دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فرصتی بی‌نظیر برای رؤیت؛

امشب ستاره دنباله‌دار «نیشیمورا» را در آسمان رصد کنید

امشب ستاره دنباله‌دار «نیشیمورا» را در آسمان رصد کنید
امشب برای دوستداران پدیده‌های نجومی یک فرصت ایدئال محسوب می‌شود تا نظاره‌گر ستاره دنباله‌دار مشهور «نیشیمورا» باشند. رؤیت این ستاره دنباله‌دار تنها برای معدود انسان‌هایی در طول تاریخ مهیا بوده و امشب می‌توان با مشاهده پدیده فوق، جزء افراد خوش‌شانس دنیای ستاره‌شناسی بود.
کد خبر : 867726

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، امشب ستارۀ دنباله‌دار «نیشیمورا» آسمان نیمکره شمالی را روشن خواهد کرد. باید توجه داشت که دقیقاً ۴۳۷ سال طول می‌کشد تا این ستاره دنباله‌دار یک دور در منظومه شمسی بچرخد، بنابراین تا چهار قرن دیگر این ستاره به رؤیت ناظران زمینی نخواهد رسید.

محاسبات انجام‌شده نشان می‌دهد امشب ستاره دنباله‌دار نیشیمورا از فاصله ۱۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد و این مسافت از منظر نجوم به‌قدری کم است که به ما اجازه می‌دهد حتی با چشم غیرمسلح نیز آن را مشاهده کنیم. در حقیقت تنها چیزی که امشب برای دیدن نیشیمورا نیاز است، آسمانی صاف و دور از آلودگی‌های نوری خواهد بود.

این ستاره دنباله‌دار برای نخستین بار توسط یک ستاره‌شناس آماتور ژاپنی به نام هیدئو نیشیمورا شناسایی شده و به همین دلیل نیشیمورا نامیده می‌شود. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد برای ناظران اروپایی، بهترین زمان برای دیدن دنباله‌دار نیشیمورا احتمالاً درست قبل از طلوع فجر، بین ساعت ۴ صبح تا ۶ صبح است. طبیعتاً این زمان در مناطق شرقی‌تر، عقب‌تر بوده و می‌توان در فاصله ساعات ۱ تا ۴ نیمه‌شب انتظار دیدن نیشیمورا را در آسمان ایران داشت.

 اگرچه ممکن است این ستاره دنباله‌دار به‌خوبی با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده باشد، اما می‌توان با یک جفت دوربین دوچشمی کوچک آن را به شکل بهتری رصد کرد.

به گزارش آنا، دنباله‌دار نیشیمورا تا سال ۲۴۳۱ دیگر در آسمان زمین دیده نخواهد شد و قطعاً بار دیگر که این دنباله‌دار به نزدیکی سیاره ما می‌رسد، هیچ یک از انسان‌هایی که امشب شاهد آن هستند در قید نخواهند بود. 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب