دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۲۱ ماهواره استارلینک تا ساعتی دیگر به مدار می‌روند

۲۱ ماهواره استارلینک تا ساعتی دیگر به مدار می‌روند
شرکت اسپیس ایکس آماده پرتاب ۲۱ ماهواره جدید استارلینک با موشک فالکون ۹ است.
کد خبر : 867709

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، شرکت اسپیس ایکس برای پرتاب ۲۱ ماهواره جدید استارلینک با موشک فالکون ۹ آماده می‌شود.

اسپیس ایکس دسته دیگری از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک خود را در اوایل روز سه‌شنبه (امروز) به مدار زمین پرتاب می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند این اقدام را به صورت زنده تماشا کنند.

موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس قرار است ۲۱ ماهواره اینترنتی دیگر استارلینک را از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ کالیفرنیا در ساعت ۲:۵۷ دقیقه بامداد روز سه شنبه (۰۶۵۷ به وقت گرینویچ؛ ۱۱:۵۷ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی کالیفرنیا و ۱۰:۳۰ دقیقه به وقت تهران) به فضا پرتاب کند.

انتظار می‌رود پوشش زنده این عملیات از حدود پنج دقیقه قبل از بلند شدن موشک از روی زمین آغاز شود؛ علاقه‌مندان می‌توانند عملیات پرتاب ماهواره‌های اینترنتی را در وب‌سایت شرکت اسپیس‌ایکس به تماشا بنشینند. 

پیش‌بینی می‌شود طبق روال مأموریت‌های قبلی این شرکت  نخستین مرحله فالکون ۹ برای فرود در اقیانوس آرام، با پهپاد اسپیس‌ایکس، حدود ۸.۵ دقیقه پس از پرتاب به زمین بازگردد.

براساس توضیحات ماموریت شرکت اسپیس‌ایکس در وب‌سایت این شرکت، این یازدهمین پرتاب و فرود برای تقویت‌کننده مرحله اول است. مرحله فوقانی فالکون ۹ نیز قرار است ماهواره‌های استارلینک را حدود ۶۲ دقیقه پس از بلند شدن در مدار زمین مستقر کند.

پرتاب امروز شصت و چهارمین ماموریت شرکت اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۳ است که رکوردی را که در سال گذشته با ۶۱ پرتاب ثبت کرده بود، پشت سر گذاشته است.

اسپیس ایکس امسال در ماموریت‌های فضایی از بقیه دنیا پیشی گرفته است و اکثر پرتاب‌های آن منظومه ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را تکمیل می‌کنند.

به گفته جاناتان مک داول، اخترفیزیکدان در مرکز هاروارد اسمیت‌سونیان که منظومه استارلینک را در وب‌سایت خود ردیابی می‌کند، تعداد کل ماهواره‌های عملیاتی استارلینک در مدار در حال حاضر از ۴ هزار و ۶۰۰ ماهواره فراتر رفته و اسپیس ایکس امیدوار است که تعداد آن‌ها را به ۴۲ هزار ماهواره برساند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته