دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کانادا به نگرانی‌های قانون اخبار آنلاین رسیدگی می‌کند

کانادا به نگرانی‌های قانون اخبار آنلاین رسیدگی می‌کند
کانادا از پیش‌نویس قانونی برای مجبورکردن غول‌های اینترنتی به پرداخت پول به خبرگزاری‌ها پرده برداشت.
کد خبر : 866192
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، کانادا روز جمعه از پیش‌نویس قانونی برای مجبورکردن غول‌های اینترنتی به پرداخت پول به خبرگزاری‌ها پرده برداشت. در این راستا به نگرانی شرکت‌های فناوری رسیدگی می‌شود؛ اما فیس‌بوک به برنامه مسدودکردن اخبار در این کشور پایبند خواهد ماند.

کانادا اعلام کرد: این پیش‌نویس که به تازگی تصویب شده به نگرانی‌های گوگل و متا که با یک مسئولیت ناخواسته مواجه می‌شوند، اضافه کرده است.

«راشل کوران»، رئیس سیاست عمومی متا در بیانیه‌ای گفت: فرآیند نظارتی برای رسیدگی به فرضیه قانون اخبار آنلاین، کافی نیست. مقررات پیشنهادی امروز بر تصمیم کسب‌وکار ما برای پایان دادن به دسترسی به اخبار در کانادا تاثیر نخواهد گذاشت.

قانون اخبار آنلاین کانادا در ماه ژوئن بخشی از یک روند جهانی برای پرداخت پول به غول‌های اینترنتی برای اخبار به قانون تبدیل شد و انتظار می‌رود پس از نهایی شدن قوانین در ماه دسامبر اجرایی شود.

این قانون پس از شکایت صنعت رسانه کانادا وضع شد که خواستار مقررات سخت‌گیرانه‌تر شرکت‌های فناوری برای جلوگیری از خروج کسب‌و‌کار‌های خبری از بازار تبلیغات آنلاین است.

گوگل و فیس‌بوک هر دو گفته‌اند که این قانون برای کسب‌وکار آن‌ها کارایی ندارد و متا ماه گذشته به اشتراک‌گذاری اخبار در پلتفرم‌های خود در کانادا پایان داد.

یکی از سخنگویان گوگل گفت که این شرکت در حال بررسی این موضوع است که مقررات پیشنهادی، مسائل ساختاری جدی را حل می‌کنند یا خیر.

شرکت‌ها برای ادامه کار باید به‌صورت داوطلبانه با ناشران اخبار مذاکره کنند و براساس یک محاسبه مشخص، بخشی از درآمد‌های جهانی خود را پرداخت کنند.

به گفته یکی از مقامات دولتی، انتظار می‌رود این پیش‌نویس پیشنهادی سالانه ۱۷۲ میلیون دلار از گوگل و حدود ۶۰ میلیون دلار از فیس‌بوک دریافت کند.

درآمد متا در سال گذشته حدود ۱۱۷ میلیارد دلار یا حدود ۳۲۰ میلیون دلار در روز بود. براساس داده‌های شرکت‌های مستقل ردیابی، تصمیم این شرکت برای مسدود کردن لینک‌های خبری در کانادا تقریبا هیچ تاثیری بر استفاده کانادایی‌ها از فیس‌بوک نداشته است.

اگر شرکت‌ها آستانه پرداخت را از طریق معاملات داوطلبانه برآورده نکنند، ممکن است مجبور به چانه‌زنی اجباری تحت نظارت کمیسیون رادیو، تلویزیون و مخابرات کانادا (CRTC) شوند.

مقامات دولتی در یک جلسه توجیهی به این سوال پاسخ دادند که اگر شرکت‌ها اخبار پلتفرم‌های خود را مسدود کنند و اصلا در مذاکرات شرکت نکنند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

یکی از مقامات گفت: موضع دولت کانادا این است که با توجه به موضع غالبی که به‌عنوان دروازه‌بان محتوا دارند، مسئولیتی از جانب آن‌ها وجود دارد که جلو بیایند و منصفانه با ما معامله کنند.

سازمان تنظیم مقررات کانادا هفته گذشته اعلام کرد که در پاییز امسال چارچوبی را برای مذاکرات بین سازمان‌های خبری و غول‌های اینترنتی باهدف آغاز چانه‌زنی اجباری تا اوایل سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی خواهد کرد. این پیش‌نویس قوانین امکان مشارکت پولی و غیر پولی در کسب‌‌و‌کارهای خبری و بررسی معاملات از پیش موجود را فراهم می‌کند.

براساس این پیش‌نویس مقررات، هر توافقی که گوگل و فیس‌بوک به آن برسند، باید کسب‌و‌کارهای خبری مستقل محلی، بومی و اقلیت زبان رسمی را نیز پوشش دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته