دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دورنمای توسعه ربات‌های هوش مصنوعی؛ هیجان‌انگیز یا نگران‌کننده؟

دورنمای توسعه ربات‌های هوش مصنوعی؛ هیجان‌انگیز یا نگران‌کننده؟
هوش مصنوعی ممکن است در آینده مشاغل زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. اما دورنمای توسعه ربات‌های هوش مصنوعی هیجان‌انگیز است یا نگران‌کننده؟
کد خبر : 859929

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، ریچارد دنیسون معامله‌گر روزانه اهل ایالات متحده آمریکا در جریان مناظره‌ای در مورد توسعه هوش مصنوعی پیشرفته گفته است که «مجلس اعیان می‌تواند با ربات‌هایی با دانش عمیق‌تر، بهره‌وری بالاتر و هزینه‌های جاری کمتر جایگزین انسان شوند.»

به گفته وی «سرویس‌های هوش مصنوعی به زودی می‌توانند سخنرانی‌های وی را به سبک و صدای خودش، بدون تردید، تکرار یا انحراف ارائه کنند.» وی این مثال را برای مطرح کردن موضوع گسترده‌تر تأثیر بالقوه هوش مصنوعی بر بازار کار بریتانیا ذکر کرد.

به گفته سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، مشاغلی با مهارت بالا مانند حقوق، پزشکی و امور مالی تحت تأثیر انقلاب هوش مصنوعی قرار می‌گیرند. آیا این یک دورنمای هیجان‌انگیز یا نگران‌کننده است که ربات‌های همتا با دانش عمیق‌تر، بهره‌وری بالاتر و هزینه‌های جاری جایگزین شوند؟» با این حال، این چشم‌انداز برای حدود ۵ میلیون کارگر در بریتانیا در ۱۰ سال آینده پیش‌بینی شده است.

به اعتقاد دنیسون «من برای مدت کوتاهی وسوسه شدم که سخنرانی هوش مصنوعی خود را به یک چت‌بات برون‌سپاری کنم و ببینم آیا کسی متوجه شده است یا خیر. من در واقع دو مدل زبان بزرگ را آزمایش کردم. در عرض چند ثانیه، هر دو سخنرانی‌های ۵۰۰ کلمه‌ای ارائه کردند که باورپذیر بود، البته تا حدودی.»

«چارلز کولویل» یک تهیه کننده مستقل تلویزیونی گفته است که «از برنامه هوش مصنوعی «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) خواسته بود تا برای او در مورد تهدیدی که هوش مصنوعی برای روزنامه نگاران ایجاد می‌کند، سخنرانی کند. در یکی از بند‌ها آمده است: هوش مصنوعی در کارایی خستگی‌ناپذیر خود، روزنامه‌نگاری انسانی را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. مقالات خبری را می‌توان خودکار کرد و سرمقاله‌ها را بدون حتی یک فکر نوشت. ترس من این است که اخبار را خالی از عناصر انسانی که آن‌ها را قابل ربط، قابل درک و در نهایت تأثیرگذار می‌سازد، ببینم.»

به گفته وی «فناوری جدید هوش مصنوعی این تهدید مالی را برای کل صنعت تشدید می‌کند. شرکت‌های مولد هوش مصنوعی می‌توانند اطلاعات را از وب‌سایت‌های خبری که در حال حاضر با هزینه‌های فزاینده تولید محتوای روزنامه‌نگاری اصیل مواجه هستند، به صورت رایگان جمع‌آوری کنند. سایر همتایان به تهدید‌های بالقوه اضافی، شامل تعصب و تبعیض، مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیتی اشاره کردند و توصیه کردند که بشریت با احتیاط به جلو حرکت کند.»

«جاناتان بری» وزیر هوش مصنوعی معتقد است که «این پیشرفت‌ها فرصت‌های بزرگی را به ارمغان می‌آورد، از بهبود تشخیص و مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا مقابله با تغییرات آب و هوایی، اما چالش‌های جدی مانند تهدید کلاهبرداری و اطلاعات نادرست ایجاد شده توسط اخبار جعلی را هم به همراه دارد. ما به هشدار‌های جدی پیشگامان هوش مصنوعی توجه می‌کنیم، هر چند که ممکن است در مورد خطرات هوش مصنوعی عمومی و امنیت زیستی هوش مصنوعی نامشخص باشند. ما ضمن محافظت از جامعه خود و حفظ امنیت عمومی، مزایای فوق‌العاده این فناوری برجسته را باز خواهیم کرد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته