دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

موشک ژاپن پنجشنبه به مقصد ماه پرتاب می‌شود

موشک ژاپن پنجشنبه به مقصد ماه پرتاب می‌شود
پرتاب فرودگر قمری آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن پنج‌شنبه عملیاتی می‌شود.
کد خبر : 866862

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن امروز (دوشنبه) اعلام کرد که قصد دارد موشک H-IIA که حامل فرودگر ماه است را صبح روز پنجشنبه پرتاب کند.

پرتاب ماموریت تصویربرداری و طیف‌سنجی اشعه ایکس و فرودگر هوشمند برای بررسی ماه روی وسیله نقلیه پرتاب H-IIA شماره ۴۷ پس از چندبار تاخیر درنهایت روز پنج‌شنبه اجرایی می‌شود. 

شرکت میتسوبیشی در توضیحات خود خاطرنشان کرد، این موشک قرار است ساعت ۸:۴۲ صبح به وقت JST (چهارشنبه ساعت ۲۳۴۲ به وقت گرینویچ و ۳:۱۲ دقیقه بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران) از مرکز فضایی تانگاشیما آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن در جنوب این کشور بلند شود و پنجره پرتاب آن تا ۱۵ سپتامبر باز باشد.

برنامه جدید یک هفته پس از پرتاب قبلی که نخستین فضاپیمای ژاپنی را برای فرود روی ماه آماده می‌کرد، اعلام شد. این پرتاب به دلیل باد‌های شدید به حالت تعلیق درآمد.
 
وسیله نقلیه پرتاب H-IIA که به طور مشترک توسط شرکت میتسوبیشی و سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن توسعه داده شده است، پرتابگر فضایی پرچمدار ژاپن بوده که ۴۵ پرتاب موفقیت آمیز در ۴۶ تلاش از سال ۲۰۰۱ را پشت سر گذاشته است. 

موشک متوسط و جدید جاکسا که با نام "اچ‌۳" شناخته می‌شود در نخستین عملیات خود در ماه مارس شکست خورد و این سازمان فضایی درنهایت پرتاب فرودگر خود را به تعویق انداخت.

موشک "اچ‌۳" که از مرکز فضایی تانگاشیما به فضا پرتاب شد، به دلیل فعال نشدن موتور دوم هشت دقیقه پس از پرواز با فرمان زمینی در نیمه راه منهدم شد. این پرتاب دومین تلاش این موشک برای رفتن به فضا بود؛ جاکسا قصد داشت این موشک را ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ پرتاب کند، اما دو پیشران جامد این موشک مطابق برنامه مشتعل نشد و این آزمایش متوقف شده بود.

روزنامه یومیوری روز دوشنبه گزارش داد که ژاپن به امید کمک به تسریع طرح‌های توسعه هوافضای ژاپن، ممکن است در سال مالی ۲۰۲۴ حدود ۱۰ میلیارد ین (۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار) به جاکسا یارانه دهد.

در این گزارش آمده است که جاکسا از این یارانه برای پرداخت به شرکت‌ها و دانشگاه‌های متمرکز در توسعه ماهواره‌ها، موشک‌ها و فناوری‌های اکتشاف ماه استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته