دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت سیستم هوش مصنوعی برای استفاده در تحقیقات زیستی

ساخت سیستم هوش مصنوعی برای استفاده در تحقیقات زیستی
مدیرعامل متا قصد دارد یک سیستم محاسباتی مجهز به هوش مصنوعی را برای تحقیقات علوم زیستی، مطالعه سلول‌های انسانی و بیماری‌ها بسازد.
کد خبر : 868981

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا قصد دارد یک سیستم محاسباتی مجهز به هوش مصنوعی را برای تحقیقات علوم زیستی و مطالعه سلول‌های انسانی و بیماری‌ها بسازد.

طرح چان زاکربرگ که توسط زاکربرگ و همسرش پریسیلا چان ایجاد شده از سیستم محاسباتی برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی در دسترس استفاده خواهد کرد.

هوش مصنوعی چند سالی است که در حوزه علوم زیستی مورد استفاده قرار گرفته است. در میان پلتفرم‌های محبوب «آلفافولد دیپ‌مایند» (AlphaFold Google DeepMind) می‌تواند ساختار‌های پروتئینی را پیش‌بینی کند، درحالی که «راد ایمیج‌گان» (RadImageGAN) انویدیا، یک مدل هوش مصنوعی برای رادیولوژی، می‌تواند طیف گسترده‌ای از شرایط پزشکی از جمله سکته، حمله قلبی و سرطان را بفهمد.

چان گفت: افزایش قدرت هوش مصنوعی مولد در زیست‌شناسی به محققان این امکان را می‌دهد تا پیشرفت‌های فناوری را در کار خود بگنجانند. این امر تلاش‌ها را برای درمان، پیشگیری یا مدیریت همه بیماری‌ها تسریع می‌کند.

این حرکت زمانی انجام می‌شود که متا به طور تهاجمی مدل‌های زبانی بزرگ را برای کسب‌و‌کار‌ها عرضه کند. این شرکت آخرین مدل «لاما ۲» (Llama ۲) خود را در ماه ژوئیه ارائه کرد و آن را به صورت رایگان در دسترس مشاغل قرار داد. مدل قبلی لاما در ماه فوریه عرضه شد و هر دو مدل ابتدا در اختیار محققان قرار گرفت.

زاکربرگ در آوریل به سرمایه‌گذاران گفت که متا می‌تواند از جمع‌سپاری برای کاهش هزینه‌های زیرساخت و به حداکثر رساندن ایجاد ابزار‌های جدید برای مصرف‌کننده سود بیشتری کسب کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته