دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در اجلاس گروه ۷۷؛

دهقانی: اقتصاد مبتنی بر فناوری و نوآوری راه‌حل بسیاری از چالش‌هاست

دهقانی: اقتصاد مبتنی بر فناوری و نوآوری راه‌حل بسیاری از چالش‌هاست
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: اقتصاد مبتنی بر فناوری و نوآوری راه‌حل مناسب بسیاری از چالش‌هاست که از طریق اجتناب از خام‌فروشی، بهره‌مندی از سرمایه انسانی، ارتقای موقعیت جهانی، پرورش شرکت‌ها و صنایع پیشرفته و ... محقق می‌شود.
کد خبر : 868282

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در سفر به کوبا در اجلاس سران گروه ۷۷ سخنرانی کرد.

 معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: مفتخرم كه امروز به نمايندگی از رئيس جمهور اسلامی ايران در اين اجلاس حضور پيدا كرده ام تا ديدگاه هاي كشور خود را در مورد مسائل حياتی توسعه اقتصادی، فناوری و نوآوری با شما در ميان بگذارم.

وی ادامه داد: اين نشست در زمانی مناسب و حول موضوعی مهم در سياست های جاری اكثر كشورهای ما تشكيل شده است.

دهقاتی اضافه کرد: گذار از يک اقتصاد مبتنی بر نيروی كار و منابع به اقتصاد مبتنی بر فناوری و نوآوری راه حل مناسبی برای بسياری از چالش های ما به شمار می رود.

وی با بیان اینکه اجتناب از خام فروشی منابع و مواهب طبيعی، بهره مندی از سرمايه انسانی توانمند، ارتقاء موقعيت خود در زنجيره ارزش جهانی، پرورش شركت‌ها و صنايع پيشرفته، شكل دادن به اكوسيستمهای نوآوری پويا و مقابله با مهاجرت فارغ التحصيلان دانشگاهی می تواند به عنوان راهكارهايی موثر در اين رابطه تلقی شوند، گفت: تعدادی از چالشهای مشترک در مسير توسعه در كشورهای جنوب و در حال توسعه وجود دارد كه علم، فناوری و نوآوری راه‌حل‌های دگرگون كننده ای برای آنها ارائه می دهد.

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، اين چالشها شامل طيف گسترده ای از موضوعات مانند تغييرات اقليمی، آلودگی هوا، كمبود آب و امنيت انرژی، راهبندان های ترافيكی در شهرهای بزرگ را در برمی گيرد.

وی عنوان کرد: دو دهه گذشته، ايران فعالانه از توسعه صنايع فناوري پيشرفته و ايجاد اكوسيستم های نوآوری از طريق سياستهايی چون ترويج و توسعه شركتهای دانش بنيان، توليد مبتنی بر دانش، ابلاغ قوانين حمايت از بنگاه های دانش بنيان و تحول توليد دانش بنيان پشتيانی كرده است.

وی با بیان اینکه هدف از طراحی قوانين تحول توليد دانش بنيان، توسعه فناوري و نوآوری در صنايع با فناوری پيشرفته، متوسط و كوچک از طريق ارائه مشوقها و اعتبارات مالی برای تحقيق و توسعه است، گفت: شركت های دانش‌بنیان در ايران ٤٠٠ هزار شغل باكيفيت ايجاد كرده اند كه اكثر آنها توسط فارغ التحصيلان دانشگاهي اداره می شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: امروز ايجاد شغل با كيفيت برای فارغ التحصيلان دانشگاهي و معكوس كردن مهاجرت به كشورهای توسعه يافته يک چالش در كشورهای در حال توسعه است.

وی ادامه داد: در حاليکه در سالهای اخير پيشرفتهای قابل توجهی در كشورهای ما حاصل شده است، همچنان با مشكلاتی در اين زمينه روبرو هستيم.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: برای پرداختن به اين موضوع، بايد تمركز خود را به سمت صنايع پيشرفته، شركت های دانش‌بنیان و بخشهاي مبتني بر نوآوري معطوف كنيم.

وی گفت:  فروشي منابع طبيعي مانند نفت، گاز و ساير كالاها در كشورهاي در حال توسعه چالش ديگري است. كشورهاي در حال توسعه اغلب خود را در چرخه استخراج منابع، بدون كسب منافع اقتصادي قابل توجه گرفتار مي بينند.

وی تاکید کرد: برای پايان دادن به اين چرخه معيوب، كشورهای جنوب چاره ای جز ارتقاء موقعيت خود در زنجيره های ارزش جهانی ندارند. برای دستيابی به اين هدف، نيازمند سرمايه گذاری در پالايش و فرآوری هستيم. به عنوان مثال، ايران برای كاهش اتكا خود به صادرات نفت خام و ارتقای جايگاه ايران در زنجيره ارزش جهاني نفت و گاز، با افزايش توليد فرآورده های نفتی با ارزش افزوده بالاتر، پالايشگاه های نفت ساخته است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: طرحهای بزرگ نفت و گاز با هدف برآوردن تقاضای داخلی و توانمندسازی ايران برای صادرات بنزين و چندين محصول ديگر مبتنی بر نفت و گاز انجام می شود.

وی با اشاره به فرصتهايي كه تحول ديجيتال براي رشد اقتصادي كشورهای عضو G77 گفت: اقتصاد ديجيتال اين توانمندی را دارد تا موجب ارتقای كشورها از طريق ايجاد اشتغال و پيشبرد نوآوری شود.

وی ادامه داد: در سال ٢٠٢١ اقتصاد ديجيتال نزديک به ١٧ درصد از توليد ناخالص داخلی جهانی برابر با ٢٠ تريليون دلار را به خود اختصاص داده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: كشورهای در حال توسعه با به كارگيری توانمنديهای دست نخورده خود از نظر سرمايه انسانی و منابع غنی می توانند از ادغام فناوری های ديجيتال در بخشهای اقتصادی و صنعتی بهره فراوان ببرند.

وی عنوان کرد: نمونه ای از تحول ديجيتال در ايران، شركت خودروی آنلاین بوده كه يک اپليكيشن كرايه ماشين سواری است. اين شركت با ارئه خدمات حمل و نقل مقرون به صرفه و راحت به ميليونها ايرانی، بخش حمل و نقل معمول شهری را متحول كرده است.

وی گفت: در سال ٢٠٢٢ ،حدود ٦٢ ميليون كاربر ايراني، برابر با٧٣ درصد از جمعيت ايران از طريق ١ ميليارد سفر از خدمات اين شركت استفاده كرده اند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در لحظه ای مناسب برای ايجاد پلتفرم ها و ابزارهای ديجيتال فراملی قرار داريم، گفت: می توانيم از طريق تامين مالی برنامه های تحقيقاتی مشترک و تشكيل كنسرسيومی از شركت‌های دانش‌بنیان متخصص در فناوری های نمک زدايی، ايده ها را به واقعيت تبديل كنيم و از طريق تشخيص فوريت موضوعات و اجرايي کردن راه حلهای مبتنی بر فناوری و نوآوری، راه را برای آينده ای پايدار و كامياب هموار كنيم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته