دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط محققان کشور؛

ربات پلیس ساخته شد/ کاهش ثبت خطا در اعمال جریمه

ربات پلیس ساخته شد  کاهش ثبت خطا در اعمال جریمه
محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی ربات پلیس برای صحت‌سنجی و سامان‌دهی بالغ‌بر ۶۰ میلیون جریمه شدند.
کد خبر : 857329

فرهاد صدری نماینده یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: این شرکت از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را در حوزه هوش مصنوعی آغاز کرده و توسط جمعی از نخبگان علمی و صنعتی بنیان‌گذاری شده است.

نماینده این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به ربات پلیس طراحی شده تصریح کرد: در راستای بهبود برنامه‌های ترافیکی از ربات پلیس استفاده می‌کنیم. زمانی‌که یک دوربین کنترل ترافیک جریمه‌ای را ثبت می‌کند، قبل از اجرایی‌شدن، آن جریمه توسط ربات پلیس صحت‌سنجی می‌شود.

صدری با بیان روند کاری ربات پلیس عنوان کرد: ربات هوشمند مشخصات ظاهری خودروی موجود در عکس را با مشخصات استعلام‌شده از سامانه شماره‌گذاری پلیس مطابقت می‌دهد و نتیجه را به یکی از سه حالت «تأیید»، «مغایرت» یا «نیازمند بررسی چک اپراتوری» به پلیس اعلام می‌کند.

وی گفت: ربات زمانی‌که نسبت به اعلام تأیید یا مغایرت برای صدور جریمه اطمینان نداشته باشد، آن را به بخش چک اپراتوری ارجاع می‌دهد.

نماینده این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مزیت‌های ربات پلیس مطرح کرد: این ربات بالغ‌بر ۶۰ میلیون جریمه را ساماندهی و صحت‌سنجی کرده است.

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از این ربات حقوق افراد به دلایلی مانند خطای پلاک‌خوانی، دست‌کاری پلاک و پلاک سرقتی و...ضایع نمی‌شود و برآورد شده این خطا به زیر ۵ درصد کاهش پیدا کرده است؛ از این رو میزان شکایت مردم نسبت به قبوض جریمه اشتباهی به حداقل رسیده و از اتلاف وقت آن‌ها جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته این اقدام توسط اپراتور‌های انسانی انجام می‌شد، بیان کرد: مشکلاتی مانند ایجاد تأخیر، خطای انسانی و هزینه بالای نیروی انسانی در گذشته وجود داشت که با طراحی این ربات هوشمند رفع شده است.

وی ادامه داد: براساس گزارش‌های پلیس و کارنامه‌های این شرکت دانش‌بنیان دقت پلاک‌خوانی و سرعت‌سنجی این ربات پلیس بیش از ۹۸ درصد بوده و قادر به شناسایی بالغ‌بر ۳ هزار و ۹۰۰ مدل خودرو و پشتیبانی ۱۶ رنگ و نوع کاربری خودرو است.

صدری با اشاره به اینکه قیمت نمونه خارجی ربات پلیس ۸ برابر نمونه ساخته شده در این شرکت دانش‌بنیان است، خاطرنشان کرد: این ربات تاکنون بیش از ۵۵ میلیون جریمه را به صورت اتوماتیک بررسی و به پلیس اعلام کرده است.

به گفته وی؛ فعالیت‌های مذکور با تکیه بر دانش تخصصی اعضای تیم، نوآوری‌های متعدد در بخش‌های آشکارسازی خودرو و پلاک، پلاک‌خوانی، تشخیص مدل و کارخانه سازنده خودرو، تشخیص رنگ خودرو انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته