دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای توسعه هوش مصنوعی؛

شرکت فناوری ویتنام به سهام آمریکا چشم دوخته است

شرکت فناوری ویتنام به سهام آمریکا چشم دوخته است
شرکت فناوری برتر ویتنام به هوش مصنوعی، رشد تراشه‌ها و عدم برنامه‌ریزی فوری برای عرضه اولیه سهام آمریکا چشم دوخته است.
کد خبر : 868118

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، شرکت فناوری برتر ویتنام «اف‌پی‌تی» (FPT) به هوش مصنوعی، رشد تراشه‌ها و عدم برنامه ریزی فوری برای عرضه اولیه سهام آمریکا چشم دوخته است.

رئیس این شرکت گفت که شرکت فناوری پیشرو ویتنام تا سال ۲۰۲۵ نزدیک به ۷۰ میلیون تراشه سفارش داده و به دنبال توسعه هوش مصنوعی و آموزش فنی آن است.

اف‌پی‌تی، با ارزش‌ترین شرکت فناوری با ارزش بازار ۵.۲ میلیارد دلار در بورس است. این شرکت خدمات هوش مصنوعی، ابری و داده‌های بزرگ را به مشتریان ۲۹ کشور ارائه می‌دهد و همچنین در طراحی و آموزش تراشه در حال رشد است.

اف‌پی‌تی یکی از معدود شرکت‌های ویتنامی بود که در نشست تجاری با شرکت‌های فناوری برتر ایالات متحده شرکت کرد.

«ترونگ جیا بین»، ریاضیدان دانشگاه‌ مسکو، می‌گوید: «ویتنام می‌تواند به موقعیت قوی خود در هوش مصنوعی تکیه کند و به سرعت در بخش دیجیتال رشد کند.»

براساس گفته یک منبع آگاه بین‌المللی اف‌پی‌تی قرار است با شرکت هوش مصنوعی «لاندینگ» (Landing AI) برای تقویت قابلیت‌های آموزشی خود همکاری کند.

کاخ سفید گفت که این کشور همچنین در حال مذاکره با غول هوش مصنوعی ایالات متحده «انویدیا» (Nvidia) و سایر شرکت‌های ویتنامی برای استفاده از هوش مصنوعی برای ذخیره سازی ابری، مراقبت‌های بهداشتی و سایر برنامه‌ها است.

بین در مصاحبه‌ای گفت: «فرصت‌های جدید به لطف قانون تراشه‌های ایالات متحده که سال گذشته تصویب شد، به وجود آمد. قانون جدید، تغییردهنده بازی بود، زیرا شرایط را برای پیشرفت کشور‌های خارجی به غیر از چین ایجاد کرد. تعهدات ایالات متحده برای تقویت بخش تراشه‌های ویتنام، این موضوع را بیش از پیش تأیید کرد.»

اف‌پی‌تی سفارش ۲۵ میلیون تراشه را تا سال ۲۰۲۵ به طور عمومی اعلام کرد، اما یک منبع بین‌المللی فاش کرد که کل سفارش‌ها برای ۶۷ میلیون تراشه در تایوان، کره جنوبی و ژاپن برای تجهیزات پزشکی و چند برنامه الکترونیکی بوده است.

به گفته این ریاضیدان اف‌پی‌تی می‌تواند ظرف پنج سال تولید تراشه‌های خود را به ویتنام هم بیاورد، زیرا علاقه و سرمایه گذاری خارجی برای ساخت اولین کارخانه تولید تراشه ویتنامی زیاد است.

بین می‌گوید: «برنامه‌های توسعه اف‌پی‌تی در حال حاضر شامل فهرست عمومی در ایالات متحده نمی‌شود. شاید روزی این امکان هم به وجود بیاید.»

ایالات متحده ۲۵۰-۳۰۰ میلیون دلار در سال درآمد دارد و می‌‌خواهد تا قبل از سال ۲۰۳۰ به یک  میلیارد دلار برساند. 

بین در این باره گفت: «این شرکت باید روی خدمات آموزشی خود سرمایه گذاری بیشتری کند. اف‌پی‌تی در حال حاضر میزبان هزاران دانشجو است و هدف آن پر کردن شکاف آموزشی در نیروی کار مهندسی تراشه ویتنام است که کارشناسان تخمین می‌زنند باید در دهه آینده ۱۰ برابر شود و به ۵۰ هزار نفر برسد.»

وی امیدوار است که ایالات متحده بودجه بیشتری را با ارتقاء روابط دوجانبه با هانوی فراهم کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته