دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«کاسه مکنده» جایگزین آمپول می‌شود

«کاسه مکنده» جایگزین آمپول می‌شود
دستیابی به یک فناوری جدید توسط محققان می‌تواند جایگزین آمپول برای انتقال دارو به بدن بیماران شود.
کد خبر : 870577

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، تزریق آمپول یکی از راه‌های اصلی رساندن دارو‌های مورد نیاز به بدن بیماران هستند که از طریق فرو رفتن سوزنی باریک به داخل بافت عضلانی یا رگ‌ها انجام می‌شود. این روش چندان محبوب و دلپذیر نبوده و بسیاری از افراد با آن مشکل دارند. به نظر می‌رسد یک فناوری جدید می‌تواند جایگزین آمپول برای انتقال دارو به بدن بیماران شود.

به زودی ممکن است بیمارانی که از دارو‌های مبتنی بر پپتید استفاده می‌کنند، نیازی به تزریق آمپول نداشته باشند. تیمی از محققان دانشگاه ETH زوریخ در تلاش‌های جدید خود یک دستگاه مکنده طراحی کرده اند که برای رساندن دارو‌های با مولکول بزرگ مانند پپتید‌ها به طور مستقیم از طریق پوشش داخلی گونه به جریان خون طراحی شده است.

باید توجه داشت که امروزه بسیاری از دارو‌های ضروری به دسته پپتید‌ها تعلق دارند و از آن‌ها برای درمان بیماری‌هایی مانند دیابت، چاقی و سرطان پروستات استفاده می‌شوند.

با توجه به اندازه آن ها، این مولکول‌ها برای مصرف به صورت قرص مناسب نیستند، زیرا این مواد در دستگاه گوارش تجزیه می‌شوند و معمولا نمی‌توانند به طور سالم و مطلوب به جریان خون برسند. در نتیجه، بیماران باید این دارو را به طور تزریقی دریافت کنند.

دکتر ناوینا پائونوویچ (Nevena Paunović) از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در رابطه با این موضوع گفت: این یک روش کاملاً جدید برای انتقال دارو به بدن بیماران است که می‌تواند میلیون‌ها نفر را از ترس و درد ناشی از تزریق سوزن‌های فعلی مورد استفاده در آمپول ها، خلاص کند.

به همین دلیل ما این کاسه مکنده را طراحی کردیم که قرار است از طریق استارت آپ Transire Bio به بازار عرضه شود.

بر اساس اطلاعات موجود در این زمینه، عملکرد دستگاه فوق الذکر بسیار جالب است. به طور معمول، پوشش مخاطی داخلی گونه به دلیل بافت متراکم، به ویژه برای مولکول‌های بزرگ، برای تحویل دارو چالش برانگیز است.

این کاسه‌های مکنده با قطر تقریبی ۱۰ میلی متر و ارتفاع ۶ میلی متر، وقتی روی پوشش گونه فشار داده می‌شود، خلاء ایجاد کرده و در نتیجه پوشش داخلی لپ را کشیده و آن را برای ورود دارو آماده می‌کند. باید توجه داشت که تزریق دارو به رگ‌های خونی نیاز به فشار بیشتری دارد و به همین دلیل برای اطمینان از نفوذ این دارو به لایه‌های بافت عمیق تر، این تیم یک عامل درون زا (ماده‌ای که به طور طبیعی در بدن وجود دارد) را برای سیال‌تر کردن غشای سلولی استفاده کرده اند.

هنگامی که بیماران این کاسه مکنده را برای چند دقیقه در محل خود نگه می‌دارند، دارو در بزاق آن‌ها حل می‌شود و بدون زحمت از طریق پوشش مخاطی که اکنون در دسترس است، وارد جریان خون می‌شود.

دکتر ژی لو، (Zhi Luo) از دیگر محققان این تیم مطالعاتی می‌گوید: ایده اولیه این طرح زمانی به ذهنم خطور کرد که در هنگام غذا خوردن یک چوب ادویه را داخل دهانم نگهداشته و مکیدم.

به گزارش آنا، دیوید کلاین سرجون (Klein Cerrejon)، یکی دیگر از محققین کلیدی این پروژه، خاطرنشان می‌کند که تعیین شکل صحیح کاسه‌های مکنده بسیار مهم است.

به همین دلیل ما آزمایش‌هایی را بر روی پوشش داخلی گونه خوک انجام داد تا مطمئن شود که طراحی کاسه‌های تزریق دارو، ایمن و کارآمد خواهد بود.

در ادامه نمونه اولیه این کاسه‌های مکنده با موفقیت روی سگ‌ها آزمایش شده و مشخص شد که فنجان‌های فوق الذکر به طور مؤثری دارو‌ها را به جریان خون سگ‌ها می‌رساند.

در مرحله بعد این فناوری روی ۴۰ داوطلب انسانی ازمایش شده و نتایج این آزمایش نیز دلگرم کننده بوده و جالب این که بیشتر شرکت کنندگان اعلام کردند این روش تزریق دارو را به روش‌های سنتی مبتنی بر سوزن و سرنگ ترجیح می‌دهند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Science Translational Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته