دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ترسیم میدان مغناطیسی مریخ به کمک بالگرد‌های ویژه

ترسیم میدان مغناطیسی مریخ به کمک بالگرد‌های ویژه
مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد هلیکوپتر‌های مجهز به مغناطیس سنج می‌توانند برای انجام تحقیقات میدان مغناطیسی در پوسته مریخ مورد استفاده قرار گرفته و اطلاعات ارزشمندی در مورد ویژگی‌های فعلی و تکامل اولیه سیاره سرخ ارائه دهند.
کد خبر : 868653

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، چندی پیش هلیکوپتر (Ingenuity) ناسا به عنوان اولین کاوشگر هوایی در اکتشافات سیاره‌ای آغاز به کار کرده و همراه با فرودگر (InSight) ناسا که اخیراً ماموریت آن به پایان رسید، از مغناطیس سنج خود برای اندازه گیری میدان مغناطیسی پوسته مریخ استفاده کردند.

باید توجه داشت که در حال حاضر مریخ دارای میدان مغناطیسی منسجم و مشابه زمین نیست، ولی دانشمندان تصور می‌کنند که این شرایط کاملاً در تضاد با حالتی است که مریخ میلیارد‌ها سال داشته است.

دکتر «آنا میتلهولز» (Anna Mittelholz) پژوهشگر، ستاره شناس و استاد علوم زمین و سیاره در دانشگاه هاروارد در این رابطه می‌گوید: میدان مغناطیسی یک سیاره (مانند زمین) توسط آهن موجود در هسته آن هدایت می‌شود و بنابراین میدان مغناطیسی، بیانی است از آنچه در اعماق یک سیاره اتفاق می‌افتد.

 میدان مغناطیسی یک سیاره به فرآیند‌های مهمی مانند فرار جو از اطراف سیاره مرتبط بوده و در نتیجه یک ویژگی بسیار اساسی برای زیست پذیری آن سیاره محسوب می‌شود. در حالی که سیاراتی مانند زمین و عطارد دارای میدان مغناطیسی هستند، مریخ یا حتی ماه در گذشته دارای این میدان مغناطیسی بوده و امروز از داشتن آن محروم هستند و در این میان دانش بشر هنوز قادر به درک و شناخت دلیل وجود این تنوع در منظومه شمسی خود را کاملاً درک نمی‌کنیم.

برای این مطالعه، دکتر میتلهولز و همکارانش مدل‌های مغناطیسی ویژه‌ای را توسعه داده و سه سناریوی پیشنهادی را برای چگونگی اندازه گیری پوسته مغناطیسی مریخ و فرود‌های دوره‌ای توسط هلیکوپتر مریخی ارزیابی کردند. این سناریو‌ها شامل یک دهانه مغناطیسی، لایه‌های پوسته مغناطیسی جداگانه و یک نفوذ دایک مغناطیسی شده بود، جایی که یک شکستگی سطحی قدیمی در سیاره مریخ با ماگما پر شده است. اهداف این مطالعه شامل دستیابی به درک بهتری از منشا و تکامل مریخ و چگونگی استفاده از چنین داده‌هایی برای کمک به اکتشافات انسانی در سیاره سرخ در آینده بود.

به گزارش آنا، دکتر میتلهولز در این رابطه می‌گوید: شما می‌توانید یک محفظه ماگمایی بزرگ و مغناطیسی در زیر سطح مریخ شناسیی کرده و سپس با یک هلیکوپتر، بر روی آن پرواز و سطح مغناطیس را اندازه گیری گنید. البته احتمالا گیرنده‌های یک هلیکوپتر مریخ نورد همه آن میدان را پوشش نمی‌دهد. به همین دلیل ما سعی می‌کنیم از داده‌های جمع آوری‌شده در طول مسیر به ساخت مدلی در مورد شرایط زیرسطحی قادر شویم.

در خاتمه گفتنی است بررسی‌های هلیکوپتری در میدان مغناطیسی مریخ می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر تکامل سیاره مریخ کمک کرده و چگونگی این اندازه گیری‌ها می‌تواند به دانشمندان در ایجاد کلنی‌های احتمالی جهت سکونت انسان در مریخ کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب