تصمیم غولهای فناوری برای تبلیغات سیاسی در انتخابات آمریکا چیست؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایکس (توییتر سابق) تنها پلتفرم دعوت کننده به تبلیغات سیاسی نیست، چرا که غولهای فناوری از متا گرفته تا یوتیوب برای کسب درآمد و بازاریابی با یکدیگر رقابت میکنند.
ایکس اعلام کرده که امکان تبلیغات سیاسی را در این پلتفرم فراهم میکند و ممنوعیت جهانی تبلیغات سیاسی را لغو خواهد کرد. این اقدام جدیدترین موردی است که نگرانیها را برای ارائه اطلاعات نادرست پیش از انتخابات ۲۰۲۴ افزایش میدهد ایکس تنها پلتفرمی نیست که مورد بررسی قرار میگیرد.
رسیدگی شرکتهای رسانههای اجتماعی به اطلاعات نادرست و سخنان تفرقهانگیز در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا زمانی به اوج خود رسید که دونالد ترامپ از پلتفرمهای آنلاین برای حمله به پایگاه خود استفاده کرد که در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به حمله به ساختمان کنگره منجر شد.
ظهور هوش مصنوعی؛ طوفان کامل برای انتخابات ۲۰۲۴
اما پس از آن، شرکتها سیاستهای خود را برای جلوگیری از چنین بحرانهایی تقویت نکرده و در عوض به آرامی حمایتها را کنار گذاشتهاند. کارشناسان هشدار میدهند که این فرسایش حفاظها، همراه با ظهور هوش مصنوعی، میتواند یک طوفان کامل برای سال ۲۰۲۴ ایجاد کند.
تغییر سیاستهای تبلیغات ایکس برای کسانی که تکامل این پلتفرم را تحت رهبری ایلان ماسک دنبال میکنند و این شرکت را در سال ۲۰۲۲ خریداری کردند، چندان عجیب نیست. این میلیاردر جنجالی در ماههای پس از تصاحب این شبکه اجتماعی، تغییرات گستردهای را در آن اعمال کرده که از جمله آنها میتوان به تغییر نام توییتر به ایکس اشاره کرد. بسیاری از این تغییرات روی هدف ماسک برای سودآور کردن توییتر به هر قیمتی متمرکز شدهاند.
وی شکایت کرد که این پلتفرم در زمان تصاحبش روزانه ۴ میلیون دلار ضرر میکرد و در ماه ژوئیه گفت جریان نقدی آن هنوز منفی است. بیش از نیمی از تبلیغکنندگان برتر این پلتفرم از زمان تصاحب ماسک فرار کردهاند، تقریبا ۷۰ درصد از تبلیغکنندگان پیشرو پلتفرمها تا دسامبر گذشته در آن هزینه نمیکردند.
ماسک به نوبه خود، این هفته تهدید کرد که از اتحادیه ضدانحصار شکایت خواهد کرد و گفت: «براساس آن چه از تبلیغکنندگان شنیدهایم، به نظر میرسد درگاه خدمات الکترونیک قضایی (ADL) مسئول کاهش درآمد ما باشد.»
اجازه به تبلیغکنندگان سیاسی برای افزایش درآمد ایکس
دلیل هر چه که باشد، تصمیم ماسک برای اجازه دادن مجدد به تبلیغکنندگان سیاسی میتواند به افزایش درآمد در زمانی که ایکس شدیدا به آن نیاز دارد، کمک کند.
اما موضوع فقط پول نیست. ماسک خود را یک مطلقگرای آزادی بیان معرفی کرده و به نظر میرسد که قصد دارد این پلتفرم را به یک رسانه اجتماعی رایگان برای همه تبدیل کند. مدت کوتاهی پس از به دست گرفتن سکان هدایت ایکس، ممنوعیت حسابهای ترامپ را لغو کرد.
وی هدف از برگزاری این انتخابات را تبدیل ایکس به میدان شهر دیجیتال اعلام کرده که در آن رایدهندگان و نامزدها میتوانند درباره سیاستهای خود بحث و تبادل نظر کنند.
علاوه بر تغییرات سیاستی، کارشناسان هشدار میدهند که کاهش گسترده نیروی کار که ایکس در زمان ماسک انجام داده است، میتواند بر توانایی مقابله بااطلاعات غلط تاثیر بگذارد، زیرا گزارش شده که تیمهای اعتماد و ایمنی اکنون به شدت تحت تاثیر قرار گرفتهاند.
تصمیم غولهای فناوری برای تبلیغات سیاسی
در حالی که تصمیمات ماسک در هفتههای اخیر خبرساز بودهاند، این تنها پلتفرمی نیست که سیاستهای آن زنگ خطر را به صدا درآورده است. در ماه ژوئن، «یوتیوب» (YouTube) سیاست یکپارچگی انتخابات خود را تغییر داد و اکنون به محتوای مخالف اعتبار انتخابات ۲۰۲۰ اجازه میدهد که در این پلتفرم باقی بمانند. در همین حال، متا همچنین حسابهای انتشاردهندگان اطلاعات غلط، از جمله دونالد ترامپ و رابرت اف کندی جونیور را دوباره باز کرده است.
کارشناسان میگویند: «این تغییرات میتواند محیطی شبیه به آن چه اساسا دموکراسی را در سال ۲۰۲۰ تهدید کرد، ایجاد کند.»
اما حالا یک خطر دیگر هم وجود دارد؛ افزایش ابزارهای فناورانه و جدید. هوش مصنوعی مولد که در سال گذشته قابلیتهای خود را افزایش داده است، میتواند توانایی دستکاری مردم را در مقیاس گستردهای ساده کند.
متا سیاستی دیرینه دارد که تبلیغات سیاسی را از سیاستهای نادرست خود معاف میکند و از بیان اینکه آیا این مصونیت به تصاویر دستکاری شده و تولید شده توسط هوش مصنوعی در انتخابات پیش رو گسترش خواهد یافت یا خیر، خودداری کرده است. ناظران حقوق مدنی بدترین سناریو را پیشبینی کردهاند که در آن فیدهای ایکس مملو از تصاویر فریبنده و ساختگی از چهرههای سیاسی است که توانایی آنها برای اعتماد به آن چه آنلاین میخوانند را از بین میبرد و پایههای دموکراسی فرو میپاشد.
در حالی که ایکس تنها شرکتی نیست که از حمایتهای خود در برابر اطلاعات نادرست عقبنشینی میکند، مواضع افراطی این شرکت باعث میشود تا هدف گذاریها برای کل این صنعت تغییر کند.
یک منبع بینالمللی گزارش داد که متا در حال بررسی ممنوعیت تمام تبلیغات سیاسی در فیسبوک است، اما برای رقابت بهتر با ایکس که ماسک قول داده به بهشت آزادی بیان تبدیل شود، مسیر خود را تغییر داد.
متا همچنین پروژه روزنامه نگاری فیسبوک را که وظیفه ترویج اطلاعات دقیق آنلاین را بر عهده داشت، منحل کرد.
ایکس ممکن است در هفتههای اخیر مورد بررسی قرار بگیرد، اما واضح است که تقریبا همه پلتفرمها به سمت محیطی حرکت میکنند که در آن دست روی دست میگذارند و میگویند که نمیتوانند یا نمیخواهند اطلاعات نادرست و خطرناک را به صورت آنلاین منتشر کنند و این موضوع باید همه ما را نگران کند.
انتهای پیام/