دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نانوسیم‌های مسی سطوح را ۱۰۰ درصد یخ‌زدایی می‌کند

نانوسیم‌های مسی سطوح را ۱۰۰ درصد یخ‌زدایی می‌کند
محققان ساختاری از نانوسیم‌های مس ابداع کرده‌اند که قابلیت یخ‌زدایی حدود ۱۰۰ درصد دارد.
کد خبر : 865948

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، تجمیع یخ روی جاده‌ها، هواپیماها، توربین‌های بادی و خطوط برق مشکل است. درهمین راستا محققان دانشگاه فناوری دالیان یک ساختار جدید از نانوسیم‌های مس ابداع کرده اند که می‌تواند به طور منفعلانه با کارآمدی نزدیک ۱۰۰ درصد سطوح را یخ‌زدایی کند. طی سال‌های گذشته سیستم‌های مختلف یخ زدایی ساخته و آزمایش شده اند.

برخی از آن‌ها نیازمند پوشش‌های شیمیایی هستند و برخی دیگر ساختار‌هایی در مقیاس نانو در خود دارند که اجازه نمی‌دهد آب و یخ باقی بمانند. بعضی از این سیستم‌ها نیز از برق برای گرم کردن سطوحی استفاده می‌کنند که گرافن یا نانوتوب‌های کربن به آن‌ها تزریق شده است. در این میان سیستم‌هایی نیز ابداع شده اند که از پوشش مغناطیسی برای کنار زدن یخ استفاده می‌کنند.

در پژوهش جدید محققان دانشگاه دالیان مجموعه‌ای از نانوسیم‌های مسی طراحی کرند که می‌توانند سطوح را بدون نیاز به ذخیره انرژی مصنوعی گرم کنند. در عوض این سیستم انرژی خود را از نور خورشید می‌گیرد و برای جذب و توزیع گرمادر کل سطح به کار می‌رود.

محققان طی مجموعه‌ای از آزمایش‌ها موثرترین طراحی را شناسایی کردند که شامل نانوسیم‌های ایستاده با فاصله ۲یا ۳ میکرومتر بین آن‌ها است. این امر سبب شد تا بیش از ۹۵ درصد نور خورشید جذب شود. قابلیت بالای رسانایی گرما به گسترش موثر آن منجر شد. در نتیجه یک سطح ابر هیدروفوبیک با قابلیت یخ زدایی حدود ۱۰۰ درصد ایجاد شد.

محققان مدعی هستند این تکنیک نوید بخش است، اما چالش‌هایی برای ساخت آن وجود دارد.

این تحقیق در نشریه International Journal of Extreme Manufacturing منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته