌پی‌تی برای درمان افسردگی بهتر از یک پزشک عمل می‌کند!

چت جی‌پی‌تی برای درمان افسردگی بهتر از یک پزشک عمل می‌کند!
ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است در پیروی از استاندارد‌های درمانی شناخته شده برای افسردگی، بدون سوگیری جنسیتی یا طبقه اجتماعی بهتر از یک پزشک عمل کند.
کد خبر : 873590

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است در پیروی از استاندارد‌های درمانی شناخته شده برای افسردگی، بدون سوگیری جنسیتی یا طبقه اجتماعی که گاهی در رابطه پزشک و بیمار دیده می‌شود، بهتر از یک پزشک باشد.

محققان می‌گویند که برای بررسی خطرات و مسائل اخلاقی ناشی از استفاده از هوش مصنوعی به کار بیشتری نیاز است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تخمین زده می‌شود که ۵ درصد از بزرگسالان افسردگی دارند. بسیاری برای کمک به پزشک عمومی مراجعه می‌کنند. درحالی که درمان توصیه شده باید تا حد زیادی توسط دستورالعمل‌های بالینی با توجه به شواهد و مطابق با شدت افسردگی فرد باشد.

به گفته محققان «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) پتانسیل ارائه بینش‌های سریع، عینی و مبتنی بر داده را دارد که می‌تواند مکمل روش‌های تشخیصی سنتی و همچنین ارائه محرمانه بودن و ناشناس ماندن باشد. آن‌ها نحوه ارزیابی موارد افسردگی خفیف و شدید توسط ابزار هوش مصنوعی را با ۱۲۴۹ پزشک مراقبت اولیه فرانسوی که ۷۳ درصد آن‌ها زن بودند، مقایسه کردند.

محققان از مطالعات موردی فرضی بیماران مبتلا به علائم غم و اندوه، مشکلات خواب و از دست دادن اشتها در سه هفته گذشته و تشخیص افسردگی خفیف تا متوسط استفاده کردند. هشت نسخه از این عکس‌ها با تغییرات متفاوتی از ویژگی‌های بیمار، مانند جنسیت، طبقه اجتماعی و شدت افسردگی توسعه داده شد و۱۰ بار برای چت جی‌پی‌تی نسخه ۳.۵ و ۴ تکرار شد.

برای هر مطالعه موردی، از چت جی‌پی‌تی پرسیده شد: به نظر شما یک پزشک مراقبت‌های اولیه در این شرایط باید چه پیشنهادی بدهد؟ پاسخ‌های ممکن عبارت بودند از انتظار هوشیاری، ارجاع به روان‌درمانی، دارو‌های تجویز شده برای افسردگی، اضطراب، مشکلات خواب، ارجاع برای روان‌درمانی به همراه دارو‌های تجویز شده.

تنها بیش از ۴ درصد از پزشکان خانواده به‌طور انحصاری ارجاع روان‌درمانی را برای موارد خفیف مطابق با راهنمایی بالینی توصیه کردند، در مقایسه با چت جی‌پی‌تی نسخه ۳.۵ و ۴ که این گزینه را به ترتیب در ۹۵ درصد و ۹۷.۵ درصد موارد انتخاب کردند.

در موارد شدید، اکثر پزشکان روان‌درمانی به همراه دارو‌ را توصیه کردند. چت جی‌پی‌تی این را بیشتر از پزشکان پیشنهاد کرد، ۷۲ درصد برای نسخه ۳.۵ و ۱۰۰ درصد برای نسخه ۴. همچنین از هر ۱۰ پزشک، چهار نفر به‌طور انحصاری دارو‌های تجویز شده را پیشنهاد کردند که هیچ‌کدام از نسخه چت جی‌پی‌تی آن را توصیه نکردند.

چت جی‌پی‌تی نسخه ۴ دقت بیشتری را در تنظیم درمان برای مطابقت با دستورالعمل‌های بالینی نشان داده است. علاوه بر این، هیچ سوگیری قابل‌تشخیص مرتبط با جنسیت، وضعیت اجتماعی و اقتصادی در سیستم‌های چت جی‌پی‌تی شناسایی نشد.

محققان گفتند که مسائل اخلاقی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، اما هوش مصنوعی هرگز نباید جایگزین قضاوت بالینی انسان در تشخیص یا درمان افسردگی باشد. آن‌ها همچنین چندین محدودیت را در مطالعه خود تصدیق کردند. با این وجود، آن‌ها نتیجه گرفتند که چت جی‌پی‌تی پتانسیل افزایش تصمیم‌گیری در مراقبت‌های بهداشتی اولیه را دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته