ایران رتبه نخست تولید علم در بازیهای رایانهای را کسب کرد
به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری ششمین دوره جایزه بازیهای جدی ۱۴۰۲ با حضور محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، فرزانه شریفی دبیر ششمین دوره جایزه بازیهای جدی ۱۴۰۲ و معاون پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازیهای رایانهای و جمعی از اصحاب رسانه در بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ابتدای این نشست با قدردانی از اصحاب رسانه در پرداختن به موضوع بازیهای دیجیتال گفت: در حوزه بازیهای رایانهای ضعف اطلاعرسانی وجود دارد. براساس آخرین پیمایش ملی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در خصوص بازیکنان بازیهای دیجیتال متوسط سن بازیکنان ایرانی به ۲۳ سال رسیده است، درحالی که این میانگین در آمریکا ۳۳ سال است. این امر نشان میدهد که رسانه بازی جایگاه خود را در میان خانوادهها پیدا کرده است. اما چون اسم آن بازی است، بهعنوان یک رسانه تاثیرگذار جدی گرفته نمیشود. براساس این پیمایش جمعیت ۳۴ میلیونی بازیکنان ایرانی با متوسط سن ۲۳ سال، به طور میانگین روزانه یک ساعت و نیم از زمان خود را صرف بازی میکنند و نمایش اهمیت این رسانه زحمت اصحاب رسانه است.
حاجی هاشمی به تاکید بر نقش رسانهها در تبیین و اهمیت جایگاه بازیهای دیجیتال در کشور تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامههای بنیاد ملی بازیهای رایانهای تببین و توضیح مسئله بازی است. ما در سیاستگذاری در این حوزه بهخصوص در زیرساختهای تولید و اقتصادی بسیار عقب هستیم و اول باید جایگاه بازیهای دیجیتال را در میان سیاستگذاران و فعالان دیجیتال تبیین کنیم تا به برنامههای دیگر در حوزه سیاستگذاری اقتصادی و اجتماعی برسیم. از این رو جایگاه رسانهها بهخصوص رسانههای حوزه بازی در انعکاس اهمیت این رسانه بسیار مهم و ارزشمند است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در خصوص برگزاری رویداد علمی جایزه بازیهای جدی گفت: این رویداد به ابتکار بنیاد ملی بازیهای رایانهای طی چند ساله گذشته برگزار شده و امسال ششمین دوره این رویداد را با رویکرد «گردشگری، سلامت و آموزش» و با حمایت و مشارکت نهادهای مختلف علمی و فرهنگی کشور از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: رویداد جایزه بازیهای جدی هر سال به صورت یک همایش علمی و جشنواره برگزار میشد؛ اما در این دوره دبیرخانه رویداد پس از برگزاری آن فعال خواهد بود تا به روند تجاریسازی و شتابدهی بازیهای تولید شده و رسیدن آن به دست مصرفکننده، کمک کند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این نشست از رتبه نخست ایران در تولید علم در زمینه بازیهای رایانهای در میان کشورهای منطقه و جهان اسلام خبر داد و بیان کرد: براساس پژوهش مشترکی که توسط این بنیاد و دانشگاه هنر اسلامی تبریز انجام شده، تا پایان سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران در تولید علم در زمینه بازیهای رایانهای که جزء صنایع خلاق جدید است، رتبه نخست کشورهای منطقه و جهان اسلام و رتبه ۱۸ دنیا را در اختیار دارد. در این مطالعه تمام زمینههای حوزه بازیهای رایانهای از جمله موضوع هوش مصنوعی در بازیهای رایانهای، بازیهای جدی و بازیهای موبایلی و کنسولی مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین علاوه بر زمینههای علمی در زمینه صنعت بازیسازی نیز طی سالهای گذشته در کشور پیشرفتهای خوبی داشتیم.
وی افزود: الان در کشور شرکتهای متعدد دانش بنیان در حوزه تولید بازیهای رایانهای و موبایلی داریم که بازیهایشان در بازار داخل ۲۰ میلیون نصب و بازارهای خارجی ۵ میلیون نصب دارند و این اتفاق مهم با تلاش شرکتهای دانش بنیان شکل گرفته است. این در حالی است که ما به لحاظ دسترسی به ابزارهای تولید بازی شامل ابزارهای موتورهای بازیسازی، ابزارهای طراحی و تولید، ابزارهای توزیع و نشر بازی و ابزارهای تحلیل و ارزیابی بازار، تحریم هستیم.
حاجی هاشمی گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای در تلاش است تا با تدوین پیشنهاد قوانین مرتبط در این زمینه و ایجاد زیرساختها جهت تولید و توزیع بازیها با همکاری دستگاههای مختلف از جمله وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش بتواند زیرساختهای بهتری را برای تولید و توزیع بازیها در کشور فراهم نماید.
برگزاری جایزه بازیهای جدی ۱۴۰۲ در مقیاس بینالمللی
در ادامه فرزانه شریفی دبیر ششمین دوره جایزه بازیهای جدی ۱۴۰۲ گفت: ششمین دوره جایزه بازیهای جدی در مقیاس بینالمللی و در ۳ بخش اصلی هکاتون، سمپوزیوم و جشنواره بازیهای جدی برگزار میشود.
وی تصریح کرد: بخش هکاتون بازیهای جدی یک ماراتن بازیسازی ۳ روزه است که در آن بازیسازان به رقابت با یکدیگر میپردازند و بهترین بازیهای تولید شده مورد داوری قرار میگیرند. بخش سمپوزیوم بازیهای جدی نیز بخش علمی رویداد است که به بررسی و داوری مقالات نویسندگان داخلی و خارجی در موضوعات مرتبط با رویداد میپردازد. بخش جشنواره بازیهای جدی رویداد نیز بازیهای تولید شده در حوزه بازیهای جدی که با محورهای این رویداد سنخیت دارند، را مورد ارزیابی قرار میدهد.
شریفی افزود: آخرین فرصت ثبتنام علاقهمندان برای شرکت در بخش هکاتون تا ۱۰ شهریور است که طی روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ شهریور در سطح ملی و به دو شکل مجازی و حضوری برگزار میشود. آخرین مهلت ثبتنام برای ارسال آثار در مقالات و بخش جشنواره بازیهای جدی نیز ۵ آبان است و اختتامیه این رویداد نیز ۳۰ آذر و اول دی برگزار میشود.
دبیر ششمین جایزه بازیهای جدی تصریح کرد: در این دوره علاوه بر جایزه ۳۰۰ میلیون تومانی بنیاد به منتخبان هر سه بخش رویداد و جایزه ۲ هزار یورویی برای شرکتکنندگان بخش بینالملل، بالغ بر ۴ میلیارد تومان بابت سرمایهگذاری، شتابدهی و مشارکت در تجاریسازی نیز توسط نهادهای مختلف دولتی و خصوصی و بهعنوان حامیان این رویداد به منتخبان تعلق خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی این رویداد کمک به تجاریسازی بازیهای تولید شده است، اظهار کرد: یکی از مهمترین کارهایی که دبیرخانه این رویداد به محض پایان آن دنبال خواهد کرد، تلاش برای اتصال این محصولات به صنعت بازی کشور از طریق شتابدهی و انتشار در بازار است. طی چند سال گذشته بالغ بر ۳۰۰ بازی جدی برای شرکت در این جشنواره ارسال شده که بسیاری از آنها هنوز موفق به تجاریسازی نشدهاند و ما به دنبال شتابدهی و انتشار این محصولات هستیم.
شریفی افزود: براساس گزارش علمسنجی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دانشگاه هنر اسلامی تبریز به صورت مشترک انجام دادهاند، در حوزه بازیهای جدی خوشه موضوعی بازی جدی پرکارترین و مورد هدفترین موضوع علمی بازیهای دیجیتال است. در حال حاضر در خصوص موضوع بازیهای جدی و بازیهای دیجیتال دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تهران جزو مراکز علمی دانشگاهی نامآور در کشور هستند که فعالانه در این حوزه تلاش میکنند.
انتهای پیام/