دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1395 - 23:04

«امیلی» سرسخت، به نجات غریق‌ها رفت

ربات دریایی «امیلی»، مصداق بارز یک وسیله برای نجات جان انسان‌هاست که متناسب با شرایط و تکنولوژی عصر خود ساخته شده و تاکنون جان بیش از هزار نفر را نجات داده است.
کد خبر : 87180

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engaget، عاقلانه‌ترین و بهترین روش برای زندگی این است که به‌روز باشیم و با استفاده از امکانات موجود، حیات خود را حفظ کنیم. «امیلی» یا ربات «نجات غریق اضطراری با طناب» یک ربات کنترل از راه دور است که در پروژه‌ای مشترک میان چدریایی ارتش آمریکا و شرکت «هیدرونالیکس» ساخته شده است.


این پروژه ابتدا برای ساخت رباتی که بتواند وال‌ها را ردیابی کند تعریف شده بود اما کار تحقیق و توسعه آن ادامه‌ یافت تا اینکه به امیلی ختم شد. این ربات اکنون با وزن تقریبی 10 کیلوگرم، می‌تواند تا سرعت 35 کیلومتر در ساعت حرکت کند و از آنجایی که مثل انسان‌ها عضله دو سر ران و عضله پا ندارد که دچار گرفتگی و غرق شدن شود، تاکنون توانسته است 1000 نفر را از مرگ در دریا نجات دهد.


امیلی به کمک بدنه‌ای که از جنس کولار و فیبر کربن هوانوردی ساخته شده است، یک ربات سرسخت محسوب می‌شود و می‌توان‌ آن را بدون هیچ آسیبی از هیلکوپتر به دریا انداخت. این ربات از یک سامانه دوطرفه مکالمه برخوردار است که امکان صحبت تیم نجات با غریق را فراهم می‌کند و همچنین یک فرستنده زنده تصویری نیز دارد تا وضعیت فیزیکی محل نجات را برای تیم نجات مخابره کند. روی این ربات علائم نوری نیز نصب شده است تا در شب هم به خوبی روز، کارآیی داشته باشد.


امیلی بیشترین مأموریت‌های خهود را در دریای مدیترانه و برای نجات جان آوارگان سوری در نزدیکی جزیره لسبوس یونان انجام داده است که در این عملیات‌ها 300 پناهجو از آب‌های دریا نجات یافته‌اند. از سال 2001 که پروژه ساخت ربات ردیاب کنترل از راه‌دور دریایی آغاز شد، تا امروز انواع مختلفی از ربات‌های پرنده و شناگر در عرصه‌های مختلف ساخته‌ شده‌اند و زندگی انسان را برای همیشه دست‌خوش تغییر کرده‌اند.


ارتش آمریکا هیچ برنامه‌ای برای به‌خدمت گرفتن امیلی در انبار اسلحه خود ندارد اما این ربات از سوی مؤسسات امداد و نجات با استقبال خوبی مواجه شده است و آتش‌نشانی‌های زیادی تاکنون آن‌ را خریداری و به‌ خدمت گرفته‌اند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته