دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

سیم‌کارت عراقی یا رومینگ ایرانی؛ کدام برای سفر اربعین مناسب‌تر است؟

سیم‌کارت عراقی یا رومینگ ایرانی؛ کدام برای سفر اربعین مناسب‌تر است؟
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که زائران کربلا در ایام اربعین حسینی با آن روبه‌رو هستند برقراری تماس و استفاده از اینترنت در طول سفر است؛ اما در چنین سفری بهتر است به سراغ سیم‌کارت‌های عراقی برویم یا از سرویس رومینگ استفاده کنیم؟
کد خبر : 865133

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، با توجه به نزدیک شدن اربعین حسینی خیل عظیمی از زائران به سمت کربلا سفر می کنند وازهمین رو یکی از دغدغه‌های آنان چگونگی برقراری ارتباط با کشور است. آن‌ها  برای استفاده از سیم‌کارت دو انتخاب دارند، نخستین گزینه استفاده از سیم‌کارت ایرانی و پرداخت هزینه‌ رومینگ و مکالمات است و دومین گزینه هم خرید سیم‌کارت عراقی است. در این گزارش به‌تفصیل به این موضوع پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

سیم‌کارت ایرانی 

زائران می‌توانند با فعال‌سازی رومينگ سیم‌کارت ايراني در پیاده‌روی اربعین از اينترنت استفاده كنند؛ اما با توجه به تعداد زياد زائران ايراني در اين مسير و تجربه سال‌های گذشته، سرعت اينترنت پايين بوده و به دلایلی مانند ترافیک شبکه در ایام اربعین با اختلال روبه‌رو می‌شود. رومینگ کردن سیم‌کارت، سرویس پرهزینه‌ای است؛ بنابراین استفاده از آن به‌طورمعمول برای زائر صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

برای استفاده از سرویس رومینگ باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که کسی از داخل ایران با شما تماس بگیرد، هزینۀ مکالمه از حساب شما کسر خواهد شد و فقط دریافت پیامک رایگان خواهد بود.

کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های رومینگ 

از طرف دیگر چند روز گذشته قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه ارتباطات، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های رومینگ در اربعین ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ باوجود افزایش قیمت دینار از سال پیش تاکنون خبر داد.

سیم کارت عراقی یا رومینگ ایرانی؛ کدام یک برای سفر اربعین مناسب‌تر است؟

تعرفه مکالمه و اینترنت همراه اول 

تعرفه مکالمه مشترکان همراه اول با شماره‌های ایرانی و عراقی دقیقه‌ای ۱۳۷۰۰ تومان، مکالمه دریافتی دقیقه‌ای ۱۲۷۰۰ تومان، ارسال پیامک به شماره‌های ایرانی ۳۰۰۰ تومان و هر مگابایت اینترنت همراه ۱۵۰ تومان محاسبه می‌شود که در تمامی موارد نسبت به متوسط تعرفه کمپین عرفه تا اربعین با کشور عراق تخفیف داده شده است.  

بسته ویژه یک گیگابایت اینترنت ۷ روزه به قیمت ۱۰۰ هزار تومان، همچنین بسته ۳۰۰ مگابایتی با قیمت ۳۳ هزار تومان، جهت استفاده مشترکانی که میزان مصرف اینترنت شان بسیار کم است، توصیه می‌شود.

بسته ۱۰ دقیقه مکالمه و ۱۰۰ عدد پیامک هدیه است که قابلیت استفاده در ۷ روز و با قیمت ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

بسته ۷ روزه ۲ گیگابایت اینترنت به همراه ۲۰ دقیقه مکالمه هدیه و ۲۰۰ عدد پیامک هدیه هم به آن دسته از مشترکانی که علاوه بر اینترنت به مکالمه و پیامک هم نیاز دارند، پیشنهاد می‌شود که قیمت آن ۲۵۰ هزار تومان است.

بسته ویژه دیگری که همراه اول برای زائران پرمصرف اینترنت تدارک دیده و بازه زمانی مصرف آن ۱۴ روزه است، بسته ۵ گیگابایت اینترنت است که به قیمت ۳۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

نحوه خریداری بسته‌های ویژه اربعین به چهار روش «مراجعه به فروشگاه همراه اول به نشانی Shop.mci.ir، اپلیکیشن همراه من، شماره گیری کددستوری ستاره ۱۰ ستاره ۴۰ مربع یا مراجعه به دفاتر مستقر در پایانه‌های مرزی و ترمینال سلام فراهم شده است.

تعرفه مکالمه و اینترنت ایرانسل

زائران ایرانسلی اربعین حسینی، ‌می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۴۰* یا با استفاده از سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من، یک بسته‌ اینترنت یک گیگابایتی را به صورت رایگان دریافت کنند. این بسته، با اعتبار هفت روز، فقط در نواحی مرزی قابل استفاده است.علاوه بر این، در مناطق مرزی ، کیوسک‌های ویژه‌ای برای اتصال رایگان به اینترنت ایرانسل به صورت اینترنت وای‌فای، برای همه زائران فراهم شده‌ است. 

همچنین برای تسهیل ارتباطات زائران ایرانی در عراق، تخفیف‌های ویژه‌ای در تعرفه‌های خدمات رومینگ ایرانسل برای همه مشترکان اعتباری و دائمی در نظر گرفته شده است. بر این اساس، هر دقیقه تماس صوتی با ایران، ۹۰۰۰ تومان، هر دقیقه تماس صوتی دریافتی از ایران، ۶۰۰۰ تومان، هر دقیقه تماس صوتی با کشور عراق، ۴۰۰۰ تومان، ارسال هر پیامک، ۱۳۰۰ تومان و هر مگابایت اینترنت همراه، ۵۰۰ تومان خواهد بود.

همچنین، بسته‌های اینترنت رومینگ، ویژه ایام اربعین، از طریق کد دستوری #۴*۱۱۱۱* و نیز سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من، قابل فعال‌سازی هستند.

این بسته‌ها، شامل بسته ۶۰۰ مگابایتی و یک گیگابایتی هستند که با اعتبار هفت روز و با قیمت به ترتیب، ۲۵۰هزار تومان و ۳۹۰هزار تومان، ارائه شده‌اند.

تعرفه مکالمه و اینترنت رایتل

در مورد دارندگان سیم کارت رایتل، متقاضیانی که قصد سفر به کشور عراق را دارند، می‌توانند فقط با پرداخت ۴۰۰ هزار تومان این بسته‌ها را تهیه کنند:

۱۰۰ مگابایت اینترنت قابل استفاده در عراق (رومینگ بین الملل)

۳ گیگابایت اینترنت قابل استفاده در ایران

۳۰ دقیقه مکالمه برون شبکه و درون شبکه در ایران

۳۰ عدد پیامک برون شبکه و درون شبکه در ایران

سرویس پیامک و اینترنت بین الملل رایتل در کشور عراق، قابلیت استفاده در شبکه اپراتور‌های (Zain، Korek) را دارند. متقاضیانی که قصد سفر به عراق و تهیه سیم کارت دارند، می‌توانند با مراجعه حضوری به فروشگاه‌های رایتل و یا یکی از نمایندگان فروش و خدمات اقدام کنند.

بسته‌های اینترنت ویژه اربعین این بسته‌های مصرفی ویژه مشترکین رایتل برای استفاده در کشور عراق است که با اتصال به اپراتور‌های (Zain، Korek) در آن کشور قابلیت استفاده دارد.

 سه روش برای خرید بسته‌های ویژه اربعین با شماره گیری کددستوری #۲۲۸*

با استفاده از  اپلیکیشن رایتل من، وب‌سایت رایتل و شماره گیری کددستوری #۲۲۸* تعرفه‌های تخفیفی رومینگ بین‌الملل رایتل در عراق فعال می شود همچنین شرکت رایتل برای زائران، دسترسی به انواع سرویس‌های رومینگ بین‌الملل در عراق با تعرفه‌های تخفیفی ویژه در نظر گرفته است.

ارتباط بدون اینترنت و سیم‌کارت عراقی

اپلیکیشن «بله» به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به اینترنت و سیم‌کارت عراقی، از حال یکدیگر باخبر شوید. برای باخبر شدن از حال زائران اربعین کافی است شماره مسافرتان را در بخش «مشاهده وضعیت» در «جریان» بله وارد کنید.

                  سیم کارت عراقی یا رومینگ ایرانی؛ کدام یک برای سفر اربعین مناسب‌تر است؟

استفاده از سیم‌کارت‌های عراقی

استفاده از اینترنت در عراق به چهار شکل میسر است:  سیم‌کارت‌های ايرانسل و همراه اول، سیم‌کارت‌های (عراقی) زين و آسیا سل و كورک، وای فای موکب‌ها و منازل عراقی‌ها و ارتباط بدون اينترنت از طريق نرم‌افزار بله.

به دلیل حجم عظیم زوار اربعین، معمولاً سرویس رومینگ در روزهای راهپیمایی اربعین دچار مشکل می‌شود و برای زوار بهتر است با خرید سیم‌کارت عراقی و استفاده از شبکه‌های ارتباطی کشور عراق از بهترین راه برای برقراری ارتباط با ایران استفاده کنند.

سیم کارت‌های مسافرتی  ۷ تا ۱۵ روزه عراقی

از طرفی دیگر اگر سیم‌کارت عراقی انتخاب برای این سفر باشد باید حتماً در نوع خرید دقت شود. چند شرکت فعال در عراق هستند که سیم‌کارت‌های مسافرتی هفت و  ۱۵ روزه را با اینترنت نامحدود به مشتریان ارائه می‌کنند، البته امکان این می‌باشد که مسافران با ارائه پاسپورت، سیم‌کارت‌هایی با عمر طولانی‌تر دریافت کنند که قاعدتاً قیمت آن‌ها نیز متفاوت است.

