دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تحقیقات جدید نشان داد؛

استفاده از چت جی‌پی‌تی برای ارسال پیام به دوستان ایده خوبی نیست!

استفاده از چت جی‌پی‌تی برای ارسال پیام به دوستان ایده خوبی نیست!
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای ارسال پیام به دوستان ممکن است بهترین انتخاب نباشد، به خصوص اگر آن‌ها از دخالت هوش مصنوعی در چت مطلع شوند.
کد خبر : 868538

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساینتیس دیلی، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای ارسال پیام به دوستان ممکن است بهترین انتخاب نباشد، به خصوص اگر آن‌ها از دخالت هوش مصنوعی در چت مطلع شوند. در این مطالعه شرکت‌کنندگان احساس می‌کردند یک دوست خیالی‌ از هوش مصنوعی برای ساخت پیام استفاده می‌کند. آن‌ها با دوستی که پیام خود را به صورت دستی ارسال کرده، رضایت بیشتری دریافت می‌کردند.

«بینگجی لیو»، نویسنده اصلی این مطالعه و استادیار ارتباطات در دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است قابل درک باشد، اما پیامدهای آن فراتر از محتوای پیام است. پس از دریافت یک پیام به کمک هوش مصنوعی، مردم از رابطه خود با دوستشان احساس رضایت کمتری دارند و در مورد جایگاه خود تردید بیشتری پیدا می‌کنند.

اما اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، تنها استفاده از تکنولوژی نبود که مردم را ناامید کرد. این مطالعه زمانی هم که افراد متوجه شدند دوستشان از فرد دیگری برای نوشتن پیام کمک می‌گیرد، اثرات منفی پیدا کرد.

به گفته لیو مردم می‌خواهند که شرکا یا دوستانشان تلاش کنند تا پیام خود را بدون کمک هوش مصنوعی یا افراد دیگر مطرح کنند. همان‌طور که چت ربات‌های هوش مصنوعی مانند «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند، مسائل مربوط به نحوه استفاده از آن‌ها هم پیچیده‌تر می‌شود.

این مطالعه شامل ۲۰۸ بزرگسالی بود که به صورت آنلاین شرکت کردند. به شرکت‌کنندگان گفته شد که با فردی به نام تیلور سال‌ها دوست خوبی بوده‌اند. به آن‌ها یکی از سه سناریو داده شد؛ فرسودگی شغلی پیدا کرده و نیاز به حمایت داشتند، با همکارشان درگیری پیدا کرده و به مشاوره نیاز داشتند، یا تولدشان نزدیک بود. سپس به شرکت‌کنندگان گفته شد که پیام کوتاهی برای تیلور بنویسند و وضعیت فعلی خود را شرح دهند. به همه گفته شد که تیلور پاسخ آن‌ها را ارسال می‌کند. در این سناریوها، تیلور یک پیش‌نویس اولیه نوشت.

به برخی از شرکت‌کنندگان گفته شد که تیلور یک سیستم هوش مصنوعی برای کمک به اصلاح پیام دارد. به برخی هم گفته شد که اعضای یک انجمن نویسندگی در انجام اصلاحات کمک کرده و به گروه سوم گفته شد که تیلور تمام ویرایش‌های پیام را خودش انجام داده است.

شرکت‌کنندگان در مطالعه نظرات متفاوتی داشتند. افرادی که پاسخی را با کمک هوش مصنوعی دریافت کردند، پاسخ را نامناسب‌ ارزیابی کردند. پاسخ‌های هوش مصنوعی همچنین باعث شد شرکت‌کنندگان رضایت کمتری از رابطه‌شان ابراز کنند و امتیاز کمتری بدهند. علاوه بر این، افرادی که در این مطالعه شرکت کردند، در صورت دریافت پاسخ به کمک هوش مصنوعی، نسبت به رابطه خود با تیلور نامطمئن‌ بودند.

یکی از دلایل احتمالی که مردم ممکن است پاسخ مبتنی بر هوش مصنوعی را دوست نداشته باشند، این است که استفاده از فناوری در ساختن پیام‌های شخصی را نامناسب می‌دانند. اما مردم به پاسخ‌هایی که در آن تیلور از یک انسان دیگر کمک می‌گرفت هم پاسخ منفی دادند.

لیو گفت: شرکت‌کنندگان احساس می‌کردند که تیلور تلاش کمتری برای رابطه‌شان با تکیه بر هوش مصنوعی یا شخص دیگری صرف می‌کند. تلاش در یک رابطه بسیار مهم است. مردم می‌خواهند بدانند که چقدر مایل هستید روی دوستی‌تان سرمایه‌گذاری کنید و اگر احساس کنند از هوش مصنوعی استفاده می‌کنید، حس خوبی نخواهند داشت.

به گفته وی البته اکثر مردم به دوستان خود نمی‌گویند که از هوش مصنوعی برای کمک به ایجاد پیام استفاده می‌کنند. اما با محبوب‌تر شدن چت جی‌پی‌تی و سایر خدمات آن، مردم ممکن است هنگام خواندن پیام‌های دوستان و دیگران شروع به انجام تست این فناوری نوین در ذهن خود کنند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته