دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط یک شرکت دانش‌بنیان؛

قطعه استراتژیک کاربردی در صنعت فولاد تولید شد

قطعه استراتژیک کاربردی در صنعت فولاد تولید شد
قالب‌های مسی یکی از محصولات استراتژیک صنعت فولادسازی کشور است که تاکنون از خارج وارد می‌شد، ولی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شد این قطعه را با قیمت رقابتی مشابه خارجی و با کیفیت بالا به تولید برساند.
کد خبر : 863358

مجید رحیمی مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری آنا اظهار کرد: زمینه فعالیت تحقیقاتی این شرکت در حوزه ریخته گری و ساخت قطعات مسی است که در کوره‌های قوس الکتریکی کار برد دارد.

وی با بیان اینکه این قطعات در صنعت فولادسازی بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: کاربرد این قطعات مسی در صنعت فولادسازی می‌تواند به کاهش بهای تمام شده کالای تولید شده فولادی در کشور منجر شود.

رحیمی محصول تولید شده را قالب‌های مسی صفحه‌ای (کریستالیزاتور صفحه‌ای) دانست و یادآور شد: «کریستالیزاتور» مسی یکی از تجهیزات بسیار مهم در دستگاه خطوط ریخته گری پیوسته است؛ ذوب آماده شده از تاندیش درون این صفحه تخلیه و موجب انجماد فولاد از سمت دیواره می‌شود. 

مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه این قطعه در جایی که فولاد ساخته شده، فرم‌دهی و منجمد می‌شود، خاطر نشان کرد: این قطعه محصولی است که به مدت ۳۰ سال از آلمان به کشور وارد می‌شد و ما توانستیم این تجهیز را در کشور بومی‌سازی کنیم.

وی در خصوص اهمیت تولید این محصول در کشور گفت: در تمامی ماشین‌های ریخته‌گری از یک سیستم آبگرد استفاده می‌شود که در پشت کریستالیزاتور‌های مسی قرار می‌گیرد و شرایط هدایت حرارتی بالا و انجماد را فراهم و از ذوب شدن قالب‌های مسی جلوگیری می‌کند. با توجه به شرایط پیچیده کارکرد این قطعه و دما‌های بالای سرویس، این قطعه باید دارای خواص مکانیکی بالا مانند سختی و استحکام کششی بالایی باشد که ما با بهره گیری از تیم‌های متخصص توانستیم این قطعه مهم و استراتژیک را بومی سازی کنیم.

قطعه استراتژیک کاربردی در صنعت فولاد تولید شد

رحیمی اضافه کرد: این محصول همچنین ارزآوری زیادی برای کشور دارد به گونه‌ای که تاکنون ارز زیادی برای خرید این قطعه از کشور خارج می‌شود.

وی اضافه کرد: تولید این محصول، صرفه‌جویی ارزی زیادی را به همراه دارد؛ چرا که این قطعه یک کالای پرمصرف و های‌تک و استراتژیک برای صنعت فولادسازی است به این معنا که در صورت عدم دسترسی به این قطعه، تولید در این صنعت صورت نمی‌گیرد.

مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه درحال حاضر خط تولید (کریستالیزاتور صفحه‌ای) راه‌اندازی شده است، یادآور شد: این قطعه تنها برای صنایع فولاد سازی کاربرد دارد.

وی مزیت رقابتی محصول بومی ایران با نمونه‌های خارجی را قیمت و خدمات پس از فروش آن دانست عنوان کرد و گفت: این قطعه قابل طراحی بر اساس نیاز صنایع وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته