دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نشست علمی مدیریت بلایای طبیعی از نگاه اسلام برگزار شد

نشست علمی مدیریت بلایای طبیعی از نگاه اسلام برگزار شد
نشست علمی و تخصصی مدیریت بلایای طبیعی از دیدگاه اسلام برگزار شد.
کد خبر : 863599

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یداله صادقی، دبیر نشست در «نشست علمی-تخصصی مدیریت بلایای طبیعی از نگاه اسلام» گفت: در این برنامه به پیشگیری (نگاه پیشگیرانه) نسبت به مدیریت بحران، فرهنگ سازی نگاه پیشگیرانه در بین مدیران و مسئولان از یک سو و نیز فعالان میدانی شامل سمن‌ها و گروه‌های جهادی، نگاه فرصتگونه به بحران‌های طبیعی و خلق فرصت از دل تهدیدها، تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در مدیریت بحران‌ها (بلایا) تاکید داریم.

در ادامه سید جواد هاشمی فشارکی، مدیر شورای اعتلای معماری و شهر کشور، منشأ حوادث طبیعی و غیرطبیعی را رفتار‌های غیرطبیعی انسانی قلمداد کرد و افزود: خداوند سنت‌هایی را در زندگی و طبیعت قرار داده است که باید مطابق این سنت‌ها عمل کرد.

وی در تبیین مديريت بلایا در رویکرد اسلامی، ضمن بهره گیری از آیات و روایات، انجام هر کار به نحو احسن و درست و نیز جلوگیری از هر اقدامی که ضرر و آسیب برای انسان به همراه داشته باشد را از توصیه‌های دین اسلام دانست.

این استاد دانشگاه، آموزش، تمرین، رعایت ضوابط و مدیریت اصولی را به منظور پیشگیری از وقوع بحران‌ها از ضروریات قلمداد کرد.

در ادامه مهدی مدیری عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، بحران را ناشی از عدم توازن بین توان و نیاز دانست و افزود: در هر بحرانی باید به گونه ای مدیریت کرد که زایش بحران بعدی از دل بحران اولیه روی ندهد.

وی با استناد به آیات و روایات، ساخت محیط‌های انسانی ایمن و امن را تکلیف انسان دانست.

نایب رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم جغرافیایی ایران، گریزی بر چرخه مدیریت بحران زد و در ادامه، ضرورت نگرش‌های ریشه های، بلندمدت و پیشگیرانه برای ممانعت از بروز بحران را یادآور کرد.

همچنین بهروز شهبازی مشاور ریاست مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه در این نشست گفت: رجوع به آیات قرآنی، الگوی عملی مدیریت بلایا را به مدیران، ارایه میکند. برای نمونه باید آستانه رنج افراد بلادیده را بالا برد که این به معنای آرامش روانی پس از بحران است. ضمن آنکه در هر بحرانی، باید سخنگوی واحد داشت.

مدیر گروه پدافند غیرعامل دانشگاه علمی کاربردی سپاه حضرت محمد (ص) تهران بزرگ به نقش زنان در مدیریت بحران‌ها به عنوان یک سرمایه بزرگ و نهفته اشاره کرد.

وی در ادامه بر استمرار و یادآوری، تمرین و تکرار برای همه فعالان میدانی بحران تأکید کرد.

از سوی دیگر حمید نوری، مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ضمن اشاره به تغییر اقلیم، به ارایه آمار‌هایی در خصوص وضعیت منابع طبیعی کشور پرداخت و اهمیت جلوگیری از تخریب وسیع و فراگیر منابع طبیعی را خاطرنشان ساخت.

رئیس مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی، به لزوم مدیریت جامع حوزه آبخیز اشاره کرد و با استناد به سیره و گفتار معصومین (ع)، ارزش نهادن به آب و خاک، داشتن رویکرد مدیریت جامع و فاصله گیری از بخشی نگری را از جمله ضرورت‌ها برای مدیریت جامع بحران‌های طبیعی دانست.

در ادامه احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت، ضمن اشاره به لزوم تولید ادبیات بومی در حوزه مدیریت بلایای طبیعی، بر ترویج نگاه فرصتگونه نسبت به بلایای طبیعی تأکید کرد.

وی با اشاره به فرامین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) بر استفاده از ظرفیت عظیم نهفته در گروه‌های مردمی و همچنین لزوم فرهنگسازی و آموزش برای مدیریت و بکارگیری صحیح این ظرفیت‌ها تأکید کرد.

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت یکی از خروجی‌های چنین نشست‌هایی را تولید محتوای آموزشی برای گره‌های مختلف، کنشگران و فعالان میدانی دانست.

علی زرودی هم بنیانگذار مجموعه فرصت (شبکه مدیریت مردمی بلایای طبیعی) گفت که مجموعه فرصت با برگزاری سلسله نشست‌های علمی و تخصصی تلاش دارد تا ضمن بسترسازی تبادل افکار، تجارب و اندیشه‌ها در حوزه‌های مربوط به مدیریت بلایای طبیعی، حوادث غیرمترقبه و بحران‌های اجتماعی، پیوندی بین علم (دانشگاه) و عمل (فعالان و کنشگران میدانی) ایجاد کند و با ایفای نقش حلقه میانی، انتقال علم به میدان عمل را محقق سازد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب