شناخت زیستبوم صنعت «افتا» با شناسایی تغییرات الگویی در عصر جدید
به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا صالحی نایبرئیس کانون افتا(امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات) در سمینار «راهکارهای توسعه بازار افتای ایران» که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، درباره دستاوردهای اجرای طرح شناخت زیستبوم صنعت افتا و نقش کلیدی بخش خصوصی گفت: دو سال گذشته یک پروژه اجرا شد که در آن مرکز ملی فضای مجازی و پژوهشکده امنیت و ارتباطات و فناوری اطلاعات به شناسایی اکوسیستم افتا پرداختند.
این مسئول ادامه داد: تغییری در الگوها در هر عصر و دورهای اتفاق افتاده است، سال ۲۰۰۰ شبکه و سامانه مهم بود، سال ۲۰۱۰ فضای سایبری و سال ۲۰۲۰ اکوسیستم سایبری بیش از هر مسئلهای مطرح شد.
وی درباره اکوسیستم افتا اظهار کرد: مجموعه متنوع و متکثر از بازیگرانی مانند سازمانهای دولتی و نهادهای عمومی، شرکتهای خصوصی، سمنها، افراد حقیقی، نهادهای حاکمیتی، سیاستها، رویهها و تجیهزات با اهداف گوناگون و چندگانه ولی مشترک در حوزه افتا با یکدیگر در تعامل هستند.
صالحی افزود: تحلیل و شناساسی ذینفعان و افراد آنها نسبت به میزان نفود و تأثیرگذاری اهمیت دارد که به چهار دسته کلی بازیگران اصلی با نفوذ و علاقهمندی زیاد، گروه زمینهساز با نفوذ زیاد؛ اما علاقهمندی کم، گروه نهادها با نفوذ کم و علاقهمندی زیاد و گروه عموم کاربران با نفوذ و علاقهمندی کم تقسیم میشوند.
انتهای پیام/