نقش رسانه در ترویج گفتمان نوآوری بسیار جدی است
به گزارش خبرگزاری علم وو فناوری آنا، در آستانه هفدهم مرداد، روز خبرنگار، دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری در یک نشست صمیمی، با جمعی از خبرنگاران فعال در حوزه علم و فناوری و همچنین مدیران رسانهها دیدار و گفتگو کرد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در این برنامه ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه اظهار امیدواری کرد که فعالیتی که در این جایگاه مقدس و در عین حال خطیر انجام میشود منجر به افزایش آگاهیها و نشر گفتارهای سازنده در کشور شود.
وی افزود: باید خوشحالی خود را از این نکته ابراز کنم که زیستبوم نوآوری به بلوغی رسیده است که راحت میتوانیم خلاءهای آن را شناسایی و نواقصشان را بیان کنیم.
خیاطیان افزود: پیش از این فعالان نوآوری در بخشهای مختلف کشور همت خود را صرف میکردند که امکانی پدید آید تا بتوان از تولید یک محصول دانشبنیان خرد و یا عرضه آن حمایت به عمل آید، اما امروز این زیستبوم به جایی رسیده که در کشور صحبت از اقتصاد دانشبنیان و افزایش سهم این اقتصاد از تولید ناخالص داخلی کشور به میان میآید.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه امروز اقتصاد زیست بوم نوآوری کشور بزرگ شده است، گفت: پیشتر نگاهها به این بخش حمایتی بود، اما امروز مسئله رفع چالشهای کشور با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان مطرح است. امروز فرهنگ کشور در حال تغییر از نگاه به خارج و واردات، به سمت بهرهمندی از توان داخل است و در بسیاری از بخشها نیز این تغییر اتفاق افتاده، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم و هنوز بخشهایی هستند که نسبت به استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در کشور مقاومت میکنند.
وی اظهار کرد: کسانی که در طرف عرضه نوآوری ایستادهاند نخبگانی هستند که کشور سعی در حمایت از آنها داشته و این نخبگان نیز با تمام مشکلات و از سوی دیگر جاذبه و کشش اقتصادی در کشورهای خارجی، تصمیم گرفتهاند در ایران بمانند و در رفع نیازهای کشور فعالیت کنند.
خیاطیان تصریح کرد: چنین مسئلهای مسئولیت ما را سنگینتر میکند که همت خود را بیشتر صرف صیانت از حقوق شرکتهای دانشبنیان کنیم. تلاش ما در صندوق نوآوری این است که به شکلی حرکت کنیم که شرکتهای دانشبنیان هیچ دغدغهای جز توسعه فناوری و محصولات خود نداشته باشند.
رسانهها میتوانند در بازشناسی خلاءها و چالشهای حوزه نوآوری نقشی موثری ایفا کنند
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با تاکید بر اینکه رسانهها و خبرنگاران میتوانند در بازشناسی خلاءها و چالشهایی که در حوزه تامین مالی حوزه فناوری و توسعه زیستبوم نوآوری در کشور وجود دارد نقش موثری ایفا کنند، گفت: امروز باید بر این نکته تاکید کرد که رسانهها وزنه مهمی در کمک به بلوغ اکوسیستم نوآوری کشور بشمار میآیند و با تلاشی مجدانه سبب شدند فرهنگسازی نگاه به ظرفیت نظام علمی و فناوری کشور، قوت گیرد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نقش رسانه در ترویج گفتمان نوآوری را بسیار جدی توصیف کرد و افزود: تلاش ما در صندوق نوآوری این است که دسترسی شرکتها را به منابع مالی تسهیل کنیم. در این راستا، چه در مسئله اطلاعرسانی و چه در حوزه انتقادات و بیان چالشها از رسانهها کمک میطلبیم که نقشآفرینی کنند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری در حوزه دسترسی رسانهها به آمار حوزه فناوری برنامهریزی جدی خواهد کرد. سعی ما این است که اشکال متنوعی از دسترسی را بر اساس نیازهای متفاوت رسانهها به آمار و اطلاعات طراحی کنیم.
خیاطیان در پایان با اشاره به اینکه شرکتهای دانشبنیان میتوانند به نفوذ فناوری در رسانهها کمک شایانی کنند، گفت: نمایشگاهی که امروز در حاشیه رویداد ارائه دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان، فناور و خلاق در حوزه رسانه و روابط عمومی در محل صندوق نوآوری برپا شده، آغاز رویکردی است که به رسانهها نشان دهیم چه فناوریهایی در کشور وجود دارد که میتواند در پیشبرد اهداف رسانهای به آنها کمک کند.
در این نشست همچنین خبرنگاران در گفتوگویی صمیمانه با رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، به طرح مسائل و نقطه نظرات خود در حوزه زیستبوم نوآوری کشور پرداختند.
محمدامین ایمانجانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان درسخنانی با بیان اینکه از مجموعههایی که میتوانند سرمایه اجتماعی کشور را محقق کنند، مجموعههای علمی و دانشبنیان کشور هستند، گفت: مردم به توانایی و ظرفیت علمی کشور احاطه دارند، اما وقتی این ظرفیت نزدیک به زندگی خودشان شود دلبستگی آنها را به فضای علمی کشور بیشتر میکند.
وی با اشاره به نقش صندوق نوآوری در زیست بوم دانش بنیان و فناور کشور، گفت: معمولا صندوقها و متولیان آن، ارتباط بسیار کم و غیرشفافی با رسانهها دارند، اما بهرهگیری از فضای رسانه میتواند پیشبرنده کار این صندوقها به خصوص صندوق نوآوری باشد و برای جامعه امیدآفرینی کند.
محمدعلی مقدسیان، مدیرعامل خبرگزاری آنا نیز در این مراسم گفت: رسانهها از افزایش تعامل و همکاری با صندوق نوآوری استقبال میکنند تا هم فعالیتهای صندوق در حوزه علم و فناوری به مردم نشان داده شود و هم مختصات شرکتهای دانشبنیان در اذهان جامعه انعکاس یابد.
علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نیز از دیگر سخنرانان این برنامه بود که اظهار کرد: حوزه علم و فناوری در رسانهها امروز به یکی از حوزههای جذاب و پرمخاطب تبدیل شده است چرا که این حوزه شگفتی و تازگی بسیار دارد و در واقع میتواند منبعی قابل اتکا و جذاب برای رسانهها باشد.
وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما حوزه فناوری چندان که باید و شاید به رسانه راه نیافته و اخبار مربوط به فناوری در داخل اکوسیستم دانشبنیان کشور باقی میماند. این در حالی است که بخشی از رسانههای پرمخاطب دنیا معمولا اخبار روز علمی و نوآوری را منتشر میکنند و به موفقیتهای زیادی نیز دست یافتهاند.
محمدقاسم کیایی، خبرنگار واحد مرکزی خبر نیز در این برنامه تصریح کرد: رسانه ملی طی ۱۶ ماه گذشته تلاش کرده است به شکلی متفاوت به حوزه فناوری بپردازد. ضریب دادن به اخبار شرکتهای دانشبنیان و حوزه فناوری در خبرهای اصلی و در بخشهای خبری از جمله این اقدامات بوده است. از سوی دیگر برنامههای ویژه خبری به صورت گفتگو محور به شاخصهای متفاوت فناوری پرداخته است. تاکنون نزدیک به هزار و ۷۳۲ گزارش و ۳۰۰ برنامه گفتگو محور روی آنتن بردیم.
وی ادامه داد: رسانه ملی میتواند با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی به حل مشکلات زیستبوم دانشبنیان پرداخته و صندوق نوآوری نیز تاکنون در این زمینه با ما همراه بوده است.
رییس مرکز نوآوری روزنامه دنیای اقتصاد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از نهادهایی است که فضیلت خدمت عمومی در آن متعین شده است، گفت: حکومتداری در کارآمدی و مشروعیت خلاصه شده است و اگر حکومتی این دو بال را داشته باشد، به آرمان خود رسیده است. مسائل کشور بسیار متنوع است. در این زیستبوم نوآوری طی دو دهه گذشته ما نماهای متنوعی را دیدیم که قاب اصلی آنها این دو بوده است.
وی افزود: در این حوزه از لحاظ فرصتهای اقتصادی و اعتبار بینالمللی پیشرو بودیم، چون دلیل اصلی آن ائتلاف اجتماعی و سیاسی و همنظری نخبگان و مسئولان بوده است. با همه این مسائل، اکوسیستم یک مسئله کلیدی دارد و آن دیدن مسائل بدخیم و پیچیده اکوسیستم با یک لنز نظری ساده است. این اتفاق خوبی نیست. زمانی که به موضوعات پیچیده راهکارهای ساده میدهیم مسئله پیچیدهتر میشود. به نظر میرسد که در پرداخت به مسئله نوآوری در رسانهها نیاز به نگاههای کارآمدتر و ترکیبیتر داریم.
انتهای پیام/