دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تحقیقات محققان نشان داد؛

چالش بازیافت باتری‌های برق در دنیا/ فناوری چاره ساز بازیابی لیتیوم‌باتری‌ها

چالش بازیافت باتری‌های برق در دنیا  فناوری چاره ساز بازیابی لیتیوم‌باتری‌ها
یک مؤسسه زیر نظر آکادمی علوم چین روش جدیدی برای بازیابی بیش از ۹۰ درصد لیتیوم از باتری‌های لیتیوم یون از کار افتاده، ابداع کرد.
کد خبر : 860101

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ چین، یکی از تولیدکنندگان و استفاده‌کنندگان عمده باتری‌های برق در جهان است. این طی سال‌های اخیر با افزایش باتری‌های از کارافتاده مواجه شده و در صدد است برای بازیافت در مقیاس بزرگ، به این چالش پاسخ دهد.

هفته گذشته وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) اعلام کرد که این کشور بیش از ۱۰ هزار مرکز خدمات بازیافت باتری برق ساخته است. در پنج ماهه اول سال جاری حدود ۱۱۵ هزار تن باتری، بازیافت شده که از کل مقدار سال گذشته بیشتر است.

با این حال، ظرفیت بازیافت این کشور هنوز از تقاضای بازار عقب است. بر اساس گزارش CCID Consulting که تحت MIIT قرار دارد، از کار انداختن باتری‌ها در چین به طور قابل توجهی از سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. حدود ۲۷۷ هزار تن باتری برق در سال ۲۰۲۲ از رده خارج شدند و پیش بینی می‌شود که این تعداد پس از سال ۲۰۲۵ به یک میلیون تن در سال افزایش یابد.

چالش اصلی، پیشرفت در فناوری بازیافت و کاربرد آن در صنعت است. در حال حاضر فناوری‌هایی برای بازیابی مواد شیمیایی جزء باتری‌های نیرو مانند نیکل، کبالت و لیتیوم وجود دارد.

به گفته شین گوبین، معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات، شرکت‌های بازیافت زیادی در چین وجود دارد، اما آن‌ها سطوح مختلفی از توانایی فنی را دارند.

نرخ بازیابی منابع نیکل و کبالت در شرکت‌های پیشرفته حدود ۹۵ درصد است، در حالی که برای لیتیوم بیش از ۹۰ درصد است. با این حال، نرخ بازیافت لیتیوم در برخی از شرکت‌ها ممکن است از ۷۰ درصد تا ۸۰ درصد متغیر باشد.

یک تیم تحقیقاتی از یک موسسه زیر نظر آکادمی علوم چین روش جدیدی برای بازیابی بیش از ۹۰ درصد لیتیوم از باتری‌های لیتیوم یون از کار افتاده، ابداع کرده‌اند. این تیم با شرکت‌های بازیافت برای پیاده‌سازی این فناوری جدید کار کرده است.

وانگ مین، رهبر این تیم گفت: الکترولیت‌ها و حلال‌های ضایعات باتری لیتیوم یونی حاوی حلال‌های آلی، به ویژه فلوئور، فلزات سنگین و سایر مواد مضر هستند و در صورت دفع نادرست هم به محیط زیست و هم به انسان آسیب می‌رساند.

فناوری جدید از فرآیند جداسازی فیزیکی برای کاهش استفاده از معرف‌های شیمیایی استفاده می‌کند، بنابراین آلودگی را به حداقل رسیده و از آلودگی ثانویه به محیط زیست در طول فرآیند بازیافت جلوگیری می‌کند.

این موسسه با شرکت‌های محلی در استان‌های چینگ‌های و هبی همکاری کرده است تا از این فناوری در پروژه‌های بازیافت جدید استفاده کند. پروژه‌ای در Handan، استان هبی، می‌تواند سالانه ۲۰۰۰۰ تن باتری لیتیومی را مدیریت کند که اکنون مرحله نصب و آزمایش تجهیزات را آغاز کرده است.

شین می‌گوید که بازیافت باتری‌های برق برای تثبیت تامین منابع، حفاظت از محیط زیست و تحقق توسعه صنعتی سالم و پایدار اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته