دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چالش‌های جهانی استفاده از هوش مصنوعی در آموزش‌/ آینده چگونه خواهد بود؟

چالش‌های جهانی استفاده از هوش مصنوعی در آموزش‌  آینده چگونه خواهد بود؟
از نظر دانشگاه‌های سراسر جهان، باید به جای مبارزه با هوش مصنوعی از آن بهره برد و چارچوب مناسبی در نظر گرفت تا یک سیستم هوش مصنوعی مسئول ایجاد شود.
کد خبر : 867014

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در دانشگاه‌های سراسر جهان، معلمان تصمیم می‌گیرند که کدام دانش‌آموز می‌تواند از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف درسی استفاده کند.

در دانشگاه استرالیای غربی در پرث، کارکنان در مورد چالش‌ها و مزایای احتمالی استفاده از هوش مصنوعی مولد در کارشان با دانشجویان صحبت کرده‌اند، در حالی که دانشگاه هنگ‌کنگ «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) را در محدوده‌های سخت‌گیرانه مجاز می‌داند.

ابزار‌های هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی از الگو‌هایی در زبان و داده‌ها استفاده می‌کنند تا هر چیزی از مقاله گرفته تا ویدئو و محاسبات ریاضی را تولید کنند.

تهدیدی جدی برای دانشگاهیان در راه است

اگر هوش مصنوعی بتواند تحقیقاتی را که در حال حاضر توسط انسان‌ها انجام می‌شود، با سرعت بسیار بالاتری تکرار کند، دانشگاهیان با یک تهدید وجودی روبه‌رو می‌شوند.

بسیاری همچنین مزایای توانایی هوش مصنوعی مولد برای پردازش اطلاعات و داده‌ها را می‌بینند که می‌تواند مبنایی برای تجزیه و تحلیل انتقادی عمیق‌تر توسط انسان‌ها فراهم کند.

«لیف کاری»، معاون آموزشی مؤسسه فناوری سلطنتی مستقر در استکهلم، می‌گوید: «این می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا مطالب درسی را با نیاز‌های فردی خود تطبیق دهند و مانند یک معلم خصوصی به آن‌ها کمک شود.»

انتشار دستورالعمل یونسکو برای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اولین راهنمای جهانی هوش مصنوعی را در زمینه آموزش و تحقیقات دانشگاهی ارائه کرد.

برای تنظیم‌کننده‌های ملی، گام‌هایی باید در زمینه‌های حفاظت از داده‌ها و بازنگری در قوانین و حق نسخه‌برداری تشریح شود و کشور‌ها مطمئن شوند که معلمان مهارت‌های هوش مصنوعی مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

برخی از مربیان مقایسه‌ای بین هوش مصنوعی و ظهور ماشین حساب‌های دستی انجام می‌دهند که در دهه ۱۹۷۰ وارد کلاس‌های درس شد و قبل از اینکه به سرعت به‌عنوان کمک ضروری پذیرفته شوند، بحث‌هایی را در مورد اینکه چگونه بر یادگیری تأثیر می‌گذارند، برانگیخت.

برخی ابراز نگرانی کرده‌اند که دانش‌آموزان ممکن است به طور مشابه برای تولید کار به هوش مصنوعی تکیه کنند و به طور مؤثر تقلب کنند، به خصوص که محتوای هوش مصنوعی با گذشت زمان بهتر می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند مشکلات کپی‌رایت ایجاد کند و سؤالاتی را در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی باید در دانشگاه ممنوع شود یا خیر ارائه می‌دهد.

نسل هوش مصنوعی: آموزش و پرورش با اکراه از ربات‌ها استقبال می‌کند

نمی‌توانیم جلوی توسعه فناوری‌های نوین را بگیریم

«راشل فورسایت»، مدیر پروژه در دفتر توسعه استراتژیک دانشگاه لوند در جنوب سوئد، گفت که ما نمی‌توانیم جلوی اجرای این فناوری نوین را بگیریم. ما در تلاش هستیم تمرکز خود را بر یادگیری و دوری از تقلب و نظارت بر دانش‌آموزان قرار دهیم.

