دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جلوگیری از هدررفت بنزین با بومی‌سازی دستگاهی توسط محققان کشور

جلوگیری از هدررفت بنزین با بومی‌سازی دستگاهی توسط محققان کشور
محققان کشور با بومی‌سازی دستگاه (کندانس بخارات سوخت) از هدررفت بنزین و ورود بخار به اتمسفر جلوگیری می‌کنند.
کد خبر : 870874

سعید جمالی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از دستیابی به دانش فنی پکیج سرمایشی جذب و کندانس بخارات سوخت در این شرکت خبر داد و به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه بخار سوخت و فرآورده‌های نفتی طی چندین مرحله مختلف در پالایشگاه نفتی تولید می‌شود، گفت: در این شرکت موفق به تولید دستگاه کندانس بخارات شدیم که از ورود بخار به اتمسفر جلوگیری کند.

وی با اشاره به روند کار دستگاه کندانس بخارات ساخته شده در این شرکت افزود: تبخیر سوخت یا بنزین در مرحله اولیه تولید بخار سوخت صورت می‌گیرد؛ به این شکل که در ابتدا مقداری از سوخت در زمان تحویل از انبار نفت به تانکر، بخار می‌شود. در زمان ورود سوخت به مخزن پمپ بنزین، لازم است برای جایگزین بنزین، بخار به هر طریقی خارج شود. 

جمالی اضافه کرد: این بخارات آلوده به بنزن همان بخارات سوخت هستند که وارد اتمسفر می‌شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد: معمولا در زمان سوخت گیری به میزان ۲۵ تا ۳۰ لیتر، به اندازه ۲۵ صدم متر مکعب بخار آلوده به بنزن وارد اتمسفر می‌شود که دستگاه طراحی شده در این شرکت مانع از ورود این بخارات سوخت به هوا می شود.

به گفته وی، همچنین دستگاه کندانس بخارات با بستن مدار، میعان را انجام می‌دهد. دستگاه میعان بخار را پس از تکمیل فرآیند جمع‌آوری و مجدداً بازیافت می‌کند و به مخزن بازمی‌گرداند.

جمالی یادآور شد: در کنار دستگاه، یک پمپ وکیوم تعبیه شده که بخار را از باک خودرو بر می دارد و بنزین را جایگزین بخار می‌کند. این اقدامات بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و چگالی هوا نسبت پمپ وکیوم را تنظیم می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مضرات بخار سوخت، اظهار کرد: این بخارات در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد با نور مستقیم خورشید از طریق تنفس و پوست وارد سیستم تنفسی موجودات زنده می‌شود که سرطان‌زاست.براساس آمار‌های گزارش‌شده ریسک سرطان در پمپ‌بنزین‌ها با وجود این دستگاه به زیر یک نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه بنزین در کشور ۱۱۰ میلیون لیتر است، تصریح کرد: روزانه تقریباً ۴ میلیون بنزین هدر می‌رود که با اسنفاده از این دستگاه چنین مشکلی برطرف خواهد شد.

وی گفت: استفاده از این دستگاه علاوه بر صرفه اقتصادی برای حفظ محیط زیست بسیار مؤثر است. 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: سال ۱۴۰۰ یک ابلاغیه مبنی‌بر اینکه تمام جایگاه‌های پمپ‌بنزین باید به این دستگاه تجهیز شوند، صادر شد؛ اما تاکنون در ۱۰۰ پمپ بنزین اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس همین ابلاغیه، قرار است تا مهر ۱۴۰۳، تقریبا ۴ هزار پمپ بنزین به سیستم کنترل، هدایت، انتقال و بازیافت بخار سوخت مجهز شوند.

وی افزود: در این دستگاه از سیال گازی کندانس بخار، استفاده کردیم تا بدین واسطه مصرف برق کاهش می‌ یابد.

به گفته جمالی، خرابی نمونه‌های خارجی این دستگاه بسیار بالاست و با شرایط اقلیمی کشور تطابق ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته