دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

همکاری ۳ بخش علمی در توسعه ظرفیت‌های علمی و فناوری حوزه ایمونوتراپی

همکاری ۳ بخش علمی در توسعه ظرفیت‌های علمی و فناوری حوزه ایمونوتراپی
بنیاد ملی علم ایران با همکاری «ستاد توسعه فناوری‌های زیستی و پزشکی دقیق» و «ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی» برنامه شتاب‌دهی به پژوهش‌های حوزه انقلاب زیستی «ایمونوتراپی» را عملیاتی می‌کند.
کد خبر : 861698

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فناوری زیستی یکی از راه‌حل‌های حیاتی مقابله با ابرچالش‌ها در دنیای امروز است. مسئله بهداشت، سلامت بشر، مبارزه با بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر، تأمین غذای پایدار برای جمعیت روبه‌رشد جهان، تغییرات آب‌وهوا، مسائل زیست‌محیطی و همچنین تأمین انرژی برخی از ابر چالش‌های دنیای کنونی و آینده است که جوامع مختلف، اقتصاد جهانی و مسائل مهم زندگی بشری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همانطور که در مقابله با بحران بیماری کووید-۱۹ دیده شد، زیست‌فناوری مدرن و مهندسی زیستی ظرفیت عظیمی در برون‌رفت از این نوع بحران‌ها و حل مشکلات به وجود آمده در جوامع بشری دارد.

از طرفی اسناد بالادستی کشور‌های مختلف وقوع یک انقلاب زیستی را در قرن حاضر پیش‌بینی کردند. این انقلاب زیستی بر حوزه‌های مختلفی مانند سلامت، کشاورزی، آبزی‌پروری و غذا، محصولات و خدمات مصرفی، مواد، شیمی کالا‌ها و انرژی تأثیرگذار است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در ۲۰ سال آینده ۶۰ درصد از نهاده‌های فیزیکی اقتصاد جهانی می‌تواند به‌صورت زیستی تولید شود و این امر سالانه تا ۴ تریلیون دلار اثرگذاری مستقیم بر اقتصاد دنیا دارد. از این منظر ضرورت برنامه‌ریزی و تهیه نقشه راه برای پیشرفت کشور در حوزه انقلاب زیستی کاملا روشن است.

«ایمونوتراپی» به عنوان یکی از حوزه‌های مهم در سلامت انسان، پس از بررسی در کارگروه تخصصی به عنوان یکی از اولویت­‌های انقلاب زیستی در کشور تعیین شد. این مفهوم درمانی است که به واسطه دستکاری و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی عمل کند.

گستردگی ایمونوتراپی به عنوان یکی از حوزه‌های انقلاب زیستی مورد توجه کارشناسان و متخصصان قرار گرفته است؛ به طوری که می‌توان آن را به ۶ حوزه مختلف آنتی‌بادی، سلول‌درمانی، مهارکننده بازدارنده‌های ایمنی، ویروس درمانی، واکسن‌های سرطان و تنظیم‌کننده‌های سیستم ایمنی تقسیم کرد.

با بررسی وضعیت ایمونوتراپی در جهان و نیز وضعیت فعلی کشور، اولویت‌های پژوهشی کشور در این حوزه احصاء و پس از اخذ نظر تخصصی از صاحب نظران این حوزه، در نهایت با در نظر گرفتن چهار ویژگی اصلی موضوعات اولویت‌دار انتخاب شد.

چهار ویژگی اصلی موضوعات شامل «توسعه‌دهندگی ظرفیت علمی و فناورانه کشور»، «اثرگذاری قابل توجه احتمالی در آینده علم و فناوری»، «وجود فرآیندی روشن جهت خلق ارزش و تولید ثروت» و «تناسب با ظرفیت‌های علمی و زیرساخت‌های فعلی کشور» می‌شود.

برنامه حمایت از پژوهش‌های انقلاب زیستی (ایمونوتراپی) در «بنیاد ملی علم ایران» با رویکرد ذکر شده و به منظور تشویق پژوهشگران داخلی، با همکاری «ستاد توسعه زیست فناوری» تدوین شده است.

اولویت داوری در طرح‌های پژوهشی توسعه‌ای، علاوه‌بر توجه به تجربه و سابقه افراد، با کسانی است که روش مشخصی را برای تجاری‌سازی طرح پژوهشی پیشنهادی خود در پروپوزال ارائه دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته