دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فناوری در میدان جنگ/ شنل‌هایی که سربازان را از دید پهپاد‌ها پنهان می‌کنند

فناوری در میدان جنگ  شنل‌هایی که سربازان را از دید پهپاد‌ها پنهان می‌کنند
دانشمندان اوکراینی ماده جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند نشانه‌های گرمایی سربازان را از چشم تجهیزات هواپیما‌های بدون سرنشین نظامی پنهان نگه دارد.
کد خبر : 871785

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ضرورت و نیاز، مادر همه اختراعات است و این ضرب المثل هرگز دقیق‌تر از زمانی نیست که در مورد جنگ افزار به کار می‌رود. آخرین نمونه از آن، یک «شنل نامرئی» جدید است که توسط یک دانشمند مواد اوکراینی برای کمک به محافظت از سربازان اوکراینی ساخته شده است.
بر اساس اعلام شبکه خبری inews شنل جدید «پوست شبح» «Phantom Skin» نام دارد.

نیرو‌های نظامی نامرئی

اگرچه مخترع این شنل ناشناس است، اما ظاهراً اختراع جدید او در خط مقدم اوکراین قرار دارد و به پنهان کردن علائم گرمایی نیرو‌ها و تجهیزات کمک می‌کند. این شنل از مواد پلاستیکی مشکی ساخته شده که بافت بیرونی آن به یک برزنت کمپینگ تشبیه شده است. این پوشش می‌تواند از انتشار سیگنال‌های حرارتی توسط انسان یا تجهیزات نظامی جلوگیری کرده و آن‌ها را از دید حسگر‌های مادون قرمز یا حرارتی نامرئی کند.

سربازان می‌توانند با پوشاندن خود با پالتوبارانی یا پناهگاه ساخته شده از این «شنل» به طور موثر از تشخیص حسگر‌های کوادکوپتر فرار کنند. با استقرار انبوه هواپیما‌های بدون سرنشین توسط هر دو طرف درگیری، داشتن توانایی «پنهان شدن در دید آشکار» مزیت بزرگی است. این می‌تواند سربازان (مجروح یا غیره) را پنهان و گزینه‌های جالبی را برای واحد‌های پیشتاز مانند تک تیرانداز‌ها فراهم کند.

فرمول دقیق «Phantom Skin» بدون تعجب یک راز است، اما گفته می‌شود حاوی ترکیبات نانوفناوری از جمله گرافن است که دارای خاصیت پوششش یا جذب نشانه‌های گرما است.

مخترع ناشناس این «شنل» با همکاری شرکت فناوری نظامی اوکراینی Spets Techno Expert (STE) موفق به ساخت این پوشش نظامی شده است. مواردی از استفاده از این پوست شبح نه تنها برای هدف مورد نظر خود مانند پوشاندن سربازان، بلکه به عنوان پوششی برای سربازان مجروح استفاده شده است تا آن‌ها را در برابر دوربین‌های دید در شب، نصب شده بر روی پهپاد‌ها دور نگه دارد تا در زمان مناسب از میدان جنگ خارج شوند.

ماه گذشته «پوست شبح» در رویداد بین المللی تجهیزات دفاعی و امنیتی لندن (DSEI) به نمایش گذاشته شد.

به گزارش inews، (STE) در مورد اینکه آیا سفارشی برای پوست شبح یا هر سیستم تسلیحاتی دیگری که در DSEI به نمایش گذاشته شده دریافت کرده یا خیر، اظهار نظری نکرده است. با این حال، با توجه به کاربرد تاکتیکی چنین فناوری در این زمینه، نیرو‌های نظامی در سراسر جهان به احتمال زیاد حداقل به دنبال آن هستند.

یکی دیگر از این سامانه‌ها نسخه‌ای از پهپاد قایقی رباتیک «MAGURA» است که شایعه شده در حملات اوکراین علیه نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه و پل کرچ در کریمه نقش داشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته