دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درمان الکتریکی نوین ماهیچه‌ سالمندان را بازسازی می‌کند

درمان الکتریکی نوین ماهیچه‌ سالمندان را بازسازی می‌کند
محققان درمان الکتریکی نوینی را ابداع کرده‌اند که ماهیچه‌های تحلیل رفته در نتیجه سالمندی را احیا می‌کند.
کد خبر : 868857

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، کم ماهیچگی یا سارکوپنیا (Sarcopenia) به از دست رفتن و زوال توده ماهیچه‌های اسکلتی بدن به دلیل پیری گفته می شود. این شرایط روی ۱۶ درصد از جمعیت سالمند جهان تاثیر می‌گذارد و از عوامل اصلی استقلال این گروه است. سارکوپنیا که شامل از بین رفتن توده ماهیچه و قدرتمند و عملکرد می شود، دلیل اصلی بسیاری از موارد زمین خوردن، کم تحرکی و کاهش فعالیت مرتبط با سن است.

نکته مهم آنجاست که تاکنون هیچ درمانی برای کنترل پیشرفت این بیماری کشف نشده است. بیشتر روش‌های به کاررفته برای درمان نیز روی کاهش فرایند تحلیل ماهیچه در چرخه عمر و تغییرات رژیم غذایی متمرکز است.

اکنون محققان انستیتو DGIST در کره جنوبی یک درمان بیوالکتریک نوین ابداع کرده اند که سلول‌های ماهیچه‌ای در موش‌های سالمند را احیا می‌کند. آن‌ها اطمینان دارند که این روش تاثیرات مشابهی در مدل‌های انسانی نیز خواهد داشت.

مینسئوک کیم (Minseok Kim) مولف ارشد پژوهش در این باره می‌گوید: تعداد بیماران مبتلا به سارکوپنیا اخیرا به دلیل محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های اجتماعی ناشی از شیوع کووید۱۹ نوید و جمعیت سالمند در حال افزایش جهان، بیشتر شده است. این تحقیق اهمیت زیادی دارد، زیرا در صورت تایید، پتانسیل به کارگیری روش بیوالکتریک برای درمان ساکوپنیا را همراه دارد. این باری هم اکنون هیچ درمانی ندارد. ما همچنین یک شرایط بهینه تحریک الکتریکی برای احیای ماهیچه در حین سالمندی شناسایی کردیم که احتمالا به تغییری در توسعه الکتروتراپی‌های شخصی سازی شده، منجر می‌شود.

محققان یک پلتفرم غربالگری تحریک الکتریکی مبتنی بر تراشه زیستی (ES) برای سلول‌های ماهیچه‌ای سالمند انسان ابداع کرده اند. با کمک این نوآوری می‌توان شرایط بهینه ES را مشخص کرد که سلول‌های ماهیچه‌ای سالمند را پوشش می‌دهد تا بازتولید شوند. هرچند احتمال دارد ES به ماهیچه‌ها آسیب برساند، اما محققان متوجه شده اند درسطح بهینه، واکنشی مثبت با سیگنال رسانی کلسیم و پیری و متابولیسم دارد.

احیای سیگنال رسانی کلسیم در ماهیچه‌های اسکلتی ممکن است به القای افزایش توده ماهیچه منجر شود.

محققان فرضیه ES بهینه را روی موش‌های پیر آزمایش کردند و آن‌ها را به مدت ۶ هفته با روش بیوالکتریک درمان کردند. در پایان این فرایند توده ماهیچه حیوانات و کیفیت آن در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافت. همچنین نیروی انقباضی عضلات و تشکیل بافت آن‌ها بهبود یافت. این امر نشان می‌دهد درمان مذکور نه تنها توده ماهیچه را بازسازی میکند بلکه عملکرد آن را بهبود میبخشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته