خدمات مرکز رشد فناوری پلیمر به دانشبنیانها تشریح شد/ تجاریسازی ۷۰ طرح فناورانه
سهیل داریوشی، مدیر مرکز رشد فناوری پلیمر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: این مرکز رشد خرداد ۱۳۸۱ در فضایی به وسعت ۵ هزار و ۳۰۰ متر مربع با حمایت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و هدف کارآفرینی، اشتغالزایی، حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای جوان و فارغالتحصیلان در رشتههای علوم و مهندسی پلیمر، شیمی و نفت تأسیس شد.
مدیر مرکز رشد فناوری پلیمر با بیان وظایف مرکز رشد فناوری پلیمر اظهار کرد: از وظایف این مرکز رشد حمایت از ایجاد شرکتهای خصوصی کوچک و متوسط، تجاریسازی تحقیقات، ارائه خدمات و تسهیلات جهت برقراری ارتباط بین دانشگاهها، مراکز تحقیق و توسعه بخش خصوصی و در نهایت تقویت اقتصاد دانش بنیان در کشور به شمار می رود.
وی با بیان اینکه مرکز رشد پلیمر با توسعه زیرساختها دارای مساحتی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع است، بیان کرد: در حال حاضر ۸۶ شرکت دراین مرکزمستقر است و ۱۰۵ محصول دارای گواهی دانشبنیان توسط این شرکتها به تولید میرسد. همچنین از این تعداد ۲۳ شرکت در حوزه نانو فعال هستند.
وی افزود: تاکنون حدود ۷۰ طرح فناورانه در شرکتهای مستقر در مرکز رشد فناوری پلیمر تجاریسازی شده و قرار است به بازار ارائه شود.
داریوشی با اشاره به اینکه از ابتدای تاسیس این مرکز رشد تاکنون ۲۱۰ واحد فناور از حمایتهای مرکز رشد پلیمر برخوردار شدهاند، تصریح کرد: طبق قوانین موجود، شرکتها در این مراکز رشد پس از گذراندن دوران پیشرشد و رشد (۴ سال ) به بلوغ کافی برای اداره امور بدون کمک مرکز رشد دست پیدا میکنند و باید از مرکز رشد خارج شوند؛ البته با شرایط ویژه، حضور در مرکز رشد میتواند تا ۲سال هم به صورت پسارشد ادامه پیدا کند.
به گفته وی، مرکز رشد پلیمر یک مرکز رشد تخصصی در حوزه پلیمر و علوم وابسته شامل پلاستیک، لاستیک، چسب، رنگ و رزین، مواد شیمیایی و افزودنی، دارویی وپزشکی، کامپوزیت، پتروشیمی و نفت و نیز ساخت تجهیزات و دستگاههای مرتبط با حوزه پلیمر میشود.
مدیر مرکز رشد فناوری پلیمر با بیان میزان حمایت از طرحهای فناورانه، عنوان کرد: حمایتهای مرکز رشد پلیمر شامل تأمین فضای کار (اداری، کارگاهی و آزمایشگاهی)، پرداخت گرنت پژوهشی و وام، ارائه خدمات مشاورهای، معرفی به صنعت و دورههای آموزشی میشود. البته شاخصترین مزیت حضور در مرکز رشد پلیمر، قرار گرفتن در یک فضای پژوهشیصنعتی است، که امکان تبادل افکار مستمر با اساتید حوزه پلیمر و دیگر محققان و کارآفرینان این حوزه را فراهم میکند.
تجاریسازی ۷۵ درصد از محصولات دانشبنیانها در مرکز رشد فناوری پلیمر
داریوشی یادآور شد: تقریبا ۷۵ درصد از شرکتهای مستقر در مرکز رشد پس از گذراندن دوره رشد، به مرحله تجاریسازی محصولات خود رسیدند. طرحهای فناورانه بر اساس سطح آمادگی فناوری (TRL) تقسیمبندی میشوند. به اختصار اگر فناوری در مرحله ایده اولیه باشد سطح آن رتبه یک و اگر فناوری در مرحله تولید انبوه و ارائه شده به بازار باشد سطح آن ۹ در نظر گرفته میشود.
وی با بیان اینکه هر طرح با توجه به سطح آمادگی فناوری مخاطبان و الزامات ویژهای دارد، اضافه کرد: در مرکز رشد پلیمر تلاش میشود تا با حمایت از شرکتها و ارائه مشاورههای لازم برای نحوه ارتقای سطح آمادگی فناوری برنامهریزی شود.
مدیر مرکز رشد فناوری پلیمر با اشاره به اینکه سیاستگذاری شرکتها در مرحله ارتقای سطح آمادگی میتوانند کاملا متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: با این وجود مرکز رشد همواره سعی میکند به شرکتها در مسیری که انتخاب میکنند یاری برساند. این مسیر میتواند جذب سرمایه گذار یا استفاده از حمایتهای دولتی باشد که در این زمینه نباید از نقش صندوقهای پژوهش و فناوری غافل شد.
داریوشی عنوان کرد: این مرکز رشد با توجه به دانشمحور بودن تمام محصولات تولید شده که در زمینه صادرات قابلیت رقابت دارند، تلاشهای مستمری برای معرفی شرکتها به بازارهای هدف منطقه انجام میدهد.
انتهای پیام/