دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت آسفالت از خرده لاستیک توسط دانش‌بنیان‌ها

ساخت آسفالت از خرده لاستیک توسط دانش‌بنیان‌ها
محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید آسفالت با خرده لاستیک شدند.
کد خبر : 871414

علیرضا حدادی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه موفق به ساخت آسفالت نفوذپذیر ضایعاتی شدیم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: این آسفالت از مواد ضایعاتی مانند خرده‌لاستیک ساخته شده است که آب را از سطح خود عبور می‌دهد.

وی با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان متبوعش در زمینه مشاوره تولید آسفالت فعالیت دارد، عنوان کرد: مدل آسفالت‌ها بر اساس نوع و ظرفیت جاده و امکانات موجود طراحی می‎‌شود و مدل آسفالت در اختیار کارخانه تولید قرار می‌گیرد.

به گفته حدادی، آسفالت‌های نفوذپذیر با استفاده از خرده‌لاستیک در مناطق شمالی به دلیل بارندگی شدید و مداوم بسیار کارآمد است. آب روی سطح آسفالت نفوذپذیر باقی نمی‌ماند و به سمت کنار جاده هدایت می‌شود. از آنجایی‌که بارندگی شدید در جاده‌ها موجب انباشته‌شدن آب و افزایش خطرپذیری جاده می‌شود، درصدد برآمدیم تا با استفاده از خرده‌لاستیک در آسفالت‌ها از پاشش آب روی سطح جاده‌ها جلوگیری کنیم. این اتفاق، ایمنی سطح جاده را به‌شدت افزایش می‌دهد.

حدادی با بیان اینکه استفاده از خرده‌لاستیک در ذخیره‌سازی و مدیریت آب‌های جاری، کمک‌کننده محسوب می‌شود، تصریح کرد: طراحی آسفالت با استفاده از خرده لاستیک در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست نقش بسیار مهمی دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه نمونه‌های مشابه خارجی آسفالت نفوذپذیر از پلیمر‌های خارجی ساخته شده است، عنوان کرد: با توجه به تحریم‌ها، واردات پلیمر‌ها قیمت آسفالت نفوذپذیر را چندبرابر می‌کند؛ اما با جایگزین کردن خرده‌لاستیک توانستیم همان قابلیت و خصوصیات را در آسفالت‌ها ایجاد کنیم.

به گفته وی، آسفالت نفوذپذیر با استفاده از خرده‌لاستیک در مقایسه با سایر آسفالت‌های معمولی ۳ تا ۴ درصد گران‌قیمت‌تر است؛ اما در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی ۱۰۰ درصد کاهش قیمت وجود دارد.

وی با اشاره به مشتریان بالقوه آسفالت نفوذپذیر با استفاده از خرده‌لاستیک افزود: شهرداری‌ها، اداره راه و ترابری، اداره راه‌داری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت راه و شهرسازی از مشتریان این محصول به‌شمار می‌آیند.

حدادی خاطرنشان کرد: قیر آسفالت‌های نفوذپذیر مستهلک است و برای جلوگیری از این امر به سیستم پیش‌گرمایش نیاز داریم تا آسفالت‌ها جوان‌سازی شوند.

وی اضافه کرد: برای نگهداری آسفالت‌ها از الیاف‌های فولادی استفاده می‌کنیم تا سیستم پیش‌گرمایش به‌خوبی عمل کند. استفاده از الیاف‌های خرده‌آهن در قیر به فرآیند جوان‌سازی کمک می‌کند. این طراحی در مرحله پایلوت(نمونه) قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب