نفوذ هوش مصنوعی در رسانهها تهدید یا فرصت؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیا هوش مصنوعی تهدیدی برای روزنامه نگاری است یا این فناوری خود را نابود خواهد کرد؟ شرکتهای رسانهای در سراسر جهان به طور فزایندهای از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده میکنند. اکنون مدلهای زبانی بزرگ مانند «چت جیپیتی-۴» (GPT-۴) حقایق را تولید نمیکنند؛ بلکه آنها زبان را پیشبینی میکنند.
اشتباهات هوش مصنوعی را جدی بگیرید
ما میتوانیم «چت جیپیتی» (ChatGPT) را بهعنوان یک ماشین شخصی خودکار در نظر بگیریم که اغلب اشتباه میکند، اما همیشه مطمئن است. حتی با اطمینان از نظارت انسانی، وقتی مطالب تولید شده به این روش بهعنوان روزنامه نگاری دوباره بستهبندی میشوند، باید نگران باشیم. جدا از مسائل بی دقتی و اطلاعات غلط، خواندن آن هم واقعا وحشتناک است. رسانهها مدتها قبل از ورود چت جیپیتی هم خبر منتشر میکردند اما استفاده از هوش مصنوعی در این عرصه نیازمند توجه است.
در ماه ژانویه، پایگاه خبری فناوری «سینت» (CNET) متوجه انتشار مقالاتی شد که توسط هوش مصنوعی تولید شده بودند و مملو از خطا بودند. از آن زمان، بسیاری از خوانندگان خود را برای حمله گزارشهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی آماده میکنند. در همین حال، کارگران سینت و نویسندگان هالیوودی در اعتراض به نوشتههای تولید شده توسط هوش مصنوعی متحد شده و اعتصاب میکنند و خواستار حمایت و پاسخگویی بهتر در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی هستند.
اینترنت زیرسلطه هوش مصنوعی
استفاده از هوش مصنوعی مولد، بخشی از تغییر گستردهتر سازمانهای رسانهای به سمت پلتفرمهای دیجیتال است که تشنه داده، بهینه سازی الگوریتمی و مشتاق به جلب توجه ما هستند. مخالفت شرکتهای رسانهای با اصلاحات حیاتی در قانون حریم خصوصی که به حفاظت بهتر کمک میکند، این استراتژی را به طور گستردهای روشن میکند. مشکل دیرینه کاهش سود در رسانههای سنتی در اقتصاد دیجیتال باعث شده است برخی رسانهها مدل کسبوکار سرمایه داری نظارتی پلتفرمهای دیجیتال را اتخاذ کنند. اضافه کردن محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی به این ترکیب، اوضاع را بدتر میکند، نه بهتر.
وقتی وب تحت سلطه این محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی قرار میگیرد، مدلهای جدید نه براساس مواد ساخته شده توسط انسان، بلکه براساس خروجیهای هوش مصنوعی آموزش داده میشوند. این همان چیزی است که ژاتان سادوفسکی به هوش مصنوعی هابسبورگ لقب داده و اشاره به یک سلسله سلطنتی اصیل اروپایی دارد. هوش مصنوعی هابسبورگ سیستمی است که به شدت روی خروجیهای دیگر هوش مصنوعیهای مولد آموزش میبیند و تبدیل به یک جهش یافته ذاتی میشود که مملو از ویژگیهای اغراقآمیز و عجیب و غریب است.
کاهش تدریجی کیفیت محتوا
تحقیقات نشان میدهد وقتی دادههایی که روی مدلهای زبانی بزرگ آموزش داده میشوند، به جای دادههای اصلی انسانها توسط هوش مصنوعی ایجاد شود، به سرعت از بین میروند. تحقیقات دیگر نشان داده که بدون دادههای تازه، یک حلقه خودکار ایجاد میشود که محکوم به کاهش تدریجی کیفیت محتوا است.
به گفته یکی از محققان ما میخواهیم اینترنت را با بلاکچین پر کنیم. سازمانهای رسانهای که از هوش مصنوعی برای تولید حجم عظیمی از محتوا استفاده میکنند، این مشکل را تسریع میکنند. اما شاید این دلیلی برای خوشبینی در تاریکی باشد؛ محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی میتواند نابودی خود را رقم بزند.
هوش مصنوعی در نقش یک ابزار کمکی
هوش مصنوعی در رسانهها نباید خبر ترسناکی باشد. اپلیکیشنهای هوش مصنوعی دیگری نیز وجود دارند که میتوانند به نفع عموم باشند. به عنوان مثال، میتواند دسترسی را با کمک به رونویسی محتوای صوتی، تولید توصیفات تصویری یا تسهیل تحویل متن به گفتار بهبود بخشد.
تبدیل صنعت رسانهای در حال کشمکش به واگن هوش مصنوعی مولد و سرمایه داری نظارتی، در دراز مدت به نفع کشورها نخواهد بود. مردم شایسته گزارشهای بهتر، واقعی و محلی هستند و روزنامه نگاران شایسته حفاظت در برابر تجاوز هوش مصنوعی به شغل خود هستند. مردم به یک رسانه قوی، پایدار و متنوع نیاز دارند تا آنها را آگاه نگه دارد.
انتهای پیام/