دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اسبق بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد؛

نقش مهم نخبگان در زیست‌بوم فناوری و نوآوری

نقش مهم نخبگان در زیست‌بوم فناوری و نوآوری
رئیس اسبق بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نقش نخبگان در کشور گفت: محققان و دانشمندان در این زیست‌بوم کمک می‌کنند تا علم و فناوری به خدمات تبدیل شود و به بازار برسد.
کد خبر : 870740

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، صادق واعظ زاده  در پنل مدیریت نخبگان، دومین نشست از سلسله نشست‌های نهمین دوره استپ که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد گفت: نخبگان اولین گروه در هر جامعه‌ای هستند که می‌توانند موضوعات مختلف را بررسی و در مورد آن تحقیق کنند.

وی ادامه داد: نخبگان گروه مرجع هستند و بقیه افراد جامعه از عادات و رفتار‌های آن‌ها پیروی می‌کنند. دولت‌ها باید آن‌ها را آزاد بگذارند تا بتوانند از فرصت‌ها استفاده و افق‌های جدید را کشف کنند.

واعظ زاده افزود: نخبگان برتر، الگو و مرجع هستند و در تشکیل گروه‌های اجتماعی در حوزه علم و فناوری کمک می‌کنند.

به گفته وی، زیست‌بوم علم و فناوری بر اساس حضور و رفتار نخبگان شکل می‌گیرد. محققان و دانشمندان در این زیست‌بوم کمک می‌کنند تا علم و فناوری به خدمات تبدیل شود و به بازار برسد.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین نکته در مورد زیست‌بوم این است که عنصر اولیه و مبنایی این سیستم را بشناسیم. عادت اشتباه برخی دولت‌ها این است که نقش‌ها و قوانین مشخصی برای این زیست‌بوم تعیین می‌کنند؛ اما باید بدانیم یک زیست‌بوم به‌تدریج و بر اساس پویایی تغییرات اجتماعی شکل می‌گیرد.

رئیس اسبق بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: زیست‌بوم با قوانین و هنجار‌های بازیگران آن شکل می‌گیرد و نخبگان می‌توانند این قوانین را به زیست‌بوم منتقل کنند.

واعظ زاده یادآور شد: باید محیطی را فراهم کنیم که همه بتوانند جایگاه و نقش خود را  در زیست‌بوم علم و فناوری بیابند.

وی تأکید کرد: قانون لازم است؛ اما قانون برای کارآمدی باید تبدیل به عادت و هنجار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته