دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رقیبی جدید برای چت‌بات‌ها؛

متا مدل هوش مصنوعی رایگان و قدرتمند «لاما» را در اختیار استارت‌آپ‌ها می‌گذارد

متا مدل هوش مصنوعی رایگان و قدرتمند «لاما» را در اختیار استارت‌آپ‌ها می‌گذارد
متا نسخه تجاری مدل هوش مصنوعی متن باز «لاما» را بزودی در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد تا یک جایگزین رایگان قدرتمند برای مدل‌های اختصاصی گران قیمت فروخته شده توسط اوپن ای‌آی و گوگل داشته باشند.
کد خبر : 858830

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، متا روز سه شنبه اعلام کرد که نسخه تجاری مدل هوش مصنوعی متن باز «لاما» (Llama) را بزودی منتشر می‌کند و به استارت‌آپ‌ها و سایر کسب و کار‌ها یک جایگزین رایگان قدرتمند برای مدل‌های اختصاصی گران قیمت فروخته شده توسط اوپن‌ای‌آی و گوگل ارائه می‌دهد.

نسخه جدید این مدل که لاما ۲ (Llama ۲) نام دارد، توسط مایکروسافت توزیع خواهد شد. متا در یک پست وبلاگی با اشاره به مایکروسافت به عنوان شریک مورد نظر برای انتشار گفت: از طریق سرویس ابری «آژور» و روی سیستم عامل ویندوز اجرا خواهد شد.

براساس پست وبلاگی و پست جداگانه فیسبوک مارک زاکربرگ این مدل که  پیش از این تنها در اختیار دانشگاهیان منتخب برای اهداف تحقیقاتی قرار داده بود، از طریق دانلود مستقیم و از طریق سرویس‌های وب آمازون، فیس بوک و سایر ارائه دهندگان در دسترس قرار خواهد گرفت.

زاکربرگ نوشت: بلاک چین نوآوری را هدایت می‌کند، زیرا توسعه دهندگان بیشتری را قادر می‌سازد تا فناوری جدید بسازند.

برای ما بهتر است که این صنعت ابزار‌های اساسی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم را استاندارد سازی کند و در نتیجه بتوانیم از پیشرفت‌هایی که دیگران ایجاد می‌کنند، بهره‌مند شویم.

در ماه آوریل، محققان استنفورد یک چت بات را که با استفاده از نسخه‌ای از اولین مدل لاما ساخته بودند، پس از تولید متن غیر دقیق، با قیمت ۶۰۰ دلار فروختند.

مدیران متا می‌گویند باور دارند که انتشارعمومی فناوری‌ها در واقع با بهره گیری از خرد مردم برای شناسایی مشکلات و ایجاد انعطاف پذیری در سیستم ها، خطرات ایمنی را کاهش می‌دهد.

لاما رقیب چت‌بات‌های هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی و گوگل بارد

این شرکت همچنین می‌گوید سیاست استفاده قابل قبول را برای لامای تجاری در نظر گرفته است که موارد استفاده خاص از جمله خشونت، تروریسم، استثمار کودکان و دیگر فعالیت‌های مجرمانه را ممنوع می‌کند.

ساخت مدلی به پیچیدگی لاما که به طور گسترده در دسترس و رایگان برای کسب و کار‌ها قرار دارد، باعث می‌شود سلطه اولیه ایجاد شده در بازار نوپای نرم افزار‌های هوش مصنوعی مولد توسط بازیگرانی مانند اوپن ای‌آی که مایکروسافت از آن پشتیبانی می‌کند و مدل‌هایی که هم اکنون از طریق آژور به مشتریان تجاری ارائه می‌دهد، از بین برود.

به گفته زاکربرگ، اولین لاما در حال حاضر با مدل‌هایی رقابت می‌کند که چت بات چت‌جی‌پی‌تی و چت بات گوگل بارد را قدرت می‌بخشند، در حالی که لاما جدید با بیش از ۱ میلیون حاشیه نویسی توسط انسان ها، ۴۰ درصد داده بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود آموزش دیده است تا کیفیت خروجی‌های خود را به خوبی تنظیم کند.

مدیر اجرایی پلتفرم توسعه دهنده نرم افزار رپلیکا، می‌گوید بیش از ۸۰ درصد پروژه‌های موجود از مدل‌های اوپن ای‌آی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد:هرگونه بهبود تدریجی در مدل‌های متن باز، سهم بازار مدل‌های متن باز را کاهش می‌دهد؛ زیرا می‌توانید آن‌ها را ارزان‌تر اجرا کنید و وابستگی کمتری داشته باشید.به عنوان مثال، آمازون علاوه بر خانواده مدل‌های تایتان، در حال بازاریابی برای دسترسی به هوش مصنوعی کلود (Cloud - AI) از استارتاپ معروف آنتروپی است. گوگل نیز گفته است که قصد دارد کلود و مدل‌های دیگر را در دسترس مشتریان ابری خود قرار دهد.

تاکنون، مایکروسافت روی در دسترس قرار دادن فناوری اوپن ای‌آی در آژور تمرکز کرده است.

سخنگوی مایکروسافت در پاسخ به این سوال که چرا مایکروسافت از پیشنهادی که ممکن است ارزش اوپن‌ای‌آی را کاهش دهد حمایت خواهد کرد، گفت: که دادن حق انتخاب به توسعه دهندگان در انواع مدل‌هایی که استفاده می‌کنند، به گسترش جایگاه آن به عنوان پلتفرم ابری برای کار با هوش مصنوعی کمک خواهد کرد.

برای متا، یک اکوسیستم متن باز شکوفا از فناوری هوش مصنوعی که با استفاده از مدل‌های آن ساخته شده است، می‌تواند برنامه‌های رقبا برای کسب درآمد از فناوری اختصاصی خود را خنثی کند که ارزش آن در صورتی که توسعه دهندگان بتوانند به صورت رایگان از سیستم‌های متن باز قدرتمند استفاده کنند، از بین خواهد رفت.

متا همچنین شرط می‌بندد که از پیشرفت ها، رفع باگ‌ها و محصولاتی بهره خواهد برد که ممکن است از الگوی خود خارج شوند و به پیش فرض نوآوری هوش مصنوعی تبدیل شوند.

زاکربرگ در ماه آوریل به سرمایه گذاران گفت: متا به عنوان یک شرکت رسانه‌های اجتماعی، بیش از آنکه با پرداخت هزینه برای دسترسی به مدل‌های خود، مردم را به سمت سرویس‌های مبتنی بر تبلیغات جذب کند، باید با روش‌های موثر جمع سپاری برای کاهش هزینه‌های زیرساختی و به حداکثر رساندن ایجاد ابزار‌های جدید برای مصرف کننده، درآمد کسب کند.

زاکربرگ می‌گوید: برخلاف برخی از شرکت‌های دیگر در این فضا، ما یک سرویس رایانش ابری نمی‌فروشیم بلکه در آن سعی می‌کنیم زیرساخت‌های نرم افزاری مختلفی که در حال ساخت آن‌ها هستیم را به صورت اختصاصی نگه داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب