دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انجام ایمن جراحی پیچیده مغزی با هوش مصنوعی تا ۲ سال آینده

انجام ایمن جراحی پیچیده مغزی با هوش مصنوعی تا ۲ سال آینده
یک جراح مغز و اعصاب برجسته می‌گوید: جراحی ایمن‌تر و مؤثرتر مغز با استفاده از هوش مصنوعی (AI) تا دو سال دیگر امکان‌پذیر است.
کد خبر : 870574

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر «هانی مارکوس» «Hani Marcus» معتقد است می‌توانید در چند سال آینده، یک سیستم هوش مصنوعی داشته باشید که جراحی بیشتری را نسبت به هر انسانی که تا به حال یا تا به حال دیده است، دیده باشد.

جراحان کارآموز در UCL در حال کار روی یک فناوری هوش مصنوعی برای جراحی مغز هستند که تومور‌های ریز و ساختار‌های حیاتی مانند رگ‌های خونی در مرکز مغز را شناسایی می‌کند.

دولت انگلیس که بودجه بیش از ۱۵ میلیون دلاری را برای تغییرمسیر تحقیقات مراقبت‌های بهداشت و درمانی اعلام کرده، فناوری هوش مصنوعی را «تغییرگر بازی» نامیده است.

در این گزارش آمده است سیستم هوش مصنوعی بیش از ۲۰۰ ویدئو از غدد کوچک به اندازه نخود در مرکز مغز را طی ۱۰ ماه گذشته تجزیه و تحلیل کرده است که به آن کمک کرده به سطحی از تجربه دست یابد که برای یک جراح ۱۰ سال طول می‌کشد.

بودجه جدید انگلیس برای پیشرفت فناوری مراقبت‌های بهداشتی اوایل ماه گذشته اعلام شد. دانشگاه UCL یکی از ۲۲ دانشگاهی است که به تازگی از کمک مالی دولت برای کمک به ایجاد انقلابی در مراقبت‌های بهداشتی در این کشور استفاده کرده است.

مرکز علوم مداخله‌ای و جراحی UCL بیش از ۶۱۰ هزار دلار دریافت خواهد کرد.

فناوری در حال توسعه در این مرکز ایجاد یک «چارچوب پشتیبانی تصمیم گیری با کمک هوش مصنوعی» زمان واقعی است تا بروز هرگونه ناهنجاری پس از عمل را به حداقل برساند از عوارض جلوگیری کرده و زمان بهبودی بیمار را کوتاه کند.

این مرکز قرار است با این فناوری، جراحی برای یکی از رایج‌ترین انواع تومور‌های مغزی را متحول کند.

پیشرفت در فناوری پزشکی هوش مصنوعی

تلاقی هوش مصنوعی و مغز انسان طی دو سال گذشته شاهد تحولات زیادی بوده است. دانشمندان در نظر دارند با کاشت تراشه‌هایی در مغز به بیماران مبتلا به اختلالات عصبی کمک کرده و بیماری‌هایی مانند فلج، نابینایی و بیماری‌های روانی را درمان کنند. هوش مصنوعی همچنین به پزشکان در انجام عمل جراحی کمک می‌کند.

محققان با استفاده از هوش مصنوعی، همچنین ارتباط بین مغز، بدن و نخاع فردی که مبتلا به کوادری پلژی (فلج چهاراندام) است را دوباره برقرار کردند. آن‌ها یک ایمپلنت در مغز بیمار نصب کردند و از یک برنامه هوش مصنوعی برای تبدیل افکار بیمار به اعمال استفاده کردند.

پیش از این یک گروه چینی از محققان و پزشکان سیستم روباتیکی برای جراحی مغز ایجاد کرده اند که برای جراحی کم تهاجمی مغز و اعصاب به هوش مصنوعی متکی است.

هوش مصنوعی به ویژه به پزشکان کمک کرده است چالش‌های ایجاد شده توسط بافت مغز و دشواری دستکاری‌های جراحی را برطرف کنند.

در واقع، گروهی از پژوهشگران UCL قبلاً نقشه‌ای تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه تغییرات ژنتیکی باعث ایجاد تومور‌ها در مغز می‌شود؛ بنابراین امکان پیش‌بینی دقیق بقا را نسبت به روش‌های تشخیصی استاندارد، فراهم می‌کند.

مارکوس می‌گوید: جراحانی مانند من - حتی اگر بسیار با تجربه هم باشند - می‌توانند با کمک هوش مصنوعی کار بهتری انجام دهند.

وی جراح مغز و اعصاب، مشاور در بیمارستان ملی مغز و اعصاب و دانشیار افتخاری در کالج دانشگاهی (UCL) موسسه نورولوژی کوئین اسکوئر لندن است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته