اپ استور اپل زیر بار قوانین فضای مجازی چین نرفت
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، رگولاتوری فضای مجازی چین روز چهارشنبه اسامی نخستین گروه از فروشگاههای اپلیکیشن موبایل را که جزئیات کسبوکار خود را به رگولاتوریها ارائه کردهاند منتشر کرد. این اقدام نشان میدهند که چین شروع به اجرای قوانین جدیدی کرده است تا نظارت خود بر اپلیکیشنهای موبایل را گسترش میدهد.
بر اساس گزارش اداره فضای مجازی چین درمجموع ۲۶ فروشگاه اپلیکیشن که توسط شرکتهایی ازجمله تنسنت، هوآوی، گروه بایدو، شیائومی و سامسونگ اداره میشوند، پروندههایی را به این اداره ارسال کردهاند اما اپاستور اپل جزو فروشگاههای اپلیکیشن این لیست نیست.
پکن در طول چند سال گذشته نظارت بر استفاده از گوشیهای هوشمند و اپلیکیشنهای موبایل را گسترش داده است. این کشور اکنون نیازمند فروشگاههای اپلیکیشن موبایل و اپلیکیشنهای موبایل برای ارائه جزئیات کسبوکار به دولت است.
این قوانین باعث سردرگمی در این صنعت شده است که انتشار اپلیکیشنها در دومین اقتصاد بزرگ جهان بسیار دشوار خواهد شد و ممکن است نیاز به حذف بسیاری از اپلیکیشنها باشد.
تلاش پکن برای تشدید نظارت بر اپلیکیشنها زمانی مورد توجه قرار گرفت که در ماه ژوئن سال گذشته اداره فضای مجازی چین (CAC) قانون جدیدی را صادر کرد که فروشگاههای اپلیکیشن را ملزم به ارائه جزئیات کسبوکار میکرد و گفت درصورتی که اپلیکیشنها حاوی محتوای غیرقانونی باشند، فروشگاههای اپلیکیشن مسئول هستند.
در مردادماه سال جاری، وزارت فناوری اطلاعات اطلاعیه دیگری منتشر کرد که بر اساس آن، اپلیکیشنهای موبایل باید تا پایان سال فرآیند ثبتنام را تکمیل کنند.
اوایل ماه جاری میلادی، رویترز گزارش داد که فروشگاههای اپلیکیشنی که توسط شرکتهایی ازجمله تنسنت و هوا وی اداره میشوند، شروع به درخواست اپلیکیشن ها در فروشگاههای اپلیکیشن خود با قوانین جدید کردهاند.
اپل فاش نکرده است که فروشگاه اپلیکیشنهایش در چین چگونه با قوانین جدید پکن مطابقت خواهد داشت. کارشناسان میگویند پیروی اپل از این قانون میتواند منجر به حذف دهها هزار اپلیکیشن از فروشگاه نرمافزاری اپل در چین شود.
انتهای پیام/