در سراسر جهان، نرم‌افزار «تورنیتین» (Turnitin) برای چندین دهه یکی از راه‌های اصلی برای بررسی سرقت ادبی بوده است. در ماه آوریل ابزاری را راه‌اندازی کرد که از هوش مصنوعی برای شناسایی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این ابزار به صورت رایگان در اختیار بیش از ۱۰ هزار موسسه آموزشی در سراسر جهان قرار داده، اگرچه قصد دارد از ژانویه مبلغی را دریافت کند.

داده‌های تورنیتین نشان می‌دهد که تاکنون ۳ دانش‌آموز برای بیش از ۸۰ مورد ارسالی خود از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند و ۷۸ نفر اصلاً از هوش مصنوعی استفاده نکرده‌اند.

هنگامی که متن نوشته شده توسط انسان در برخی موارد توسط اساتیدی که سعی در آزمایش نرم‌افزار دارند، به‌عنوان نوشته هوش مصنوعی پرچم‌گذاری شده است، مشکلاتی به وجود آمده است، اگرچه افرادی که به اشتباه متهم به استفاده از هوش مصنوعی شده‌اند، می‌توانند از خود دفاع کنند.

دانش‌آموزان نیز مشغول آزمایش هوش مصنوعی هستند و برخی به آن نمره ضعیفی می‌دهند و می‌گویند که می‌تواند در سطح پایه خلاصه شود، اما حقایق همیشه باید بررسی شوند.

هوش مصنوعی هنوز هم راه بسیاری در پیش دارد

«سوفی کنستانت»، دانشجوی ۱۹ ساله حقوق در دانشگاه آکسفورد انگلستان، گفت: «من فکر می‌کنم هوش مصنوعی راه بسیار زیادی در پیش دارد تا به درستی مفید واقع شود. من نمی‌توانم از این ابزار فناورانه در مورد خیلی از مسائل بپرسم و به پاسخ دقیقی برسم. گاهی به مقالاتی که من مطالعه می‌کنم دسترسی ندارد، بنابراین خیلی هم مفید نیست.»

آخرین دستورالعمل یونسکو همچنین خطری را که هوش مصنوعی منجر به عمیق شدن شکاف‌های اجتماعی می‌شود را نشان می‌دهد، زیرا موفقیت آموزشی و اقتصادی به طور فزاینده‌ای به دسترسی به برق، رایانه و اینترنت بستگی پیدا می‌کند که افراد فقیر از آن برخوردار نیستند.

«استفانیا جیانینی»، دستیار مدیرکل آموزش یونسکو گفت: «ما در تلاش هستیم تا سرعت تحول نظام آموزشی را با سرعت تغییر در پیشرفت فناوری هماهنگ کنیم. تاکنون، اتحادیه اروپا (EU) یکی از کشور‌هایی است که در این زمینه همکاری دارد.»

نسل هوش مصنوعی: آموزش و پرورش با اکراه از ربات‌ها استقبال می‌کند

آخرین نسلی هستیم که بدون هوش مصنوعی زندگی کرده‌ایم

بریتانیا نیز پس از خروج از اتحادیه اروپا، در تلاش است تا با مشورت مربیان، روی دستورالعمل‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش کار کند و می‌گوید که نتایج را اواخر سال جاری منتشر خواهد کرد.

از نظر دانشگاه‌های سراسر جهان، باید به جای مبارزه با هوش مصنوعی از آن بهره برد، آن را تجربه کرد، یک چارچوب خوب، دستورالعمل‌ مناسب در نظر گرفته شود تا یک سیستم هوش مصنوعی مسئول ایجاد شود و دانشجویان آموزش ببینند و مکانیزم مناسب خود را پیدا کنند.

«کریستن رالف» که به تدوین مقررات اتحادیه اروپا در زمینه هوش مصنوعی کمک کرده بود، گفت: «من فکر می‌کنم ما آخرین نسلی هستیم که در جهانی بدون هوش مصنوعی زندگی کرده‌ایم.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته