دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دلیل شکایت آمریکا از گوگل چیست؟

دلیل شکایت آمریکا از گوگل چیست؟
وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید معاملات تجاری گوگل به رقابت برای جست‌وجو آسیب رسانده است.
کد خبر : 867632

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، گوگل در پرونده ماه ژانویه خود ادعا کرد که سازندگان گوشی‌ها و مرورگرهای وب، جست‌وجوی گوگل را به‌عنوان پیش‌فرض خود قرار داده‌اند؛ زیرا می‌خواهند بالاترین کیفیت را برای مشتریان خود ارائه دهند.

گوگل همچنین ادعا می‌کند که کاربران موبایل اگر بخواهند از یک موتور جست‌وجوی دیگر استفاده کنند، می‌توانند به‌راحتی آن را تغییر دهند.

قانون چه می‌گوید؟

به‌طورکلی برای یک کسب‌وکار توافق با مشتری که دیگران را حذف می‌کند غیرقانونی نیست چنین معاملات انحصاری واقعاً رایج هستند و زمانی که یک شرکت فاقد قدرت بازار نمی‌تواند تأثیر معناداری بر رقابت بگذارد، بررسی‌های نظارتی زیادی به دست نمی‌آورند.

اما اگر شرکتی آن‌قدر بزرگ یا قدرتمند باشد که از ورود رقبا به بازار جلوگیری کند، معاملات انحصاری می‌تواند قانون ضد‌‌انحصار را نقض کند و نمی‌تواند ثابت کند که محدودیت‌های آن در رقابت صنعتی تأثیر مثبتی بر مصرف‌کنندگان دارد.

وزارت دادگستری امریکا نشان می‌دهد معاملات تجاری گوگل به رقابت برای جست‌وجو آسیب رسانده است. گوگل پس از تشکیل پرونده، شانس خود را در دادگاه بدون هیئت منصفه خواهد داشت تا استدلال کند که معاملاتش به نفع مصرف‌کنندگان است.

اگر گوگل ببازد چه اتفاقی می‌افتد؟

ایالات‌متحده و متحدان ایالتی به دنبال جریمه مالی نیستند، بلکه به دنبال حکمی هستند که گوگل را از ادامه فعالیت‌های ضد رقابتی منع کند. چنین دستوری می‌تواند پیامدهای تجاری قابل‌توجهی برای گوگل داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، دولت در دادخواست خود گفت: دادگاه می‌تواند این شرکت را به‌عنوان یک‌ راه حل تجزیه کند.

به‌طور گسترده‌تر، وزارت دادگستری ممکن است استدلال کند که می‌خواهد مانع از استفاده گوگل از انحصار جست‌وجوی خود برای انجام معاملات انحصاری در بازارهای نوظهور، ازجمله هوش مصنوعی شود.

این پرونده به‌طور گسترده به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های قدرت صنعت فناوری از زمان شکایت «دج» از مایکروسافت در سال ۱۹۹۸ به خاطر سلطه بازار کامپیوترهای شخصی دیده می‌شود. دادگاه محاکمه در این پرونده متوجه شد که مایکروسافت به‌صورت غیرقانونی تلاش کرده مرورگر رقیب را مسدود کند اما  بعدها طی  توافقی این شرکت را دست‌نخورده باقی گذاشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته