دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1395 - 10:03

توافق گوگل و فیات بر سر تجاری‌سازی خودروی بدون راننده

خودرو‌های بدون راننده هر روز به تجاری شدن نزدیک می‌شوند ولی فعلا پیشگام این صنعت گوگل است. این شرکت تصمیم گرفته است با همکاری فیات این طرح را به فاز تجاری‌سازی نزدیک کند.
کد خبر : 86041

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیات و گوگل برای تولید خودرو بدون راننده توافق کرده‌اند. این فعالیت بیشتر متمرکز بر روی همکاری با شرکت کرایسلر زیر مجموعه شرکت فیات خواهد بود.


در پی بحران در گروه خودروسازی کرایسلر این گروه خودروسازی که شامل کرایسلر، جیپ و دوج می‌شود به مالکیت گروه فیات ایتالیا درآمده‌ است. گروه فیات شامل برندهای فیات، فراری، مازراتی، ایویکو، آلفا رومئو و لانچیاست.


خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که برای شروع پروژه، کار روی ۱۰۰ خودرو فیات آغاز خواهد شد و فیات ۱۰۰ خودرو خود را به همراه یک تیم مهندسی در اختیار تیم فنی گوگل قرار می‌دهد. اتومبیل‌هایی که قرار است در این طرح مورد استفاده قرار گیرند مدل «پاسیفیکا» است. این خودرو یک مینی‌ون به شمار می‌رود و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری گوگل برای تولید خودرو‌های بدون راننده از خودرو‌های کوچک به سمت خودرو‌های بزرگ تمایل پیدا کرده است.


شرکت تسلا هم‌اکنون توانسته گام بزرگی را در تجاری‌سازی خودرو‌های بدون راننده بر دارد. در کنار تسلا شرکت‌های دیگر مثل نیسان و جنرال موتورز هم سخت در حال کار روی خودرو‌های بدون راننده هستند

کرایسلر پاسیفیکا برای اولین بار به‌ عنوان «کراس‌اوور» متوسط در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۲ معرفی شد. کراس‌اوور از رده خودروهایی است که دارای ظاهر و طراحی بینابینی هستند یعنی هم برخی ویژگی‌های خودروهای SUV (شاسی بلند) را دارند و هم برخی ویژگی‌های خودروهای سدان یا هاچبک.


تولید این خودرو که اولین محصول مهندسی مشترک دایملر کرایسلر به شمار می‌رفت در سال ۲۰۰۸ متوقف شد تا اینکه پس از ۸ سال غیبت به‌عنوان یک مینی‌ون جدید در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۶ رونمایی شد.


گروه فیات-کرایسلر با سرمایه‌گذاری عظیمی که روی پاسیفیکا کرده است سعی دارد حداقل یک‌ چهارم این بازار پررونق را به خود اختصاص دهد.


اما چرا گوگل پاسفیکا را انتخاب کرده است؟


هم‌اکنون پاسیفیکا با توجه قیمتش یکی از ارزان‌ترین مینی‌‌ون‌ها در جهان است اما با وجود قیمت کمترش نسبت به رقبا از آنها امکانات بیشتری دارد. با بدون راننده شدن این خودرو خانواده‌های پرجمیعیت در آمریکا شمالی می‌توانند به یک خودرو خانوادگی مناسب دست پیدا کنند.


این خودرو با موتور 3600 سی‌سی خود ۲۷۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قیمت پاسیفیکا چیزی نزدیک به ۲۹ هزار دلار است و اگر مدل بدون راننده این خودرو با قیمتی نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار بتواند تجاری‌سازی شود یک تحول بزرگ در بازار اتومبیل پدید خواهد آمد.


البته هم اکنون به غیر از گوگل و فیات شرکت‌های مختلفی در حال کار روی خودروهای بدون راننده هستند. شرکت تسلا هم‌اکنون توانسته گام بزرگی را در تجاری‌سازی خودرو‌های بدون راننده بر دارد. در کنار تسلا شرکت‌های دیگر مثل نیسان و جنرال موتورز هم سخت در حال کار روی خودرو‌های بدون راننده هستند.


خودروی بدون راننده نیسان که مراحل تست را می‌گذراند با راداری در جلوی خودرو تا فاصله ۲۰۰ متری را اسکن می‌کند و سنسورهای مختلف لیزری هم به بررسی اطراف می‌پردازند. در پشت خودرو هم راداری تعبیه شده است که تا فاصله ۷۰ متری جاده را اسکن می‌کند. این خودرو می‌تواند خطوط خیابان و علامت‌های راهنمایی را اسکن کند و به فرامین چراغ‌های راهنمایی و رانندگی عمل کند.


در یک آزمایش در سرعت ۶۰ کیلومتر به طور ناگهانی عروسکی در نقش عابر پیاده به جلوی خودرو انداخته می‌شود و خودرو با یک حرکت ناگهانی فرمان، مانع از تصادف با عابر پیاده می‌شود. این خودرو به راحتی می‌تواند در سخت‌ترین مکان‌های پارک خودرو هم پارک کند.


خودروی بدون راننده نیسان که مراحل تست را می‌گذراند با راداری در جلوی خودرو تا فاصله ۲۰۰ متری را اسکن می‌کند و سنسورهای مختلف لیزری هم به بررسی اطراف می‌پردازند. در پشت خودرو هم راداری تعبیه شده است که تا فاصله ۷۰ متری جاده را اسکن می‌کند. این خودرو می‌تواند خطوط خیابان و علامت‌های راهنمایی را اسکن کند و به فرامین چراغ‌های راهنمایی و رانندگی عمل کند

هم‌اکنون از برخی از این تکنولوژی‌ها در خودرو‌های گران قیمت استفاده شده است به عنوان نمونه بی‌ام‌دبلیو از سیستم پارک خودکار در مدل جدید سری ۷ خود استفاده کرده است.


گام بعدی در این تکنولوژی استفاده از هوش مصنوعی در خودروهای بدون راننده است. ایده‌ای که عملا خودرو را می‌تواند به اتومبیلی با شوفری باهوش و حرفه‌ای در رانندگی تبدیل کند. البته این ایده جذاب ممکن است خطراتی هم داشته باشد یکی از این خطر‌ها طغیان ماشین‌های هوشمند علیه انسان‌ است. خطر دیگر این است که اگر خودرو‌ها آنقدر قابلیت پیدا کنند هک شدن آنها هم دردسرساز خواهد شد.


هم‌اکنون نفوذ کامپیوترو اینترنت در خودرو دردسر‌هایی را پدید آورده است. تصور کنید یک اتومبیل به ناگاه توسط هکری هک شود و خودرو را مثلا به ته یک دره پرتاب کند. این اتفاق البته نه به این شدت ولی کمی خفیف‌تر چندی پیش رخ داد.


در ماه ژوئیه ۲۰۱۵ اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا شرکت فیات کرایسلر را ۱۰۵ میلیون دلار جریمه کرده بود چراکه خودرو‌هایش قابلیت هک شدن داشتند. حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو جیپ دارای نرم‌افزاری بودند که به راحتی قابلیت هک شدن داشتند. در ‌‌‌نهایت جیپ مجبور شد این خودرو‌ها را فراخوان دهد تا نرم‌افزار روی آنها به‌روز رسانی شود و دیگر هکر‌ها نتوانند آن را هک کنند.


ماجرا از آنجا آغاز شده بود که دو هکر توانسته بودند جیپ را چنان هک کنند که کولر خودرو بدون خواست راننده با حداکثر توان کار کند. سیستم صوتی خودرو هم با بیشترین قدرت، موسیقی انتخابی هکر‌ها را پخش کند.


البته اوضاع کمی خطرناک‌تر هم شد این دو مهندس توانستند عملکرد موتور خودرو را هم در اختیار بگیرند و به کامپیو‌تر موتور خودرو نفوذ کنند. این مدل جیپ دارای سیستم کمکی پارک است و به وسیله نفوذ به این سیستم، هکر‌ها توانستند از دور با خودرو رانندگی کنند.


هم‌اکنون منتقدان خودرو‌های بدون راننده معتقدند این خودرو‌های جدید سیستم زندگی انسان‌ها را بیش از گذشته متکی بر رایانه و ماشین خواهد کرد. رایانه و خطرات ناشی از هکر‌ها یکی از ایرادات بزرگ خودرو‌های بدون راننده است مشکل دیگر این است که اگر کامپیوترهای این خودرو‌ها هوشمند شوند ممکن است اختیار از دست انسان‌ها تا حدود زیادی خارج شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب