دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک مقام مسئول خبر داد؛

تولید ۱۰۵ واگن قطار متروی تهران در مسیر تأمین اعتبار

تولید ۱۰۵ واگن قطار متروی تهران در مسیر تأمین اعتبار
مجری طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش در جهاد دانشگاهی علم و صنعت از تولید ۱۰۵ واگن قطار مترویی در تهران خبر داد.
کد خبر : 861704

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی فاضلی مدیر گروه پژوهشی مبدل‌های الکتریکی و سیستم‌های قدرت پژوهشکده برق (سازمان علم و صنعت) جهاد دانشگاهی از تولید انبوه واگن قطار مترویی در تهران خبر داد و گفت: این طرح در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون توسعه ششم و ماموریت احاله شده به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مبنی بر بومی‌سازی حدقل ۸۵ درصد دانش فنی طراحی و تولید قطار‌های مترویی با همکاری جهاد دانشگاهی و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان به موقع اجرا گذاشته شده است.

مجری طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش یک رام قطار هفت واگنه مترویی مطرح کرد: به موازات طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش یک رام قطار هفت واگنه مترویی نیز به پیشنهاد سازمان علم و صنعت در دفتر مرکزی تصویب و مسئولیت اجرای آن به گروه پژوهشی مبدل‌های الکتریکی که کار مطالعه و طراحی نمونه تجهیزات را از اوایل دهه ۹۰ آغاز کرده بود، محول شد.

وی اظهار کرد: در صنعت حمل و نقل ریلی درون‌شهری به‌خصوص مترو در تهران و سایر کلان‌شهر‌های کشور جهت جابه‌جایی انبوه مردم حداقل ۲ هزار دستگاه واگن در کشور احصا شده است که به دلیل شرایط تحریم، شرکت‌های صاحب دانش فنی در این زمینه حتی شرکت‌های چینی نیز به بهانه‌های مختلف از همکاری با شرکت‌های واگن‌ساز داخلی جهت تأمین و ساخت واگن‌های مورد نیاز، سرباز می‌زنند.

فاضلی با اشاره به شروع طراحی و ساخت یک رام قطار هفت واگنه مترویی نمونه در سال ۱۳۹۸، افزود: با گنجاندن ماده ۵۴ در قانون توسعه ششم به پیشنهاد جهاد دانشگاهی و شروع طراحی و ساخت یک رام قطار هفت واگنه مترویی نمونه در سال ۱۳۹۸، زمینه لازم برای دستیابی و ارتقای دانش فنی طراحی و ساخت اجزای مختلف قطار به ویژه اجزای دارای فناوری بالا مانند سیستم رانش و TCMS قطار فراهم شد که با انجام موفق این طرح، این خواسته به نتیجه رسید.

مجری طرح فناورانه طراحی و ساخت سیتم رانش یک رام قطار هفت واگنه مترویی بیان کرد: اکنون قطار نمونه ساخته شده، در حال انجام آخرین تست‌های استاندارد جهت اخذ گواهی ایمنی سیر و مسافرگیری است.

وی با بیان این که با توجه به موفقیت کسب شده، پروژه تولید ۱۰۵ واگن قطار مترویی برای مترو تهران در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در این پروژه جهاد دانشگاهی علم و صنعت و یک شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه این سازمان مسئولیت طراحی و ساخت سیستم رانش و (TCMS) قطار‌ها را بر عهده دارد.

فاضلی اظهار کرد: انجام پروژه‌های فناورانه در این سطح از فناوری و حجم کار که موضوع از طراحی و ساخت یک تجهیز فراتر رفته و در قالب یک سیستم بزرگ متشکل از چندین تجهیز با فناوری‌های متفاوت تعریف می‌شود، به زمان و سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد. اگر سرمایه‌گذاری جهاد از طریق تعریف و تصویب طرح فناورانه نبود، امکان انجام به موقع و با موفقیت پروژه فناورانه ساخت سیستم رانش قطار ملی مترو وجود نداشت.

مجری طرح فناورانه طراحی و ساخت سیتم رانش یک رام قطارهفت واگنه مترویی با تأکید بر این که در خصوص مدیریت زمان، تقسیم پروژه به اجزای مختلف و اجرای موازی گروه‌های طراحی تعریف شده و تعریف یک تیم فنی مجرب جهت یکپارچه‌سازی خروجی گروه‌های طراحی و تجمیع طرح، کمک زیادی به انجام به موقع پروژه کرد، گفت: البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که با دوراندیشی مدیران وقت سازمان علم و صنعت، فاز مطالعاتی و طراحی برخی اجزای نمونه، از ابتدای دهه ۹۰ شروع شده بود و این موضوع نقش قابل توجهی در کاهش خطا‌های طراحی داشته است.

وی تصریح کرد: تعریف طرح‌های فناورانه برای پروژه‌های با سطح فناوری بسیار بالا با افق تعریف نیاز میان‌مدت یا بلندمدت در کشور و سرمایه‌گذاری توسط دفتر مرکزی، کمک قابل توجهی به پیشبرد پروژه‌های کلان ملی آینده می‌کند.

فاضلی اظهار کرد: اگر به ترکیب کادر علمی و فنی طراح فناورانه سیستم رانش قطار مترو به طور خاص و طرح‌های فناورانه و پروژه‌های کارفرمایی موفق سازمان علم و صنعت در این سه دهه دقت شود، ملاحظه می‌شود که نه در مرحله شعار بلکه در عمل، «ما می‌توانیم» را اثبات کردیم.

مجری طرح فناورانه طراحی و ساخت سیتم رانش یک رام قطار هفت واگنه مترویی اضافه کرد: این موضوع در پروژه‌هایی که با منابع مالی خارجی همراه است، اهمیت بیشتری دارد. جهاد دانشگاهی با حضور نیرو‌های توانمند و متعهد خود، می‌تواند علاوه بر وظیفه اصلی خود یعنی خلق و توسعه دانش، در پروژه‌های کلان ملی در نقش دریافت‌کننده دانش فنی و بومی‌سازی آن ایفاگر بازی باشد.

فاضلی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم موفقیت طرح فناورانه طراحی و ساخت سیستم رانش به طور خاص و سایر پروژه‌های انجام‌شده در سازمان علم و صنعت، دوراندیشی مدیران در رصد نیاز‌های فناورانه و بازار کشور است. موضوع دستیابی به دانش فنی سیستم رانش نیز از سال ۱۳۸۸ در سازمان علم و صنعت مطرح و مطالعات و طراحی‌های پایه که این مدت انجام شد.

وی بیان کرد: تأمین منابع مالی مورد نیاز طی این دوره و تعریف طرح فناورانه و تأمین اعتبار قابل توجه توسط دفتر مرکزی، نقش به‌سزایی در موفقیت و انجام به موقع طرح تعریف شده در سال ۱۳۹۸ و پروژه کارفرمایی قطار ملی مترو دارد. امیدواریم طرح مصوب دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت سیستم رانش قطار‌های پرسرعت که به حالت تعلیق درآمده است، نیز با هدف تعیین شده، مجددا به حالت اجرایی خود بازگردد و منوط به وجود و تأمین مالی صد در صدی توسط کارفرما نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته