دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رؤیت نوار قلب در پنج دقیقه با یک دستگاه ایرانی

رؤیت نوار قلب در پنج دقیقه با یک دستگاه ایرانی
محققان کشور با طراحی یک دستگاه قادر به گرفتن نوار قلب در پنج دقیقه شدند که حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در زمان صرفه‌جویی و از تخریب عضلات قلب به‌شدت جلوگیری می‌کند.
کد خبر : 870223

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، روز جهانی قلب به عنوان یک ابتکار جهانی در سال 2000 مطرح شد تا آگاهی عمومی نسبت به تهدید بیماری قلبی و سکته مغزی و اهمیت شیوه زندگی قلب سالم را افزایش دهد؛ از سوی دیگر محققان دنیا توانسته اند دستاوردهای خوبی در زمینه درمان بیماریهای قلبی و پیشگیری از آن ارائه دهند تا جان بسیاری از افراد در معرض این بیماری را نجات دهند.

در این راستا دستاوردهای زیادی از سوی محققان خارجی مطرح شده که در حال استفاده در دنیاست و محققان ایرانی نیز در این زمینه محصولاتی را وارد بازار کشور وخارج از کشورکرده اند.

امروز روز جهانی قلب است که به همین مناسبت یک محصول دانش‌بنیان را معرفی می‌کنیم. این دستگاه «تله کاردیوگراف» نام دارد که یک سيستم الکترونيکی پزشکی است و به منظور پایش، نمایش، ذخيره و تحليل سيگنال‌های قلب با قابليت انتقال داده به صورت تله متری، در نظر گرفته شده است.

این شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس توانسته است با تولید این محصول، امکان پایش، ثبت و تحليل سيگنال قلبی افراد بزرگسال، کودکان و نوزادان را جهت تشخيص اختلالات قلبی فراهم سازد. طراحی سامانه تشخيص اوليه از راه دور بيما‌ری‌های قلبی با استفاده سيستمی با وزن کم و کارکرد طولانی مدت بدون باتری و با استفاده از تلفن همراه از ویژگی های این محصول است.

ساخت دستگاهی برای گرفتن نوار قلب کمتر از 5 دقیقه

امیرحسین پناهی، کارشناس واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان تولید کننده «تله کاردیوگراف» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: اینمحصول از تجهیزات الکترونیکی و سامانه اینترنتی تشکیل شده تا افرادی که از درد قفسه سینه رنج می‌برند یا مشکوک به بیماری‌های قلبی هستند به کمک این دستگاه با هماهنگی پزشک متخصص خود به‌صورت دوره‌ای نوار قلب خود را در کم‌تر از پنج دقیقه در دسترس پزشک قرار دهند.

وی با بیان اینکه بیماران می‌توانند نتیجه تفسیر و تحلیل سیگنال‌های قلبی را در قالب فایل پی‌دی‌اف دریافت کنند، گفت: در کنار این تجهیز در قالب اپلیکیشنی طراحی شده که با نصب آن روی گوشی، این امکان را برای بیمار فراهم میآورد تا اطلاعات را در اختیار پزشکخود قرار دهد.

کارشناس واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: در واقع می‌توان رکورد‌های نوار قلب را به سرور ارسال کرد تا نتایج توسط پزشک متخصص تحلیل شود. 

به‌گفته پناهی، با استفاده از این دستگاه بیماران در لحظه می‌توانند نتیجه را با پزشک به اشتراک بگذارند تا اقدامات درمانی لازم به‌موقع انجام شود. این دستگاه کمک‌تشخیصی بسیار سبک است و نیاز به باتری ندارد. همچنین برای تمام سنین از نوزاد، کودک و بزرگسالان قابل استفاده است.

پناهی با اشاره به هدف ساخت این محصول، عنوان کرد: افرادی که دسترسی به پزشک ندارند به‌راحتی می‌توانند از این دستگاه بهره ببرند. این دستگاه در مأموریت‌های اورژانس که به گرفتن نوار قلب با سرعت و دقت بالا نیاز دارد، بسیار کاربردی عمل می‌کند.

به گفته وی، زمانی‌که سکته قلبی حادث می‌شود، یک زمان طلایی حدود ۹۰ دقیقه ای وجود دارد که بدن بایستی به مرگ طبیعی دچار شود و اگر سکته به‌موقع تشخیص داده شود، می توان خیلی به موقع جلوی مرگ طبیعی را گرفت.

پناهی با بیان اینکه دستگاه نوار قلب در پنج دقیقه نمونه داخلی ندارد، یادآور شد: دستگاه نوار قلب حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در زمان صرفه‌جویی و از تخریب عضلات قلب به‌شدت جلوگیری می‌کند.

کارشناس واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان مطرح کرد: نمونه‌های خارجی مشابه بالغ‌بر ۳ هزار دلار قیمت دارد؛ اما نمونه‌های داخلی با یک‌دهم قیمت نمونه‌های خارجی ( ۳۰۰ دلار) به‌فروش می‌رسد. این محصولات با هدف صادرات استاندارد‌های اتحادیه اروپا را رعایت می‌کند؛ بنابراین کیفیت این محصول ایرانی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند.

وی افزود: دستگاه الکتروکاردیوگرافی برای تشخیص دقیق دارای ۱۰ سیم است که برای مواقع اضطراری و بحرانی در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود؛ اما این دستگاه خانگی با ۶ سیم ۹۰ درصد مواقع تشخیص درست می‌دهد. این دستگاه به عنوان یک کمک‌تشخیص است باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

پناهی خاطرنشان کرد: تاکنون این محصول را به بلاروس صادر کرده ایم؛ همچنین در حال همکاری با ترکیه و عراق هستیم.

به‌گزارش آنا، این شرکت دانش‌بنیان در بیست‌ویکمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس به عنوان یک مجموعه برتر انتخاب و معرفی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته