سیاره‌ای شبیه به زمین در منظومه شمسی پنهان است

دانشمندان ژاپنی بر اساس مشاهدات اخیر خود می‌گویند ممکن است سیاره‌ای شبیه زمین در منظومه شمسی پنهان شده باشد.

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از دیلی میل، ستاره‌شناسان ژاپنی شواهدی از وجود یک سیاره به دست آورده‌اند که از سیاره نهم نزدیک‌تر است و چه بسا سیاره‌ای باشد شبیه زمین که در منظومه شمسی پنهان‌ شده باشد.

سیاره نهم نام موقتی یک سیاره یخی بزرگ احتمالی با جرم تقریبی ۱۰ برابر زمین و قطری حدود 13 هزار تا 26 هزار کیلومتر (نزدیک به ۲ تا ۴ برابر قطر زمین) در ناحیه بیرونی منظومه خورشیدی است که وجودش در واقع توجیه پیکربندی مداری غیرمعمول یک گروه از اجرام فرانپتونی در فضای بیرونی کمربند کویپر است.

نخستین نشانه‌های وجود سیاره نهم در سال ۲۰۱۴ منتشر شد که در آن اخترشناسان از مؤسسه کارنِگی و رصدخانه جمینی هاوایی نشان دادند، مدار غیرمعمول جرم‌های خاصی در کمربند کویپر ممکن است تحت تأثیر گرانشی یک سیاره عظیم ناشناخته در لبه منظومه خورشیدی پدید آمده باشد.

چندین سال‌ است که ستاره‌شناسان درباره این سیاره و امکان حیات در آن صحبت می‌کنند؛ اما محققان ژاپنی اکنون فاش کرده‌اند که ممکن است یک سیاره کاملاً «زمین مانند» وجود داشته باشد و به‌زودی شرایط دقیق آن کشف و مشخص شود.

ستاره‌شناسان و متخصصان ژاپنی تصور می‌کنند این سیاره جدید در کمربند کویپر پنهان‌شده و حلقه اجسام درست فراتر از مدار نپتون گسترش‌ یافته است.

این سیاره به‌اصطلاح کمربند کویپر تا ۵۰۰ واحد نجومی از خورشید ( ۵۰۰ برابر فاصله زمین و خورشید و نزدیک‌تر از سیاره نهم) فاصله دارد.

کارشناسان می‌گویند این سیاره تا سه برابر بزرگ‌تر از زمین است، اما دمای آن به‌احتمال‌زیاد بسیار سرد است.

این مطالعه توسط Patryk Sofia Lykawka از دانشگاه کینه‌ای در اوزاکا، ژاپن و تاکاشی ایتو از رصدخانه ملی نجوم ژاپن در توکیو انجام شد.

این محققان در مقاله خود که در ژورنال «استرونومیکال» (Astronomical) منتشرشده است، می‌گویند ما وجود سیاره‌ای شبیه زمین را پیش‌بینی می‌کنیم و قابل‌قبول است که یک جسم سیاره‌ای اولیه بتواند در کمربند کویپر دور زنده بماند، چراکه بر اساس نتایج مطالعات صورت گرفته بسیاری از این اجرام در منظومه شمسی اولیه وجود داشته‌اند.

مشخص است که کمربند کویپر حاوی میلیون‌ها جرم یخی است که به آن اجرام فرانپتونی گفته می‌شود، به این دلیل که آن‌ها فراتر از نپتون هستند.

تصور می‌شود که اجرام فرانپتونی همان چیزی هستند که از شکل‌گیری منظومه شمسی باقی‌مانده و از مخلوطی از سنگ، کربن آمورف و یخ‌هایی از آب و متان تشکیل‌شده است.

تیم ژاپنی می‌گوید: مدار اجرام فرانپتونی می‌تواند وجود یک سیاره کشف‌نشده در بیرون منظومه شمسی را نشان دهد.

این اجسام سنگی و یخی بقایای تشکیل سیاره در بیرون منظومه شمسی هستند.

این تیم متوجه شد که برخی از این اجرام مدارهای عجیب‌وغریبی دارند که نشان می‌دهد ازنظر گرانشی تحت تأثیر چیزی بزرگ‌تر در نزدیکی خود قرارگرفته‌اند.

این کمربند دارای جمعیت قابل‌توجهی از اجرام با شیب زیاد است؛ آن‌هایی که در حین چرخش به دور خورشید شیب بالایی دارند. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نیز نشان داد احتمالاً این سیاره مسئول این اثرات است‌.

تیم محققان ژاپنی نوشتند: ما مشخص کردیم که یک سیاره زمین مانند که در مداری دور و شیبدار قرار دارد، می‌تواند سه ویژگی اساسی کمربند کویپر دوردست را توضیح دهد.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که آن‌ها وجود سیاره کمربند کویپر را نه تأیید، بلکه پیش‌بینی می‌کنند، به این دلیل که تحقیقات بیشتری لازم است.

آن‌ها همچنین تأکید می‌کنند که سیاره پیشنهادی آن‌ها با سیاره نهم که بسیار پرجرم‌تر است و تصور می‌شود در مداری دورتر قرار دارد متفاوت است.

با این‌ حال، تا به امروز اخترشناسان تنها شواهد غیرمستقیم برای وجود سیاره نه دارند و برخی اصلاً متقاعد به وجود آن نشده‌اند؛ اما اگر وجود داشته باشد، سیاره نه در محدوده بیرونی منظومه شمسی ما و فراتر از کمربند کویپر نه در درون آن قرار دارد‌.

تیم دیگری از محققان در سال ۲۰۲۰ گفتند که سیاره نه می‌تواند در زمان پیدایش خود در درون منظومه شمسی شکل‌گرفته باشد و سپس در اثر فعل‌وانفعالات با سیاره مشتری به بیرون پرتاب‌شده باشد.