چندین اپراتور مختلف در کشور عراق شرایط لازم برای ارائه سیم‌کارت به زائران ایرانی را در ایام اربعین فراهم می‌کنند، ازجمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به زین (Zain)، آسیا سل (Asiacell) و کورک تلکام (Korak Telecom) اشاره کرد. هزینه پایه خرید سیم‌کارت‌های این اپراتورها تفاوت چندانی باهم ندارد، منتهی تعرفه تماس با ایران برای این اپراتورها مقداری باهم فرق دارد.

‌‌‌سیم‌کارت‌های عراقی علاوه بر امکان مکالمه و ارسال پیامک، اتصال به اینترنت را هم فراهم می‌سازند و با خریداری این سیم‌کارت‌ها محدودیتی در ارتباطات مخابراتی و اینترنتی نخواهد بود این سیم‌کارت‌ها باقیمت و میزان شارژ اولیه متفاوت ارائه می‌شوند.  

نحوه خرید سیم‌کارت در عراق

دریافت یک سیم‌کارت اعتباری در عراق بسیار ساده است، شما می‌توانید سیم‌کارت اعتباری عراق را به‌صورت حضوری در برخی از فرودگاه‌های بین‌المللی، فروشگاه‌های ارائه‌دهنده تلفن همراه، فروشگاه‌های رفاه یا آنلاین خریداری کنید.

توصیه می‌شود زائران سیم‌کارت را مستقیماً از فروشگاه ارائه‌دهنده تلفن همراه خریداری کنند. همچنین باید توجه داشته باشند که ممکن است برای خرید به گذرنامه خود نیاز داشته باشند.

سیم کارت عراقی یا رومینگ ایرانی؛ کدام یک برای سفر اربعین مناسب‌تر است؟

خرید سیم‌کارت عراقی قطعاً هزینه‌های ارتباطی کمتری را نیز برای مسافران به دنبال خواهد داشت؛ زیرا اپراتورهای عراقی در این ایام سیم‌کارت‌های خود را با تخفیفات ویژه برای ارتباطات درون‌شبکه‌ای ارائه می‌کنند و استفاده از این نوع خدمات برای زائران ایرانی که معمولاً به‌صورت گروهی یا کاروانی سفر می‌کنند، بسیار باصرفه و اقتصادی است و به آنها کمک می‌کند تا با خرید چند سیم‌کارت از یک اپراتور، از ارتباط مستمر و ارزان‌قیمت درون کاروانی در طول سفر بهره‌مند شوند.

به زائران گرامی توصیه می‌شود سیم‌کارت را مستقیماً از فروشگاه ارائه‌دهنده تلفن همراه خریداری کنند.  همچنین ممکن است برای خرید به پاسپورت خود نیاز داشته باشند

زارع پور: سیم‌کارت عراقی به‌صرفه‌تر از سیم‌کارت ایرانی

پیشتر نیز عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص این مسئله که زائران بهتر است سیم‌کارت عراقی تهیه کنند یا از رومینگ سیم‌کارت‌های ایرانی استفاده کنند، اظهار کرد: سیم‌کارت عراقی به‌صرفه‌تر از سیم‌کارت ایرانی است و استفاده از سیم‌کارت عراقی توصیه می‌شود.

وی افزود:‌ البته در طول مسیر پیاده‌روی، سرویس اینترنت وای‌فای رایگان در برخی از موکب‌ها فراهم است و زائران می‌توانند نیاز خود را تا حدی رفع کنند؛ اما به‌طورکلی توصیه می‌شود که زائران سیم‌کارت عراقی تهیه کنند.

اما حالا این روزها در اخباری به نقل از وزیر ارتباطات مطرح‌شده است که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این خصوص اظهار داشته است: در دو هفته قبل جلسه‌ای را با وزیر ارتباطات کشور عراق، برای ارائه خدمات بهتر به زائران داشته‌ایم و همچنین برای ایام پیاده‌روی اربعین توافقاتی صورت گرفته است و جزئیات این توافقات، در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

۱۳ سایت سیار تلفن همراه در مسیرهای زائران اربعین حسینی در پایانه های مرزی

وی درباره ارائه بسته‌های رومینگ به زوار ایرانی بیان کرد: رومینگ در عراق و ایران خصوصی است اما تلاش ما این است که از ابزارهایی که در اختیار وزارت ارتباطات هر دو کشور وجود دارد، استفاده کنیم. همچنین بتوانیم بسته‌های بهتری برای رومینگ از عراق به کشور جمهوری اسلامی ایران تعریف کنیم.

زارع پور عنوان کرد: در ایران همکاران ما تا نقاط مرزی، اقدامات بسیار گسترده‌ای را با استقرار سایت‌های سیار انجام داده‌اند و بتوانیم قبل از ورود به خاک عراق در مسیرها و مرزهایی که اعلام خواهد شد، مانند همیشه ارتباطات باکیفیتی را به مردم ارائه دهیم.

همچنین ۱۳ سایت سیار تلفن همراه در مسیرهای زائران اربعین حسینی در پایانه های مرزی خوزستان در راستای خدمات ارتباطی مناسب و باکیفیت در مسیرهای منتهی به پایانه ها و جلوگیری از رومینگ ناخواسته در نقطه صفر مرزی شلمچه و چذابه تعداد نصب و راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته